اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۶۲

افت تولید خودرو طی دو ماهه اول امسال

ارزیابی‌ها حاکی از این است که تولید انواع خودرو طی دوماهه ابتدایی امسال با افت 3.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 126 هزار و 535 دستگاه رسید. در این مدت تولید سواری نسبت به دوماهه ابتدایی سال قبل 4.1 درصد افت داشت و به 117 هزار و 176 دستگاه رسید. به گزارش «خبرگزاری فارس» طی دوماهه امسال 57 دستگاه ون در کشور تولید شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل 47 درصد رشد داشته است. همچنین تولید وانت با رشد 6.8 درصدی به 8 هزار و 392 دستگاه رسید. در مورد تولید مینی بوس و میدل باس نیز باید به افت 8.2 درصدی طی دوماهه امسال اشاره کنیم به‌طوری که در این مدت تولید این محصولات فقط 89 دستگاه بوده است. در عین حال تولید اتوبوس با رشد 200 درصدی نسبت به دوماهه اول سال گذشته به 147 دستگاه رسیده و تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افزایش 14.2 درصدی به 674 هزار دستگاه رسیده است. در مورد تولید خودرو طی اردیبهشت امسال نیز باید به رشد 166.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم به‌طوری که در دومین ماه از امسال 101 هزار و 612 دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است. تولید سواری در این مدت معادل 93 هزار و 911 دستگاه بوده که نسبت به اردیبهشت 98 با رشد 16.1 درصدی همراه است. در بررسی وضعیت تولید گروه صنعتی ایران خودرو طی دوماهه ابتدایی امسال باید به رشد 7.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم به‌طوری که در این مدت 66 هزار و 845 دستگاه خودرو در این گروه صنعتی به تولید رسیده است. طی دوماهه امسال 65 هزار و 600 دستگاه سواری در ایران خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.4 درصد رشد داشته است. تولید گروه خودروسازی سایپا نیز در دوماهه اول امسال با افت 16.1 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده و به 53 هزار و 672 دستگاه رسیده است. تولید سواری توسط سایپا در دوماهه امسال با کاهش 17.8 درصدی به 47 هزار و 150 دستگاه رسیده است.

مرز مهران باز شد

سرانجام بعد از مدت‌ها توقف فعالیت در مرز مهران طی رایزنی‌های صورت گرفته این مرز از دیروز (۱۹ خرداد) باز شد. از اسفند سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، فعالیت در مرزهای ایران و عراق از روال عادی خارج و با توقف فعالیت در اغلب مرزها مواجه شد. در ادامه مرزهای با اقلیم کردستان عراق به تدریج بازگشایی و فعال شد، اما مرزهای عربی بسته بودند. طی مدت اخیر رایزنی‌هایی در رابطه با بازگشایی مرزهای عربی وجود داشت و دو طرف پیشنهاداتی نیز در این باره داشتند تا اینکه توافقی در رابطه با مرز مهران صورت گرفت. این در حالی است که طبق اعلام روح‌الله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - به ایسنا، فعالیت مرز مهران از دیروز (دوشنبه) همزمان با ۱۹ خرداد ماه از سر گرفته شده است. فعالیت مرز مهران به صورت هر روزی نیست و در هفته جاری فقط در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و از هفته آینده طی روزهای یکشنبه و چهارشنبه تردد کالا انجام می‌شود. قرار است که روزانه ۲۵۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی برای تخلیه کالا وارد عراق شوند که در مجموع به ۵۰۰ کامیون در هفته می‌رسد، انجام مبادلات تجاری در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. در حال حاضر از مرزهای عربی با عراق فقط مرز مهران بازگشایی شده است، اما هفت مرز دیگر با اقلیم کردستان از مدت‌ها قبل باز شده و در حال فعالیت هستند. فعلا فعالیت در مرزهای ایران و عراق فقط تجاری فعال بوده و در رابطه با مسافر توافقی انجام نشده است.

تعطیلی ۹ ساله یک قانونِ حمایتی از تولید

تسنیم |نایب رییس اتاق بازرگانی ایران از توقف ۹ ساله اجرای یک ماده قانونی که سال ۹۰ برای حمایت از تولید مصوب شده بود، خبر داد. حسین سلاح‌ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سنوات گذشته مطابق ابلاغ اجرای سیاست‌های اصل 44، قانون بهبود کسب و کار سال 90 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در ماده 28 این قانون حکم مشخصی وجود دارد که دولت را مکلف کرده ظرف 6 ماه سازوکار رسیدگی به مشکلات مودیان مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی تصویب شود که با گذشت 9 سال از این قانون هنوز اقدامی صورت نگرفته است. او افزود: بعدها به دلیل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در حوزه‌های بیمه‌ای، مالیاتی و بانکی؛ پیشنهادی در هیات وزیران مصوب شد که باز هم به دلیل تمکین نکردن دستگاه‌های اجرایی، قانون متمم ستاد تسهیل برای رفع مشکلات به صورت قانون درآمد. او افزود: کماکان دستگاه‌هایی مثل سیستم بانکی و نظام مالیاتی توجهی به این موضوع ندارند و کماکان اجرای مصوبات ستاد تسهیل با مشکل مواجه است. سلاح ورزی گفت: وظیفه اصلی حاکمیت این است که فضای کسب و کار را برای انگیزه بخشیدن به تولید فراهم کند اما به دلیل دیده نشدن الزام و بستری که بتواند قانون، ضمانت اجرا داشته باشد و به دلیل مقاومت دستگاه‌های اجرایی خیلی از تصمیمات و مصوبات اجرایی نمی‌شود. او افزود: در جلسه اخیر ستاد مقرر شد، رسیدگی موردی به مصادیق و مشکلات واحدهای تولیدی باید در سطح استان‌ها بررسی شود اما به دلیل مساعد نبودن بستر کسب و کار و فضای تولید نتوانسته ایم در این زمینه قدم‌های جدی و محکمی‌برداریم.

 

ارسال نظر