اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۱۰

پیشنهادات سه‌گانه  برای حذف ۳۰ هزار مکاتبه زاید

معاون فنی گمرک با ارایه پیشنهاداتی به رییس کل گمرک ایران، خواستار حذف ۳۰ هزار مکاتبه زاید بانکی شد و اعلام کرد: کامنت‌های مرتبط با بانک مرکزی در اظهارنامه‌های گمرکی ساماندهی می‌شوند.  مهرداد جمال ارونقی، با ارسال نامه‌ای به رییس کل گمرک ایران، پارامتریک نمودن کامنت‌های مرتبط با بانک در اظهارنامه‌های گمرکی را اولویت دارترین برنامه فنی گمرک خواند. وی اعلام کرد: عمده کامنت‌های به منظور رفع ابهامات، ناشی از وجود دو مغایرت ثبت می‌شوند: نخست مغایرت مشخصات کالای ترخیص شده با اظهار صاحب کالا و دوم مغایرت اطلاعات پایه با اطلاعات ثبت سفارش. دررابطه با مغایرت‌های مندرج در بند ۱ فوق، لازم است فیلدهای « کسر تخلیه » و « بیش بود ارزش » به صورت مجزا به ازای هر قلم کالا  به بانک مرکزی ارسال گردد. ارونقی افزود: به منظور جلوگیری از بروز مغایرت‌های مندرج در بند ۲، لازم است تا در هنگام اظهار گمرکی، اطلاعات اظهارنامه با اطلاعات « ثبت سفارش» یا « اعلامیه تأمین ارز » مقایسه گردد و در صورت وجود هر نوع اختلاف یا مغایرتی از اختصاص شماره سریال (کوتاژ) به اظهارنامه به‌صورت سیستمی ممانعت به عمل آید.  وی با بیان این موضوع که طی دو فقره نامه واصله از حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان بیانگر این موضوع است که مکاتبات حاصل از عدم اجرایی شدن موارد فوق به بیش از ۳۰ هزار نامه از سوی بیش از ۱۵۰۰ بانک عامل برآورد گردیده است، چنانچه به مکاتبات دفتر ارزش گمرک ایران نیز توجه شود مشخص خواهد گردید که بیش از 70درصد از مکاتبات بانک‌های عامل یا بانک مرکزی با این دفتر ناشی از عدم اجرای موارد صدرالاشاره می‌باشد. ارونقی با تصریح بر اینکه نه تنها اقدام درباره موارد معنونه، جزو پروژه‌های اولویت‌دار بلکه اولویت دارترین پروژه حوزه فنی و امورگمرکی و متعاقب آن گمرکات اجرایی قلمداد می‌گردد از رییس کل گمرک ایران خواست دستور لازم را صادر کند تا:  ۱- در رابطه با مغایرت‌های مندرج در بند ۱ فوق، فیلدهای وجود کسرتخلیه و بیش بود ارزش  به صورت مجزا به ازای هر قلم کالا  به بانک مرکزی ارسال گردد؛ ۲- به منظور جلوگیری از بروز مغایرت‌های مندرج در بند ۲ فوق، در هنگام اظهار گمرکی، اطلاعات اظهارنامه با اطلاعات «ثبت سفارش» یا «اعلامیه تأمین ارز» مقایسه گردد و در صورت وجود هر نوع اختلاف یا مغایرتی از اختصاص شماره سریال (کوتاژ) به اظهارنامه بصورت سیستمی ممانعت به عمل آید؛ ۳- ضمن اقدام در خصوص دو مورد فوق، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف گردد از نمایش گزارشات داخلی کارشناسان گمرکات اجرایی برای بانک‌های عامل ممانعت به عمل آورده و صرفاً فیلدهای حاوی نظر نهایی ادارات درب خروج گمرکات اجرایی (مانند مهر قابل توجه بانک) ملاک رسیدگی و اقدام بانک‌های عامل و بانک مرکزی قرار گیرد.

انتصابات جدید در وزارت صمت 

حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت در احکامی جداگانه محمد رضا کلامی را به عنوان سرپرست معاونت معاونت بازرگانی داخلی و مهدی صادقی نیارکی را به عنوان معاون امور صنایع این وزارتخانه منصوب کرد. مدرس خیابانی همچنین در حکمی جمشید گلپور شاره  را بنا به پیشنهاد سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارتخانه،  به عنوان دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور منصوب کرد. در عین حال مدرس خیابانی، در پیامی خطاب به معاونان، مدیران ارشد و اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه، هر گونه عزل و‌ نصب جدید در زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، سازمان‌ها و شرکتهای تابعه را بدون هماهنگی و اطلاع کمیته انتصابات وزارتخانه ممنوع اعلام کرد.این دستور به تمامی زیرمجموعه‌های وزارت صمت، سازمان‌های استانی، سازمان‌ها و شرکتهای تابعه این وزارتخانه ابلاغ شده است. در راستای این دستور، هرگونه عزل و‌ نصب جدید باید حتما به اطلاع کمیته «انتصابات در وزارت صمت» برسد و با هماهنگی و تایید این کمیته انجام پذیرد.  وحدت رویه، شایسته سالاری، استفاده از مدیران توانمند و با کفایت در مجموعه وزارت صمت، سازمان‌ها و شرکتهای زیرمجموعه تابعه به خصوص در شرایط حساس کنونی کشور، از مهم‌ترین اهداف این تصمیم سرپرست وزارت صمت بوده است.

مهار دلالان بازار با خرید کارخانه‌ای

گروه صنعتی ایران‌خودرو درنظر دارد روش‌های متنوع فروش مصوب در ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت را با هدف افزایش رضایت عمومی و جلوگیری از التهاب بازار به اجرا بگذارد. نخستین برنامه فروش این خودروساز به زودی اعلام خواهد شد.

بابک رحمانی در این باره اظهار کرد: طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به منظور افزایش عرضه، تا سقف 40درصد از ظرفیت تولید روزانه ایران‌خودرو به فروش‌های موسوم به فوق‌العاده اختصاص خواهد یافت که زمان تحویل خودرو بدون احتساب سود مشارکت تا سه ماه تعیین شده است.

وی ادامه داد: پیش فروش‌های ایران‌خودرو برای بازه زمانی 3 تا 12 ماه نیز بدون محاسبه سود مشارکت خواهد بود و صرفا برای طرح‌های مشارکت در تولید با موعد تحویل 12 تا 24 ماه دست کم 6 درصد و موعد تحویل بالاتر از 24 ماه 12 درصد سود محاسبه خواهد شد.  رحمانی با بیان اینکه به دلیل تعداد بالای متقاضی مقرر شده با ساز و کارهایی امکان ثبت درخواست از سوی تمامی متقاضیان فراهم شود، افزود: 50درصد از وجه خودرو در زمان ثبت نام اولیه از متقاضیانی که واجد شرایط هستند دریافت می‌شود و یک هفته پس از پایان ثبت نام با حضور مراجع نظارتی نسبت به  قرعه کشی اقدام خواهد شد. 

 

ارسال نظر