خودروهای گران در اوایل مرداد

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۰:۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۶۹۵۲۳
خودروهای گران در اوایل مرداد

گروه صنعت |

از بازار خودرو چه خبر؟ کدام خودروها در این هفته افزایش قیمت را تجربه کرده اند؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، قیمت هر دستگاه پراید۱۱۱ در بازار آزاد حدود ۹۱ میلیون تومان و سایپا ۱۳۱ تقریبا ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ همچنین تیبا صندوقدار ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۲ و ساینا نیز ۱۰۴ میلیون تومان در بازار تعیین قیمت شده‌اند. قیمت روز کوییک نیز در این بازار به ۱۱۴ میلیون و کوییکR حدود ۱۱۹ میلیون تومان رسید.  اما از قیمت پرتیراژ‌های ایران‌خودرو چه خبر؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت پژو ۴۰۵ حدود ۱۲۹ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۵۳ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۵، ۱۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۸ نیز ۱۸۲ میلیون تومان است. البته طی روزهای گذشته شاهد اعمال تغییراتی در قیمت خودروی دنا EF7 از سوی ایران خودرو بودیم. به‌طوری‌که براساس اعلام شرکت این گروه خودروسازی در دعوتنامه تسویه حساب مشتریان دنا EF7 معمولی با موعد تحویل مرداد ماه 99 تغییرات قیمتی در این محصول اعمال شده است. بر همین اساس قیمت دنا EF7 از 83 میلیون و 600 هزار تومان به 121 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. دعوتنامه تسویه حساب مشتریانی که قبلا خودرو دنا EF7 پلاس (بدون سانروف) با موعد تحویل مرداد ماه 99 را ثبت نام کرده بودند، روز چهارشنبه صادر گردید. برهمین اساس قیمت دنا EF7 پلاس از 120 میلیون تومان به 137 میلیون تومان رسیده است.

   کدام خودروها مجوز گرانی گرفتند؟

البته افزایش قیمت‌ها تنها مختص به ایران خودرو نمی‌شود و سایپا نیز یک هفته‌ای است که برخی محصولات خود را البته با مجوز شورای رقابت گران کرده است. به‌طوریکه براساس توافقات بعمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قرار براین شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود تغییر پیدا کند. برهمین اساس شرکت سایپا بعد از ارایه مستندات درخواست افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرد که در نهایت مورد موافقت ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است. براساس قیمت‌های جدید شرکت سایپا درتیرماه امسال تیبا دو از 60 میلیون و 620 هزار تومان به 77 میلیون و 800 هزارتومان، کوئیک معمولی از 79 میلیون و 400 هزارتومان به 94 میلیون و 400 هزار تومان و ساینا آپشنال از 78 میلیون تومان به 91 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. جزییات قیمت‌های جدید تعدادی از محصولات سایپا به این شرح است که «وانت 151 معمولی» از 48 میلیون و 540 هزار تومان به 65 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. «کوییک معمولی» هم از 79 میلیون و 400 هزار تومان به 94 میلیون و 400 هزار تومان افزایش قیمت داده است. از دیگر محصولات این شرکت خودروسازی، «تیبا 2 با رینگ فولادی» است که قیمت آن از 60 میلیون و 620 هزار تومان به 77 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت «تیبا 2 پلاس» از 75 میلیون و 600 هزار تومان به 90 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافته است. درنهایت خودروی «ساینا، رینگ فولادی از 61 میلیون و 240 هزار تومان به 76 میلیون و 200 هزار تومان و «ساینا آپشنال» از 78 میلیون تومان به 91 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.

     بازار تا حدی به ثبات رسیده

در همین رابطه، اما رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو معتقد است که قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته که نرخ ارز مدام در حال نوسان بود، به ثبات رسیده و با سقوط قیمت دلار از ۲۵ به ۲۰هزار تومان، دامنه تغییر قیمت خودرو نیز کاهش یافته است. سعید موتمنی ادامه داد: البته همچنان قیمت‌ها در این بازار غیرمنطقی بالا است و با وجود ثبات بازار، خریدار چندانی وجود ندارد و بیشتر مردم فروشنده هستند. موتمنی با انتقاد از فاصله بالای قیمت خودرو در کارخانه و بازار تصریح کرد: باتوجه به افت عرضه خودروسازان این فاصله قیمت روز‌به‌روز در حال افزایش است، به‌طوری‌که در برخی‌ خودرو‌ها این اختلاف قیمت به ۱۰۰درصد رسیده و التهاب بازار را دوچندان کرده است. وی با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو اظهار کرد: با کاهش نرخ ارز طی چند روز گذشته شاهد بازگشت آرامش نسبی به بازار خودرو هستیم و روند صعودی قیمت‌ها متوقف شده است؛ حالا چنانچه ارز مجددا کاهش یابد قیمت خودرو نیز نزولی خواهد شد. موتمنی تاکید کرد: البته همانطور که قبلا گفته‌ام کاهش عرضه خودروسازان و عدم تعادل بین خودرو‌های موجود و حجم تقاضا باعث التهاب قیمت خودرو شده و اگر خودروی بیشتری به بازار تزریق شود مسلما بر کاهش قیمت خودرو و فاصله نرخ کارخانه و بازار تاثیرگذار خواهد بود.

از سوی دیگر، سرپرست وزارت صمت اما با تاکید بر برخورد با گران‌فروشان، تصریح کرد که در حال حاضر کالا به وفور وجود دارد و تغییرات قیمت کالاها ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است و نه گران‌فروشی. حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه بازار در حال حاضر با کمبود و گرانی مواجه نیست، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کالاها تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصاد مثل نرخ ارز، نرخ تورم و دستمزد هستند، ضمن اینکه وفور و فراوانی کالا هم وجود دارد. بنابراین افزایش قیمتی که در حال حاضر در همه کالاها شاهد هستیم متاثر از شاخص‌های کلان اقتصادی است و اگر جلوی تغییرات طبیعی قیمت متاثر از افزایش قیمت عوامل تولید را بگیریم و دستوری برخورد کنیم، یعنی در سال جهش تولید جلوی تولید را می‌گیریم. وی افزود: البته در این شرایط عده‌ای هم سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین اگر گران‌فروشی ناشی از احتکار و امتناع اتفاق افتاده باشد و نه تغییرات قیمت و گرانی، به‌شدت برخورد می‌کنیم.

 

ارسال نظر