همه داروهای کرونا را تامین می‌کنیم

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۹۶۱

محمود  نجفی عرب|

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران|

چرخه تامین مالی در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو پیش از همه‌گیری کرونا دچار مشکلات جدی بود. این روزها که کشور درگیر کووید-19 شده، چرخه اقتصاد سلامت چگونه به کار خود ادامه می‌دهد؟ محمود نجفی عرب از پنج چالش در چرخه اقتصاد سلامت می‌گوید.

چالش اول، نیاز جدی شرکت‌ها به نقدینگی است. 2.5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی و بیش از یک میلیارد دلار ارز نیمایی در سال جاری به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است. این یعنی نسبت به گذشته، سهم این بخش از ارز 4200 تومانی کمتر شده و بیش از یک میلیارد دلار باید از محل ارز نیمایی با تفاوت قیمت چهاربرابری تهیه شود و شرکت‌ها برای تامین ارز مورد نیاز به نقدینگی بیشتری نیاز دارند. این درحالی است که شرکت‌ها در حوزه سلامت دچار کمبود در منابع جاری‌اند و کسری بودجه و مشکلات اقتصادی دولت باعث شده بیمارستان‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای دولتی نتوانند مطالبات شرکت‌ها را به موقع پرداخت کنند. وصول معوقات شرکت‌ها از این بخش‌ها پیش از این هم با تاخیر انجام می‌شد و اکنون این تاخیر بیشتر شده است. باتوجه به این مساله، یکی از جدی‌ترین چالش‌های امروز حوزه سلامت تامین نقدینگی برای امور جاری است.

چالش دوم، اصل تخصیص ارز نیمایی و دولتی است. به دلیل چالش‌های مالی دولت، ارز به اندازه کافی در دسترس دولت نیست و همین باعث شده از آغاز سال جاری، تخصیص ارز به حوزه سلامت با کندی انجام شود. از میزان ارز مصوب، شاید یک چهارم یا یک پنجم از سوی بانک مرکزی تامین شده است.

چالش سوم، مشکل انتقال ارز است. بخشی از ارز از عراق و بخشی دیگر از عمان منتقل می‌شود. محدودیت‌های انتقال ارز چالش‌های جدی را برای صنایع و بازرگانان کشور ایجاد کرده است.

چالش چهارم، همه‌گیری بیماری کروناست که روند تولید و بازرگانی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را کند کرده است و پنجمین نکته تورم سرسام آور در بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌هاست که به معضلی جدی تبدیل شده است. باوجود افزایش قیمت تمام شده محصولات در صنایع دارویی، وزارت بهداشت به عنوان مکلف در حوزه تعیین قیمت دارو و اصلاح آن از شرکت‌ها حمایت نکرده است و تغییرات مدیریتی در سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان غذا و دارو هم به کاهش سرعت عمل در تصمیم‌گیری‌ها دامن زده است. همه این عوامل دست به دست هم داده و به نگرانی‌ها در حوزه تامین دارو و کالاهای سلامت محور دامن زده است. چالش پنجم؛ کشور در تامین داروی مربوط به بیماری کرونا مشکلی ندارد هرچند داروهایی که در پروتکل‌های درمانی در اروپا وجود دارد، هنوز وارد فهرست دارویی کشور ما برای تولید و واردات نشده است. متاسفانه بعضی سوداگران در بازار هم با فروش اجناس تقلبی به مردم به رنج خانواده بیماران اضافه می‌کنند که باید در این باره به مردم آگاهی داد. همه داروهای موجود در پروتکل درمانی کرونا در کشور ما تامین می‌شود و اگر داروی جدیدی از پروتکل‌های درمانی اروپا هم در پروتکل‌های درمانی کشورمان قرار بگیرد، تولیدکنندگان ما آمادگی تولید و واردکنندگان آمادگی واردات آن را دارند.

منبع: سایت خبری اتاق تهران

 

ارسال نظر