بانک‌ها موظف به بازگرداندن واحد‌های تملک شده به صاحبان اولیه شدند

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۰۰
بانک‌ها موظف به بازگرداندن واحد‌های تملک شده به صاحبان اولیه شدند

سرپرست وزارت صمت: 

در شرایطی که این روزها موضوع گرانی مرغ و برخی اقلام مصرفی مردم باعث بروز برخی نگرانی‌ها در افکار عمومی شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از وجود ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که نگرانی در این زمینه وجود ندارد.مدرس خیابانی همچنین خطاب به بانک‌ها اعلام کرد که بانک‌ها باید واحدهای تولیدی تملیک شده را به صاحبان‌شان باز گردانند. اظهاراتی که باید دید آیا بانک‌ها حاضر به تحقق ابعاد وزوایای گوناگون آن هستند یا اینکه مانند مصوبات قبلی از این دست در پرونده‌های بایگانی بانک‌ها قرار می‌گیرد. سرپرست وزارت صمت با اشاره به تصمیمات جدید در این خصوص گفت: بانک‌ها موظف به بازگرداندن واحد‌های تملک شده به صاحبان اولیه شدند. حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت گفت: واحد‌های تولیدی که به دلیل بدهی، راکد مانده‌اند باید به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مراجعه کنند تا مسائل آنها مورد حل و فصل قرار بگیرد. وی افزود: شورای پول و اعتبار نیز مصوب کرده تا بانک‌ها، آن دسته از واحد‌های تولیدی تملک شده به دلیل بدهی را، با شرایط آسان به صاحبان اولیه خود برگردانند.

حسین مدرس خیابانی با اطمینان از تامین کالا‌های اساسی در کشور گفت: این ۴ میلیون تن کالای اساسی که در بنادر وجود دارد جدا از یک میلیون تنی است که در لنگرگاه‌ها داریم و ۲۸ هزار تن هم در حال تخلیه است. وی افزود: از نظر موجودی کالا‌های اساسی فراوانی قابل اتکایی داریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فروردین و اردیبهشت امسال، وقفه‌ای در تخصیص ارز داشتیم که خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی این مشکل رفع شد. وی افزود: بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی آزاد شد و بخشی از صادرات ما هم که در دو ماهه نخست سال به دلیل انسداد مرز‌ها دچار وقفه شده بود از سر گرفته شد. مدرس خیابانی اضافه کرد: اکنون به رغم فشارها، محدودیت‌های تحریمی و شرایط بین‌المللی، هنوز ما ۴ میلیون تن کالا در بنادر داریم.

وی همچنین درباره حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالا‌ها گفت: این اقدام از پارسال شروع شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نظرات مختلف درباره حذف یا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالا‌های اساسی افزود: دولت بعد از ارزیابی نظرات مختلف کارشناسان و صاحب نظران در یک جمع‌بندی و با توجه به محدودیت‌های ارزی که در این حوزه وجود داشت تصمیم گرفت تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی از اقلام حذف کند. وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی کماکان به مواد پروتئینی و لبنیاتی تخصیص می‌یابد گفت: نهاده‌های دامی هم تا پایان سال ۹۹ مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند. مدرس خیابانی ادامه داد: ما سال گذشته هم برخی از کالا‌ها را از ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کردیم، اما شما در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌بینید که مملو از این نوع کالاهاست. وی گفت: به عنوان مثال شکر سال گذشته از ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد، اما با ذخایرمان سعی کردیم هم بازار شب عید را اداره کنیم و هم اجازه ندادیم مردم در ماه رمضان احساس کنند که ارز ترجیحی از شکر حذف شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از این پس هم ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر به برنج تخصیص داده نمی‌شود و این تفاوت قیمت‌ها در بازار نیز به همین دلیل است.

    تکلیف جدید نظام بانکی

 برای حمایت از تولیدکنندگان

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از مصوبه شورای پول و اعتبار برای بازگرداندن واحدهای تولیدی تملک شده با شرایط آسان، به صاحبان اولیه آنها خبر داد. به گزارش وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی» گفت: واحدهای تولیدی که به دلیل بدهی، راکد مانده‌اند باید به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مراجعه کنند تا مسائل آنها مورد حل و فصل قرار گیرد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین شورای پول و اعتبار نیز مصوب کرده تا بانک‌ها، آن دسته از واحدهای تولیدی تملک شده به دلیل بدهی را با شرایط آسان به صاحبان اولیه خود برگردانند. وی با اشاره به رسیدن پویش «تولید، تداوم امید» به ایستگاه سوم با بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی در روز گذشته، تصریح کرد: اکنون سراسر نقاط کشور همانند یک کارخانه بزرگ سازندگی است و در جای جای آن فعالیت‌های توسعه‌ای در حال انجام است، این در شرایطی است که پویش تولید، تداوم امید به منظور بهره‌برداری از ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۴۱ هزار نفری به صورت مستقیم، موید این موضوع است. مدرس خیابانی با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای تولیدی مختلف اعلام کرد: تولید در واحدهای صنعتی، به صورت افزایشی در حال انجام است و بیشتر واحدهای تولیدی، طرح‌های توسعه خود را نیز افتتاح کرده‌اند که این برای کشور یک افتخار است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد به رغم اینکه کشور تحت خصمانه‌ترین تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته، اما ذره‌ای از مسیر تولید، توسعه و پیشرفت خارج نشده که این افتخار بزرگی است. وی اضافه کرد: باید نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان کشور به سمت امور مولد خارج از واسطه‌گری هدایت شود.

 

ارسال نظر