اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۳۵

درخواست ارزی صادرکنندگان از بانک مرکزی

ایسنا |رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: با توجه به شرایط به وجود آمده تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا صادرکنندگان درخواست دارند که بانک مرکزی مهلت رفع تعهد ارزی اعلام شده را تمدید کند.

محمد لاهوتی اظهار کرد: بانک مرکزی بر اساس برنامه‌ریزی خود اعلام کرده که مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ تا پایان تیر ماه ۹۹ تعیین شده است و صادرکنندگانی که قصد دارند از مشوق‌های اعلام شده از سوی دولت استفاده کنند، باید تا این زمان ارز خود را بازگردانند. وی با اشاره به دو اتفاق جدیدی که در مسیر بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور به وجود آمده، تشریح کرد: مساله نخست تغییر در سیاست بازگشت ارز است. در سال گذشته ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات به عنوان تعهد ارزی باید باز می‌گشت و ۲۰ درصد باقیمانده امکان ورود به شکل اسکناس را داشت، اما در سال جاری بانک مرکزی اعلام کرده که ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات باید بازگردد که این موضوع با توجه به تحریم و مشکلات کشور نیاز به حمایت بیشتر از 

صادر کنندگان دارد. لاهوتی ادامه داد: موضوع دوم بحث شیوع کرونا در کشور و تمامی نقاط جهان است. با توجه به اینکه مرزها در ماه‌های گذشته یا بسته بودند یا با محدودیت در عملکرد فعالیت کردند، برای بسیاری از صادر کنندگان امکان برقرار نگهداشتن ارتباطات و بازگرداندن سریع ارز وجود نداشته است. به گفته وی، سیاست فعلی بانک مرکزی اجرایی کردن همان مهلت ابتدایی اعلام شده تا پایان تیر ماه امسال است اما با توجه به شرایط به وجود آمده این درخواست وجود دارد که مهلت صادر کنندگان تمدید شود. لاهوتی در پاسخ به این سوال که تا کنون چه میزان از ارز صادراتی در سال ۹۸ به کشور بازگشته است، اعلام کرد: آمار رسمی این موضوع در اختیار بانک مرکزی است و آخرین باری که این بانک آمار سال ۹۸ را اعلام کرد، مربوط به ماه‌های پایانی سال قبل بود که اعلام شد حدود ۶۸ درصد از ارز صادراتی به کشور بازگشته است.

  صادرات مرغ با عوارض ۱۵۰۰ تومانی تمدید شد

عوارض صادراتی ۱۵۰۰ تومانی گوشت مرغ تا پایان تیر ماه ۹۹ تمدید شد. مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات در نامه‌ای به گمرک ایران، از تمدید عوارض صادراتی ۱۵۰۰ تومانی گوشت مرغ تا تیر ماه ۹۹ خبر داد. همچنین بر اساس تصمیم دیگر نود و چهارمین جلسه ستاد تنظیم بازار، با صادرات مرغ زنده در سقف ۴۰۰تن و به صورت مجوز موردی از مرزهای سیستان و بلوچستان تا پایان خرداد ماه موافقت شد. 

در فروردین ماه بود که «عباس قبادی»، دبیر ستاد تنظیم بازار از کاهش مصرف مرغ به دلیل برگزار نشدن مجالس مختلف در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت این محصول در بازار خبر داد و گفت: برای حمایت از مرغداران، عوارض صادرات مرغ که پیش از این به ازای هر کیلو پنج هزار تومان بود، به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد. ستاد تنظیم بازار یک ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه دستور کاهش عوارض صادرات مرغ از پنج هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان را ابلاغ کرد؛ البته که تاریخ اجرای این مصوبه تا خرداد ماه اعلام شده بود و حالا اجرای این تصمیم یک ماه دیگر تمدید شده است.

جزییات بسته حمایتی کرونا برای صنعت نمایشگاهی

مهر|یک مقام مسوول در وزارت صمت، از اختصاص یک بسته حمایتی از سوی دولت، به صنعت نمایشگاهی و فعالان این صنعت خبر داد. بهمن حسین‌زاده با بیان اینکه پس از رایزنی‌ها و پیگیری‌های سرپرست وزارت صمت، کمیته بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، صنعت نمایشگاهی و شرکت‌های زیر مجموعه آن را جزو مشاغل آسیب دیده شدید از کرونا محسوب کرد، گفت: با پذیرش و تصویب این پیشنهاد، مجوزی از کمیته یاد شده اخذ گردید که به موجب آن، فعالان نمایشگاهی با ارایه کد ملی می‌توانند تسهیلات حمایتی دریافت کنند. وی افزود: با تدابیر اندیشیده شده از سوی سرپرست وزارت صمت، تخصیص بسته حمایتی دولت می‌تواند موجب بازسازی کسب و کار ۳۳ هزار تن فعال نمایشگاهی، ۴۵۰ شرکت غرفه ساز و بیش از ۱۰۰ مجری نمایشگاهی شود. به گفته این مقام مسوول، درشرایط شیوع ویروس کرونا تولیدات ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان کمتر آسیب دید که علت اصلی آن تغییر خط تولید از محصولات متفرقه به کالاهای پزشکی، ضدعفونی و شوینده‌ها بود. عاملی که سبب شد تا همچنان رونق تولید در بخش‌های مختلف صنایع کشور حفظ شود. وی در مورد چگونگی دریافت تسهیلات حمایتی دولت نیز گفت: متقاضیان دریافت این بسته حمایتی، ‌باید کد ملی و کد ثبت شرکت‌های خود را به نمایشگاه اعلام کنند. حسین‌زاده همچنین درباره برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا به عنوان نخستین نمایشگاه سال جاری، اظهار کرد: این نمایشگاه در صورت اخذ مجوز از ستاد مقابله و پیشگیری با کرونا در تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مصوب، بازدیدکنندگان آن متخصصین و مسوولان عالیرتبه کشوری خواهند بود و به هیچ عنوان برای بازدید عموم مردم بلیت فروخته نخواهد شد.

 

ارسال نظر