روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۴۰۰

بازگشایی مرز چذابه پایان هفته جاری 

ایرنا| سخنگوی گمرک با اشاره به تعویق بازگشایی مرز چذابه، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این مرز مشترک با عراق در پایان هفته جاری یا در نهایت در هفته آینده بازگشایی شود. سید روح‌الله لطیفی تصریح کرد: پس از پیگیری‌های متعدد، مقرر شده بود تا این مرز در دوم مردادماه بازگشایی شود اما به دلیل عدم استقرار تیم قرنطینه عراقی به امروز موکول شد و به دلیل اینکه ستاد مقابله با کرونای عراق نیز ملاحظاتی را باید لحاظ می‌کرد، با وجود استقرار پرسنل گمرک و اصلاح فرآیندها در مرز چذابه، امروز نیز شاهد بازگشایی این مرز بازگشایی نبودیم. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم بروز مشکلات پیش بینی نشده، تا پایان هفته یا در نهایت در هفته آینده مرز چذابه بازگشایی شود و امیدواریم همزمان مجوز واردات از این مرز، از سوی بغداد صادر شود تا همزمان با بازگشایی، فعالیت تجاری و تبادل کالاها نیز از سر گرفته شود. به دلیل محدودیت‌هایی که در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در مرزها به وجود آمد، برخی مرزهای کشور با عراق بسته شد، اما با بازگشایی بیشتر مرزهای تجاری در روزهای گذشته، تنها دو مرز خسروی و چذابه باقی مانده بود که در دوم مردادماه مرز خسروی نیز بازگشایی شد و مسوولان مرز منذریه عراق به مدیران گمرک اعلام کردند، محدودیتی در پذیرش کالا از طریق این مرز ندارند. در مرز خسروی که از قدیمی‌ترین مرزهای رسمی کشور به شمار رفته و میان استان‌های کرمانشاه ایران و دیالی عراق واقع شده تا این لحظه محدودیتی برای پذیرش کالا اعلام نشده است.

ماسک در اولویت بازرسی قرار گرفت

مهر|بر اساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار ماسک و مواد اولیه تولید آن از جمله، ملت بلون و پارچه در صدر اولویت‌های بازرسی قرار گرفت.اخیرا جدال بر سر رعایت نرخ مصوب ماسک بالا گرفته و در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت داروخانه‌هایی را که ماسک را با قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند «متخلف» توصیف می‌کند، داروخانه‌ها می‌گویند تاکنون هیچ ماسکی با نرخ مصوب دریافت نکرده‌اند و قیمت ماسک در داروخانه نیز بیش از ۲۰۰۰ تومان است. البته وزارت صمت وعده داده که در فرآیند سیستمی کردن تولید و توزیع ماسک، اگر تخلف هر یک از شبکه‌های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود. در این میان نایب‌رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک معتقد است بخشی از مواد اولیه عرضه شده از سوی وزارت صمت از کانال‌هایی وارد بازار می‌شود، اما وزارت صمت باید بتواند، قیمت فروش در واحدهایی که به آنها مواد اولیه ارایه می‌کند را کنترل کند. همچنین طبق این مصوب ستاد تنظیم بازار، فهرست سایر کالاهای اولویت‌دار برای بازرسی و نظارت در هفته پیش رو شامل فولاد از جمله شمش، اسلب، میلگرد، تیرآهن و ورق، لوازم خانگی، لاستیک باری سبک و سنگین، کاغذ، مواد پتروشیمی گریدهای پرمصرف و کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اعم از جو، ذرت، برنج، روغن، دانه‌های روغنی و شکر است. در این میان بازرسی از پارکینگ‌ها و محل‌های نگهداری خودروها نیز از جمله اولویت‌های دیگر بازرسی در نظر گرفته شده است.

اتمام حجت با مراکز عرضه‌کننده اقلام بهداشتی 

تسنیم|بنابر ابلاغیه‌های سازمان حمایت حداکثر قیمت مصرف‌کننده ماسک سه‌لایه صنعتی ۱۳۰۰۰ و ماسکهای کارگاهی ۱۵۰۰۰ریال تعیین شده است و مراکز عرضه‌کننده اعم از صنفی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی موظف به رعایت قیمت مصوب هستند. در این اطلاعیه آمده است؛ گزارشات و شکایات واصله حاکی از آن است که انواع ماسک سه‌لایه در برخی از مراکز عرضه از جمله داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اینترنتی و واحدهای صنفی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسند؛ لذا در راستای جلوگیری از هرگونه اجحاف در حق مصرف‌کنندگان به‌ویژه در شرایط حساس کنونی، کلیه عرضه‌کنندگان مکلف به فروش همه اقلام ضروری مبارزه با بیماری کرونا به‌قیمت‌های مصوب می‌باشند. همه واحدهای مورد ذکر مکلف‌اند با قید فوریت نسبت به اصلاح قیمت‌های فروش خود اقدام نمایند و بدیهی است مسوولیت فروش با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب به‌هربهانه‌ای، مصداق ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی تلقی شده و مسوولیت آن متوجه واحدهای خاطی خواهد بود. این اطلاعیه به‌منزله ابلاغ عمومی بوده و برای کلیه عرضه‌کنندگان لازم‌الاجرا می‌باشد. شهروندان در صورت مواجهه با قیمت‌های بالاتر از قیمت‌های مصوب از طریق شماره 124 یا سامانهir .124، سازمان‌ها و ادارات صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور موارد تخلف را منعکس فرمایند. لازم به ذکر است نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد و تخلف این مراکز می‌بایست به شماره 190 منعکس شود.

 

ارسال نظر