اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۶۱۴

تمدید 3 ماهه واردات «خودرو و کالای گروه 4»

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور خواستار تمدید مهلت ترخیص خودروهای دپو شده و بخشی از کالاهای گروه چهارم کالای در گمرکات اجرایی کشور شد. در بند الف این نامه آمده است: همانطور که مستحضرید مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات اجرایی کشور موضوع مصوبه شماره ۱۵۲۶۷۶ ت ۵۷۳۹۴ه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ نهایتا تا تاریخ ۱۳۹۹/۲/۲۹ تمدید گردید که معضلاتی به شرح ذیل عملا مانع اجرایی شدن کامل مصوبه شده است: «1. طولانی شدن فرآیند انتقال ثبت سفارشات سال‌های قبل از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت جهت انجام اقدامات قانونی ثبت سفارش، 2. عدم آمادگی زیرساخت‌های سیستمی در سامانه جامع تجارت و سامانه پنجره تجارت فرامرزی (EPL) و فقدان هماهنگی بین دستگاه‌های ذی مدخل در مصوبه فوق الذکر همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، 3. شیوع بیماری کرونا و تأثیر مستقیم آن در کاهش کارکرد دستگاه‌های اجرایی.» در ادامه و در بند (ب) این نامه به برخی مشکلات عدم ترخیص بخشی از کالاهای گروه چهارم کالایی به شرح زیر اشاره کرده است که شامل: «1. این دسته از کالاها که مرتبط با مصوبه شماره ۱۵۲۶۷۷ ت۷۳۲۲ه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ است، امکان ترخیص آنها فراهم نشده که عمده دلایل آن به شرح زیر است: 2-1. عمده ثبت سفارشات متعلق به سال ۱۳۹۷ بوده و به دلیل تغییر ردیف تعرفه و یا تفکیک آنها در سال ۱۳۹۸ ویرایش این قبیل ثبت سفارشات با مشکلات عدیده‌ای در سامانه جامع تجارت و پرتال ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است. 3-1. شیوع بیماری کرونا تأثیر مستقیم در کاهش کارکرد دستگاه‌های اجرایی و بالطبع عدم تحقق مصوبه فوق الذکر داشته است لهذا باتوجه به محرومیت تعداد قابل توجهی از افراد ذیحق از تسهیلات این دو مصوبه مقرر فرمایند پیش نویس مصوبه پیوست در خصوص استمهال سه ماه هر دو مصوبه در اولین جلسه هیأت محترم وزیران مطرح و مورد موافقت قرار گیرد.»

ارز 4200 تومانی واردات لاستیک حذف شد

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت طی نامه‌ای به رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد که ارز 4200 تومانی برای واردات لاستیک و مواد اولیه آن، حذف شده است. براساس نامه صدیف بیگ‌زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت به رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر، ارز دولتی برای واردات لاستیک و مواد اولیه لاستیک حذف و ارز این گروه کالایی، نیمایی شده است. در این نامه خطاب به میر‌سعید قاضی رییس محترم هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر آمده است: «احتراما بازگشت به نامه شماره 99.5517 مورخ 99/2/14 در خصوص اعلام نوع ارز تخصیصی به مواد اولیه لاستیک به آگاهی می‌رساند: حسب تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی گروه و اولویت ارزی لاستیک و مواد اولیه لاستیک، از گروه یک به گروه دو منتقل و بر این اساس ارز تخصیصی به این گروه کالایی، نیمایی گردیده است.»

محدودیت ساعت کار پاساژها برداشته شد

اتاق اصناف ایران| افزایش ساعت کاری پاساژها و بازارهای مسقف تا ساعت ۲۲ در آخرین جلسه کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی کرونا به تصویب رسید و در جلسه فردا مطرح خواهد شد. در صورت تصویب در ستاد ملی کرونا ساعت کاری پاساژها و بازارهای مسقف که از ابتدای اردیبهشت بازگشایی شده‌اند و در مناطق گرمسیر (بنا بر تشخیص استانداران) تا ساعت ۲۰ و در سایر مناطق تا ساعت ۱۸ فعال هستند، افزایش خواهد یافت.

بیانیه جدید خودروسازان

در بیانیه خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) آمده است: پیرو جلسه 9 خردادماه سال جاری کمیته خودرو که با حضور اعضای کمیته اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور و دو شرکت خودروساز برگزار شده، بدینوسیله به اطلاع کلیه متقاضیان حضور در فرآیند فروش فوق‌العاده ویژه ایام عید سعید فطر می‌رساند: 1. جهت اطمینان‌بخشی به افکار عمومی در صحت و دقت قرعه‌کشی، نهادهای نظارتی و رسانه‌ها در تمامی مراحل قرعه‌کشی، حضور خواهند داشت. 2. بلافاصله پس از اتمام فرآیند قرعه‌کشی، اطلاع‌رسانی لازم در سایت هر یک از خودروسازان به تفکیک خودرو انجام خواهد شد. 3. متقاضیان مکلفند ظرف ۴۸ ساعت پس از اعلام منتخبان از سوی خودروسازان، نسبت به تکمیل وجه اقدام نمایند. ضمن اینکه در صورت عدم واریز وجه، اسامی نفرات جایگزین از محل رزرو، توسط خودروساز و با تایید دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌گردد. 4. صرفاً سند فروش خودرو از سوی خودروساز، با درج عبارت «ترهین یکساله در فروش فوق‌العاده»، به خریداران تحویل و شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز) از سوی پلیس راهور تحویل خودروساز گردیده که پس از اتمام دوران ترهین، از سوی خودروسازان، تحویل خریدار خواهد شد. 5. با توجه به مفاد قرارداد فروش؛ امکان فروش وکالتی خودروهای ثبت‌نامی از سوی متقاضیان در دوران ترهین وجود نخواهد داشت. 6. متقاضیانی که ظرف ۳۶ ماه گذشته از خودروسازان، خودرو خریداری کرده یا پلاک فعال داشته باشند، از فهرست قرعه‌کشی حذف خواهند شد. 

 

ارسال نظر