دو روایت از ماجرای اتاق البرز

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۳۶

تعادل |

اتاق بازرگانی البرز در آستانه انتخابات جدید در سال 99 قرار دارد. انتخاباتی که از هم‌اکنون وارد چالش جدی شده و گعده‌های بسیاری متشکل از موافقان و مخالفان درباه رییس فعلی اتاق البرز شکل گرفته است. فروردین سال 98 بود که در انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی استان البرز، رحیم بنامولایی به عنوان رییس، مصطفی هاشمی و فریبرز بینش پور با 12 رای به ترتیب با توافق طرفین به عنوان نایب‌رییس اول و دوم، جعفر سلیمانی با 10 رای در سمت خزانه‌دار و سید احمد میرجلیلی با 9 رای به عنوان منشی هیات رییسه انتخاب شدند. بااین حال، گویا این دوره از انتخابات اتاق البرز در سال جاری وارد یک فاز جنجالی شده که ممکن است سرنوشت این اتاق را دستخوش تغییراتی کند. اما ناآرامی‌های اخیر اتاق البرز ناشی از چیست؟ برای پاسخ به این پرسش دو روایت وجود دارد؛ یک روایت که از سوی برخی از اعضای اتاق البرز که عمدتا جزو مخالفان بنامولایی هستند، مطرح می‌شود، این است که کم وکاستی‌ها و مشکلات فعلی اتاق البرز به عملکرد ضعیف رییس فعلی اتاق البرز برمی‌گردد. به گفته آنها رسیدگی به مسائل و معضلات به دلیل کوتاهی که دراین دوره وجود داشته است، به هیچ عنوان قابل اغماض نیست. آنها بر این باورند که بنامولایی تعامل خوبی با سیاست‌گذاران و متولیان اقتصادی نداشته و تنها با جلب رضایت چند تن از اعضای اتاق توانسته کار خود را پیش ببرد. این در حالی است که اعضای اتاق البرز معتقدند که یک فرد برای تکیه زدن بر صندلی ریاست، باید از فاکتورهایی چون «تخصص، کارایی، شجاعت و...» برخوردار باشد تا بتواند فرمان امور در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله در بخش‌های تولید و تجارت را در بخش خصوصی به دست بگیرد. 

با این حال ذکر این نکته ضروری است هرچند بنامولایی در انتخابات سال گذشته رای قاطع اعضا را برای سکانداری اتاق البرز دراختیار داشت، اما در بازه زمانی یکساله به دلیل اختلافاتی که بین اعضا به وجود آمد، منجر شد تا موضوع ریاست بنامولایی وارد یک فاز جنجالی شود. به‌طوریکه نامه عزل رییس اتاق البرز با امضای بیش از 10 عضو مطرح شد تا ساختار اتاق البرز با ریاست بنا مولایی دستخوش تغییراتی شود. از سوی دیگر، یکی دیگر از انتقاداتی که به رییس فعلی اتاق البرز از سوی مخالفشان وارد می‌شود، اینکه او همواره به دنبال محدود کردن اختیارات اعضا در سایر کمیسیون‌ها می‌شده و به همین دلیل طرح مطالبات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی به ویژه در بخش تولید و صنعت که سال‌ها گریبان آنها را گرفته است، به حاشیه رفته است. 

در این روایت که از سوی برخی از اعضا مطرح می‌شود، اتاق البرز عملا در این دور نتوانسته کاری از پیش ببرد و تنها وقت اتاق صرف اختلاف‌نظر و دعوا بین اعضا و رییس اتاق شده است؛ چراکه به گفته آنها بنامولایی هیچ اعتقادی به نظر و رای جمعی نداشته و با تکروی‌هایش بسیاری از تصمیمات کمیسیون‌ها را نادیده گرفته و حتی در مسیر اجرای برخی از برنامه‌ها که از سوی اعضا مطرح می‌شده، سنگ‌اندازی کرده است. 

اما روایتی دیگر که از سوی خود رییس اتاق البرز مطرح می‌شود، برخلاف آن چیزی است که مخالفانش مطرح می‌کنند. به گفته بنامولایی، مخالفان او قصد دارند او را از گردونه انتخابات خارج کنند و دارندگان امضاهای طلایی می‌خواهند او را وادار به استعفا کنند یا اینکه برکنارشدن او را از سوی اتاق ایران کلید بزنند. این در حالی است که رییس اتاق برخلاف آنچه مخالفان او مطرح می‌کنند، معتقد است که اعضای شاکی و مخالف نه تنها کار موثری برای اتاق انجام نداده‌اند، بلکه در برابر وظایف محوله نیز کوتاهی و حتی بعضا سنگ اندازی کرده‌اند. براساس آنچه بنامولایی مطرح کرده، برخی از اعضای کمیسیون‌ها با وجود درخواست برای اخذ نظرات در موارد مختلف، از همفکری و همکاری با او امتناع کرده و بیشتر به دنبال نقادی و پررنگ کردن ایرادات و کاستی‌ها هستند. با این حال این گمانه مطرح می‌شود که بنامولایی دو راه بیشتر ندارد یا اینکه خودش استعفا کند یا اینکه با استیضاح اعضای مخالف برکنار شود. با وجود چنین حواشی مشخص نیست که انتخابات اتاق البرز قرار است چگونه رقم بخورد و مخالفان بنامولایی قصد دارند چه برنامه‌ای را برای انتخاب آتی رقم بزنند. 

 

ارسال نظر