اخبار

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۴۲

رشد 12 درصدی تولید خودرو 

شاتا|تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال تا ۴ تیرماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۱۲ درصد رشد و تحویل خودرو تا این تاریخ از ۴۸ درصد رشد برخوردار بوده است. سرپرست وزارت صمت در جلسه کمیته خودرو، راه نجات و توسعه صنعت کشور از جمله صنعت خودرو را در گرو توجه به ساخت داخل قطعات و تجهیزات در صنعت دانست و خودروسازان را مکلف کرد تا روند داخلی‌سازی و کاهش ارزبری قطعات خودرو را به دقت رصد کرده و در راستای سیاست‌های وزارت صمت در حوزه تعمیق ساخت داخل گام بردارند. همچنین در این جلسه مقرر شده تا میز چهارم صنعت خودرو با محوریت کاهش ارزبری این صنعت برگزار شود. براین اساس کاهش ارزبری با استفاده از قطعات داخلی‌سازی شده در این صنعت به میزان 60 میلیون یورو در این میز داخلی‌سازی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در عین حال، دو خودروساز گزارشی از تحویل و تولید خودروها ارایه دادند که بر اساس آن، اعلام شد که تولید تجمعی خودرو تا 4 تیرماه، نسبت به سال گذشته از 12 درصد رشد و تحویل تجمعی خودرو تا این تاریخ با 173 هزار دستگاه‌ خودرو 48 درصد رشد برخوردار بوده است. تاکید بر تامین و تخصیص ارز برای تولید خودرو و قطعات آن، اطلاع‌رسانی شفاف و صریح از وضعیت تولید و دستاوردهای صنعت خودرو و نیز پیگیری الصاق پلاک از سوی خودروسازان روی تمامی خودروهای تولیدی، از جمله دیگر دستور کارها و مصوبات جلسه تیرماه کمیته خودرو بود.

تملک ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی توسط بانک‌ها

فارس |دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی توسط بانک‌های عامل تملک و تعطیل شدند. میثم زالی افزود: یکی از بانک‌های دولتی به تنهایی ۴۸۶ واحد تولیدی را تملک کرده است. وی افزود: به موجب مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید که در سال ۱۳۹۴ ابلاغ شد، همه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند سالانه ۳۳ درصد از اموال منقول و غیرمنقول خود را واگذار و همه عواید ناشی از این واگذاری را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کنند که به عنوان افزایش سرمایه آنها لحاظ شود. زالی ادامه داد: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار حدود ۱۰ روز پیش صادر شد و امیدواریم تا دو روز آینده توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شود. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از همه تولیدکنندگان خواست تا درخواست خود را به بانک‌های عامل ارایه کنند تا بتوانند از این مصوبه بهره‌مند شوند. زالی افزود: هدف از مصوبه شورای پول واعتبار، تعیین تکلیف واحد‌های تولیدی تملک شده توسط بانک‌هاست و این موضوع برای تولید کنندگان فرصت خوبی است. وی از نظام بانکی خواست تا آنجا که می‌تواند، واحد‌های تولیدی بدهکار را تملک و تعطیل نکند تا علاوه بر حفظ اشتغال، واحد‌های تولیدی بتوانند با ادامه کار خود، بدهی‌ها را پرداخت کنند.

تصمیم جدید برای  حمایت از زنجیره فولاد

وزارت صمت در راستای حمایت از زنجیره فولاد و صنایع پایین‌دستی، صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله که مورد استفاده تولیدکنندگان فولاد کشور قرار نمی‌گیرد را، صرفا با اخذ مجوز از معاونت امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه و پرداخت عوارض مجاز دانست. وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور حمایت از تولیدکنندگان فولاد و ضرورت توجه به ارزآوری زنجیره تولید این محصولات، هر گونه صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله صرفا در شرایطی مجاز خواهد بود که نیاز تولیدکنندگان فولاد کشور تامین شده باشد. بر این اساس، صادرات اقلام مذکور صرفا با مجوز معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با پرداخت عوارض امکان‌پذیر خواهد بود.

پیشنهاد افزایش 40 درصدی قیمت سیمان

فارس|دبیر انجمن سیمان از ارایه پیشنهاد تولیدکنندگان به وزارت صنعت برای افزایش 40 درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: قیمت جدید سیمان طی روزهای آینده تعیین خواهد شد. عبدالرضا شیخان با بیان اینکه پیشنهاد رشد 40 درصدی قیمت سیمان از سوی تولیدکنندگان به وزارت صنعت ارایه شده است، اظهار داشت: با توجه به رشد چشمگیر هزینه‌های تولید باعث شد تا تولیدکنندگان درخواست تعدیل قیمت محصولاتشان را ارایه دهند. وی تصریح کرد: اکثر کارخانه‌های سیمان در مناطق محروم واقع شده‌اند و حفظ اشتغال آنها دارای اهمیت زیادی است، به همین دلیل تعدیل قیمت سیمان برای ادامه تولید و اشتغال زایی در این مناطق مهم است. شیخان با بیان اینکه پیشنهاد تولیدکنندگان برای افزایش قیمت سیمان، بالای 40 درصد بود، گفت: هنوز با وزارت صنعت به توافق نهایی نرسیده ایم. به گفته وی، آخرین مصوبه افزایش قیمت سیمان مربوط به تیر سال گذشته بوده است.

 

ارسال نظر