کارنامه تولید ۲۲ کالای منتخب صنعتی

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۶۷
کارنامه تولید ۲۲ کالای منتخب صنعتی

تعادل|صنعت|

 کارنامه تولید ۲۲ کالاهای منتخب صنعتی در ۲ ماه منتهی به اردیبهشت سال ۹۹ منتشر شد. براساس تازه‌ترین آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت، ۹ کالای صنعتی افزایش تولید را تجربه کرده‌اند و ۱۲ کالای دیگر با افت تولید در این مدت روبه رو شدند.

 مطابق آمارها، «ماشین لباسشویی، الیاف اکریلیک و تلویزیون» در بین کالاهای منتخب، بیشترین افزایش تولید را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده‌اند. این در حالی است که کمترین افزایش تولید در این مدت مربوط به «پودر شوینده» بوده است. که تنها ۰.۷ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. همچنین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، تولید «وانت» با ۵.۵ درصد افزایش و «پتروشیمی» با ۵.۶ درصد افزایش تولید، کمترین میزان تولید را بعد از «پودر شوینده» به خود اختصاص داده‌اند. اما کدام کالاهای منتخب صنعتی افت تولید را تجربه کرده اند؟ ارزیابی‌های آماری نشانگر این است که بیشترین کاهش تولید از آن «اتوبوس-مینی‌بوس- ون، انواع پایپوش و سموم دفع آفات نباتی » است. در مقابل، کمترین کاهش تولید هم مربوط به «دوده» بوده که تولید آن در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۹ درصد کاهش یافته است. بنابراین براساس آمارها، تولید «اتوبوس، مینی بوس و ون» با افت 36.2 درصد، «کامیون، کامیونت و کشنده» با افت 27.5 درصد، «نخ پلی استر» با افت 24.2 درصد و «انواع پایپوش» با افت منفی 35.6درصدی مواجه شده‌اند. نکته جالب در این آمار افزایش 144 درصدی تولید «ماشین لباسشویی» است؛ چون با وجود افزایش حجم تولید بازار این کالا همچنان با کمبود و افزایش بالای قیمت ها روبه رو است. به‌طوری‌که مشاهدات بازار نشان می‌دهد این کالا تقریبا ۵۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین جزئیات آماری از روند تولید انواع خودروها گویای این است که در دو ماهه ابتدایی سال ۹۹ تنها «وانت» رشد تولید داشته و تولید سایر خودروها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید را تجربه کرده‌اند.  

  کالاهایی که افزایش تولید  را تجربه کردند

وزارت صمت آمار تولید ۲۲ کالای منتخب صنعتی را منتشر کرد. مطابق آمار منتشر شده، در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال ۹۹، تولید «ماشین لباسشویی، الیاف اکریلیک و تلویزیون» به ترتیب ۱۴۴، ۹۵.۱ و ۴۹.۹ درصد نسبت به دو ماهه اول سال ۹۸ افزایش داشته و این سه کالا بیشترین افزایش تولید را در این مدت به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که جزئیات آمارها نشان از این دارد که تولید محصولی چون ماشین لباسشویی در سال ۹۸ برابر با ۴۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده است که در دو ماه ابتدایی سال به ۱۱۸ هزار دستگاه رسیده که رشد ۱۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین براساس آمارها، ، ۱۰۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون در دو ماهه ابتدایی سال ۹۹ تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۷۲ هزار دستگاه تولید شده، رشد ۴۹ درصدی را تجربه کرده است.

 همچنین مطابق آمارها، ۱۳۰۰ تن الیاف اکریلیک در دو ماه ابتدایی سال ۹۹ تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۵ درصدی را تجربه کرده است؛ چراکه مطابق آمار منتشره میزان تولید این محصول در دوماهه ابتدایی سال ۹۸ برابر ۶۰۰ هزار تن گزارش شده است. از دیگر کالاهای منتخب صنعتی که رشد تولید را در مدت یاد شده، تجربه کرده، می‌توان به لاستیک تایر اشاره کرد. مطابق آمارها در دوماهه نخست امسال ۳۹ هزار و ۷۰۰ تن لاستیک تایر در کشور تولید شده که نسبت به تولید ۳۱ هزار و ۳۰۰ تن از این کالا در مدت مشابه سال قبل ۲۶.۶ درصد افزایش یافته است.

   ۱۲ کالا با افت تولید 

اما کدام کالاهای منتخب صنعتی افت تولید را تجربه کرده اند؟

 مطابق آمارهای ارایه شده از سوی وزارت صمت، بیشترین کاهش تولید از آن «اتوبوس-مینی‌بوس- ون، انواع پایپوش و سموم دفع آفات نباتی » بوده است. به‌طوری‌که در مدت یاد شده ۱۴۶ دستگاه اتوبوس-مینی‌بوس و  ون تولید شده که در مقایسه با دوماهه سال ۹۸ که میزان تولید آن ۲۲۹ هزار دستگاه بوده، افت ۳۶ درصدی را تجربه کرده است. 

از سوی دیگر، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زوج انواع پایپوش در دوماه منتهی به اردیبهشت سال ۹۹ تولید شده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۹ میلیون ۴۰۰ هزار بوده، افت بیش از ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. «سموم دفع آفات نباتی» از دیگر کالاهای منتخب صنعتی است که براساس آمارهای منتشر شده، در بازه زمانی یاد شده، میزان تولید آن به ۴۱۰۰ تن گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ که تولید آن ۶۳۰۰ تن بوده افتی نزدیک به ۳۵ درصد را نشان می‌دهد.  بر اساس این آمار کمترین افزایش تولید هم در این مدت مربوط به پودر شوینده بوده که تولید آن در دو ماهه اول سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۹۰ هزار و ۴۰۰ تن و ۹۱ هزار تن بوده و تنها ۰.۷ درصد افزایش تولید داشته است. کمترین کاهش تولید هم مربوط به دوده بوده که تولید آن در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۹ درصد کاهش یافته و تولید آن در سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

  روند تولید انواع خودروها 

همچنین براساس آمار منتشره از سوی وزارت صمت، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، ۱۱۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه تولید شده، افت ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد.  از آن سو، «کامیون، کامیونت و کشنده» ۲۷.۵ درصد، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» ۳۶.۲ درصد و «تراکتور» ۳.۲ درصد افت تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند. از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه شرکت‌های خودروساز ۵۲۳ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده، ۱۴۶ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون و ۲۶۴۱ دستگاه تراکتور تولید کرده‌اند. میزان تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۷۲۱ دستگاه، ۲۲۹ دستگاه و ۲۷۲۷ دستگاه بوده است. در مقابل، آمار تولیدات وانت‌ در دو ماهه ابتدایی سال جاری، نقطه مثبت این گزارش بوده است. در مدت یاد شده امسال ۸۴۰۰ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به ۸۰۰۰ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته رشد ۵.۵ درصدی داشته است.

 

ارسال نظر