بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ درگذشت

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۶۲
بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ درگذشت

تعادل|

«محمد کریم فضلی» یکی از کارآفرینان شناخته‌شده و پیش‌کسوت صنعت کشور درگذشت. «محمد کریم فضلی» از کارآفرینان باسابقه بود که میراثش اشتغال ده‌ها هزار نفر در مناطق مختلف کشور است. از جمله موفقیت‌های وی می‌توان به صادرات کالا به کشورهای مختلف جهان حتی در روزگار دشوار تحریم و رونق تولید ملی اشاره کرد. او نخستین فعالیت اقتصادی خود را در زمان تحصیل، نزد پدرش که از بازرگانان خوش‌نام منطقه محسوب می‌شد، آغاز کرد. فضلی کار خود را از شرکت پاکشو شروع  سپس به تأسیس گروه صنعتی گلرنگ اقدام کرد. 

این شرکت امروز با بیش از یکصد شرکت زیر مجموعه و بیش از ۳۰ هزار نفر همکار به‌صورت مستقیم، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی و خدماتی کشور است. دریافت لوح برترین کارآفرین و کارفرمای نمونه کشور، دریافت تندیس طلایی چهارمین جشنواره بین‌المللی اقتصاد سبز، انتخاب به عنوان کارآفرین نمونه، دریافت نشان طلای تحقیق و توسعه و کسب عنوان صادر‌کننده نمونه کشور و ... از افتخارات این کارآفرین با سابقه بود. اتاق تهران نیز در سال 1396 به پاس چند دهه تلاش کارآفرینانه به خانواده فضلی تندیس امین الضرب را اهدا کرد.

    خاطره‌ای از شروع کار

«محمد کریم فضلی» موسس و بنیانگذار مجموعه شرکت‌های گلرنگ را باید یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان کشور دانست، مردی با رویاها و آرزوهای بزرگ برای تاسیس مجموعه‌های صنعتی که از کودکی و نوجوانی کار کرد. او موسس مجموعه و گروه صنعتی گلرنگ بود و البته مدیریت این مجموعه را چند سالی بود که به فرزندش مهدی فضلی واگذار کرده بود. محمد کریم فضلی متولد هفتم اردیبهشت 1311 در شهر تویسرکان استان همدان است و 84 سال سن داشت. او در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد و پدرش از بازرگانان خوشنام منطقه بود؛ محمد کریم کار را از کودکی نزد پدرش شروع کرد؛ خودش در مصاحبه‌ای گفته: «نخستین فعالیت اقتصادی و کاری خود را پس از انجام تحصیلات و قبل از ازدواج، نزد پدرم که عطار و عمده ‌فروش بود، آغاز کرد.»  به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، کریم فضلی در مصاحبه‌ای خاطره حضور در تهران و شروع کارش را اینگونه تعریف کرده است: « بعد از اینکه به تهران آمدیم، یک روز صاحبخانه به من گفت که کاری برای شما پیدا کرده‌ام. شما می‌توانید در بازار به حسابداری بپردازید و 250 تومان هم حقوقتان خواهد بود. صاحبخانه از روی خیرخواهی و نیز به خاطر عدم اطلاع از برنامه‌های من، این پیشنهاد را مطرح کرده‌بود. در جواب او گفتم که من به دنبال کارهای بزرگ هستم و می‌خواهم تلاش کنم که انشالله هزاران نفر مشغول کار شوند و حقوق و درآمدشان هم حداقل 1000 تومان باشد، چون کسی با 250 تومان و چنین مبلغ‌هایی نمی‌تواند زندگی خود و خانواده‌‌اش را اداره کند. صاحبخانه چون آدم بسیار با حسن نیت و مهربانی بود، چیزی نگفت و رفت اما حس کردم کمی ناراحت شده است. وقتی شب به منزل برمی‌گردد، به همسرش می‌گوید من فکر می‌کنم این جوان از فرط مشکلات و خستگی، مشکل ذهنی پیدا کرده چون با من از کارهای بزرگ صحبت می‌کرد!» محمد کریم فضلی همچنین درباره ورود به تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در اظهاراتی گفته بود: « همیشه نگران و ناراحت بودم که چرا ما باید همه‌چیز را وارد کنیم و خود نظاره‌‌گر کار و پیشرفت دیگران باشیم؟ ناراحت‌کننده‌تر اینکه می‌دیدم هموطنانم به مصرف کالاهای خارجی افتخار هم می‌کردند و دنبال این‌گونه کالاها بودند. بنابراین تصمیم گرفتم  باتوجه به تجربه کودکی تولید صابون‌سازی و محصولات شوینده را شروع کنم و با افرادی شروع به همکاری کردم که بتوانم از آنها کارهای تولیدی بیاموزم.» او در اوایل دهه 50 شرکت « پاکشو» را تاسیس کرد و فعالیت‌هایش را بیش از گذشته توسعه داد. با پیروزی انقلاب به دلیل نبود ارز برای واردات مواد اولیه و تولید انواع محصولات بهداشتی با مشکل مواجه شدند  ولی کریم فضلی با مدیریت صحیح و حفظ صادارت؛ ارز مورد نیاز واحدهایش پس از مدتی را تامین کرد. او در مصاحبه‌ای گفته خط قرمزش باوجود مشکلات بسیار در آن سال‌ها تعدیل نیرو و اخراج کارگران بوده و هیچگاه در این جهت قدمی برنداشته است. یکی از مهم‌ترین تحولات این سال‌ها در مجموعه گلرنگ راه‌اندازی هلدینگ گلرنگ یا گروه صنعتی گلرنگ در سال 1382 بوده است که شرکت‌های مختلفی همچون پاکشو، گلپخش اول، گلرنگ پخش، پدیده شیمی نیلی، پدیده شیمی پایدار، گلبرگ بهاران، ماریناسان، پخش پدیده پایدار، آرین پخش پیشرو و... را شامل می‌شود.

 

ارسال نظر