اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۹۲

در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری ابلاغیه مهم برای تولید خودرو با مصرف سوخت پایین

در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره مندی از ظرفیت‌های داخلی برای ارتقای بازدهی و راندمان خودروهای تولید داخل با مصرف 5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر پیمایش، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این خودروساز را موظف و مکلف به تسریع در اجرای اقدامات عملیاتی برای تحقق فرمایشات معظم‌له کرد.   فرشاد مقیمی در ابلاغیه‌ای خطاب به معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول تاکید کرده است تا با استناد به نقشه راه موتور مصوب در ایران خودرو و با بهره مندی از تمامی ظرفیت‌های دانشی، مدیریتی، سازماندهی، مالی و.... گروه صنعتی ایران خودرو، بخش خصوصی و تمامی نهادها و سازمان‌های مرتبط در کشور، برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین و نسبت به تسریع در عملیاتی کردن این برنامه‌ها اقدام شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این ابلاغیه تاکید کرده این برنامه‌ها حداکثر ظرف یک ماه آینده تهیه و برای تصویب و ابلاغ برای اجرا ارایه شود.

طرح تشکیل وزارت بازرگانی بررسی نشده

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس گفت: این طرح در کمیسیون اجتماعی بررسی نشده و مستقیما به صحن آورده شده که تخلف آیین‌نامه‌ای هیات رییسه مجلس است. احمد بیگدلی در گفت‌وگو با   فارس درباره در دستور کار قرار گرفتن طرح تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: در رسانه‌ها متوجه شدیم که طرح تشکیل وزارت بازرگانی در دستور بررسی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. وی ادامه داد: بعد از ایرادات شورای نگهبان، طرح مذکور باید در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بررسی، ایرادات رفع و برای تعیین تکلیف نهایی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه طرح تشکیل وزارت بازرگانی بدون بررسی در این کمیسیون به صحن علنی مجلس آمده، گفت: در ۳ ماه گذشته هیچ جلسه‌ای درخصوص طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار نشده است. اینکه چطور طرح مذکور بدون بررسی کمیسیون اجتماعی که کمیسیون اصلی طرح هم محسوب می‌شود به صحن آمده است جای سوال دارد. بیگدلی با بیان اینکه در این زمینه، تخلف ایین نامه‌ای توسط هیات رییسه مجلس صورت گرفته است، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی طرح‌ها و لوایحی که شورای نگهبان بر آنها ایراد می‌گیرد، برای بررسی باید به کمیسیون مربوطه خود بازگردد و مورد بررسی قرار گیرد. درحال حاضر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی اصلاح نشده و مستقیما به صحن آورده شده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تصریح کرد: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در یک سال گذشته بارها در مجلس بررسی و با آن مخالفت شده است. در کشورهای موفق دنیا تولید و بازرگانی در یک مجموعه واحد هستند چراکه تفکیک آنها زمینه‌ساز صدمات و آسیب‌های فراوان است.

3 معضل واردات  کالاهای اساسی 

رییس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام وطیور ایران گفت: واردات کالاهای اساسی به کشور با 3 معضل عمده روبه‌رو است که انتظار می‌رود با حمایت اتاق بازرگانی این معضلات برطرف شده و روند واردات تسهیل شود. به گزارش روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (آوندا)، ابوالحسن خلیلی در دیدار اعضای این اتحادیه با معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران با اعلام این مطلب اظهار کرد: میزان واردات 90 درصد شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دام و طیور ایران تا سقف 100 هزار تن بوده است. وی افزود: از بین 403 شرکتی که در زمینه واردات کالای اساسی فعال هستند حجم عمده واردات توسط حدود 100شرکت انجام می‌شود. وی با اشاره به تعیین بودجه 7میلیارد دلاری برای واردات کالای اساسی به کشور تصریح کرد: میزان ارز تخصیص یافته برای واردات کالای اساسی 70 درصد میزان ارز تخصیص یافته جهت واردات کالای اساسی در سال قبل است . خلیلی با اشاره به مشکلاتی که واردکنندگان کالاهای اساسی با آنها مواجه هستند، خاطرنشان کرد:  منوط شدن ثبت سفارش به تایید کمیته ارزی و نبود ارتباط مستقیم میان وزارت صمت و گمرک از مسائلی بود که واردکنندگان با آن مواجه بودند. وی با تاکید بر ضرورت تسهیل روند واردات کالای اساسی به کشور خاطرنشان کرد: در این مسیر نیازمند حمایت از سوی پارلمان بخش خصوصی هستیم.همچنین لازم است تا اظهارنظرهای غیرکارشناسی توسط برخی از فعالان بخش خصوصی ساماندهی شود زیرا این امر از یک‌سو به‌صرفه و صلاح کشور نیست و از سوی دیگر سنگینی مضاعفی را بر واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور و کالاهای اساسی تحمیل می‌کند. وی با تاکید بر ضرورت تعامل میان اتاق بازرگانی ایران با تشکل‌ها گفت: مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تعامل مناسبی با تشکل‌های مرتبط ندارد و این درحالی است که تقویت جایگاه کشاورزی می‌تواند نیاز به واردات را کاهش دهد.

 

ارسال نظر