پیش‌بینی افت تولید خودروسازان در سال 99

۱۳۹۹/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۷۸
پیش‌بینی افت تولید خودروسازان در سال 99

تعادل|

فروردین ماه 99 پایان خوبی برای خودروسازان نداشت؛ چراکه رصدکارنامه کاری«ایران‌خودرو و سایپا» دو غول خودروسازی در این ماه، افت تولید را نشان می‌دهد. البته می‌توان عامل کاهش تیراژ تولید خودروسازان در آغاز سال نو را به مساله شیوع ویروس کرونا واعمال محدودیت‌های ناشی از آن، ربط داد. مطابق آمارهای منتشر شده در کدال بورس، تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین سال 99 به ۲۴ هزار و ۹۲۲ دستگاه رسید که در مقایسه با فروردین سال گذشته افت 42.7 درصدی را نشان می‌دهد. رصد روند تولید خودروسازان حاکی از این است که در فروردین 99، سایپا فقط خانواده «پراید و خانواده تیبا» را تولید کرده و به همین دلیل نیز مجموع تولید ماهیانه سایپا تنها 7.3 هزار دستگاه شده است. اما وضعیت تولید ایران‌خودرو در فروردین امسال، اندکی بهتر از سایپا بوده چراکه این شرکت توانسته تولید ماهانه‌اش را به 15.6 هزار دستگاه برساند. از این تعداد، خانواده پژو با حدود 11.1 هزار دستگاه، رتبه اول تولید را داشته‌اند. خانواده سمند و دنا نیز هردو با تولید 1.7 هزار دستگاه، در جایگاه دوم تولیدات ایران‌خودرو ایستاده‌اند. رصد کارنامه کاری خودروسازان در سال ۹۸ نیز نشان می‌دهد، خودروسازان در اسفندماه شیب تولید را مجدد نزولی پیش بردند؛ به‌طوری‌که تولید کل خودروسازی تا پایان اسفندماه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، آمار کاهش

 ۱۳ درصدی را ثبت کرد. 

  کارنامه تولید خودرو در سال جاری 

خودروسازان در حالی سال 1398 را پشت سر گذاشتند، که تولید کل خودروی کشور تا پایان اسفندماه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، آمار کاهش ۱۳ درصدی را ثبت کرد. اما خودروسازان با ورود به سال 99 روزهای خوبی را را در تولید سپری نکردند. چراکه با شیوع ویروس کرونا، تولید انواع خودرو در کشور طی فروردین امسال به ۲۴ هزار و ۹۲۲ دستگاه رسید که در مقایسه با فروردین سال گذشته 42.7 درصد افت را نشان می‌دهد. مطابق آمارها، تولید «سواری» در فروردین سال 99 معادل ۲۳ هزار و۲۶۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۷ افت ۴۳.۷ درصدی را تجربه کرده است. تولید «ون» در فروردین امسال تنها 4 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است. همچنین در نخستین ماه سال 99 هزار و ۵۷۳ دستگاه «وانت» در کشور تولید شد که نسبت به فروردین سال قبل افت ۱۸.۳ درصد ی را نشان می‌دهد. تولید «مینی‌بوس و میدل باس» نیز معادل ۱۴ دستگاه بود که در مقایسه با فروردین ۹۸ با کاهش 75.9 درصدی همراه بوده است. در عین حال تولید «اتوبوس» در این بازه زمانی با رشد 512.5 درصدی به ۴۹ دستگاه رسید و تولید «کامیونت، کامیون و کشنده» نیز معادل ۱۸ دستگاه بود که نسبت به فروردین ۹۸ افت 89.3 درصد را داشته است.

اما سری بزنیم به وضعیت تولید در دو شرکت خودروساز بزرگ. داده‌های آماری نشان از این دارد که تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، در فروردین 99 با تولید ۱۵ هزار و ۱۰۹ دستگاه انواع خودرو با افت 29.4 درصدی در تولید مواجه شده است. این شرکت خودروسازی در همین ماه، ۱۴ هزار و 924 دستگاه «سواری» تولید کرده که نسبت به فروردین سال 97 افت ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. در عین حال، طی فروردین امسال ۱۸۵ دستگاه «وانت» توسط گروه ایران‌خودرو به تولید رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 22 برابر بوده است. اما نکته مهم اینجاست که ایران‌خودرو، در فروردین 99 هیچ تولیدی در زمینه «ون، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده» نداشته است. روند تولیدات این شرکت خودروسازی در فروردین 99 نشان می‌دهد، از ۱۵ هزار دستگاه انواع خودرو، خانواده پژو با 11هزار دستگاه، رتبه اول تولید را داشته‌اند. خانواده سمند و دنا نیز هردو با تولید 1.7 هزار دستگاه، در جایگاه دوم تولیدات ایران‌خودرو ایستاده‌اند. تندر90، دانگ فنگ و پژو 2008 هیچ تولیدی در فروردین 99 نداشته اما هایما با تولید 423 دستگاه و رانا با تولید 278 دستگاه، همچنان تولیدشان در فروردین ماه 99، ادامه داشته است.

اما سری بزنیم به خودروسازان نارنجی پوش سایپا و ببینیم آنها در فروردین 99 چه میزان خودرو تولید کرده اند؟ آمارها نشان از این دارد که این گروه صنعتی خودروساز در این بازه زمانی افت 56.7 درصدی تولید را تجربه کردند. به‌طوریکه در این ماه فقط ۹ هزار و ۱۱۹ دستگاه انواع خودرو توسط این خودروساز به تولید رسیده است. طی اولین ماه امسال ۷ هزار و ۸۹۹ دستگاه سواری توسط گروه سایپا تولید شد که نسبت به فروردین سال گذشته 59.4 درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدت تولید وانت توسط گروه سایپا با افت23.6 درصدی به هزار و ۲۲۰ دستگاه رسید. سایپا نیز به مانند ایران‌خودرو در فروردین 99 هیچ تولیدی در زمینه «ون، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده» نداشته است. ریز جزییات تولید این گروه خودروسازی نیز نشان از این دارد که در فروردین 99، سایپا فقط خانواده «پراید» و خانواده «تیبا» را تولید کرده و به همین دلیل نیز مجموع تولید ماهیانه سایپا تنها 7.3 هزار دستگاه شده است. با اینکه تولید «ساینا و کوییک» نیز همچون گذشته، برعهده پارس خودرو بوده اما «زوتی آریو و چانگا»، هیچ تولیدی در اولین ماه بهار 99 نداشتند. در خط تولید زامیاد، اما هیچ تغییری رخ نداده و همچنان وانت بنزینی، دیزلی، دوگانه سوز و حتی پیکاپ ریچ در زامیاد تولید می‌شوند.

  روند تولید خودرو در سال 98

اما روند تولید خودروسازان در سال 98 چگونه رقم خورد؟ رصد کارنامه کاری خودروسازان در سال ۹۸ نشان می‌دهد، هرچند خودروسازان با اختلاف ۳۸ هزار و ۱۷۱ دستگاه تولید شده نسبت به فروردین ماه در سال ۹۷ تولید خود را آغاز کردند و تا شهریورماه نیز از آمار تولیدی در مدت مشابه سال ۹۷ عقب بودند اما در شهریورماه اندکی افزایش تولید رقم زدند؛ البته این افزایش به این دلیل بود که شهریورماه ۹۷ برای تولید خودرو ماهی بسیار کم فروغ بود. پس از آن نیز مجدد کاهش تولید داشته و از مهرماه تا آبان نیز نمودار تولید خود را ثابت ادامه دادند تا اینکه از آبان به بعد حرکتی به خود داده و افزایش تولید را رقم زدند؛ هرچند در اسفندماه شیب تولید را مجدد نزولی پیش بردند. تولید کل خوردوسازی تا پایان اسفندماه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، آمار کاهش ۱۳ درصدی را ثبت کرد.

گزارش مالی منتشر شده از دو خودروساز بزرگ ایران، نشان می‌دهد که سایپا به لطف دو مجموعه پارس خودرو و زامیاد، بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو در سال 1398 بوده است. ایران‌خودرو در سال مالی 1398 بیش از 393 هزار دستگاه انواع سواری را از خط تولید خود بیرون آورد. در گروه محصولات ایران‌خودرو، خانواده پژو با 278 هزار دستگاه، بیشترین تیراژ تولید را داشته است. خانواده سمند با 52 هزار دستگاه و خانواده دنا با 32 هزار دستگاه، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم تولیدات ایران‌خودرو ایستاده‌اند. در میان محصولات مونتاژی ایران‌خودرو نیز خانواده هایما با بیش از 7200 دستگاه و پژو 2008 با بیش از 5800 دستگاه، به ترتیب رتبه‌های اول و دوم تیراژ تولید را داشته‌اند. 

از سوی دیگر، سایپا در سال مالی 98 موفق به تولید بیش از 363 هزار دستگاه (بدون احتساب تولیدات پارس خودرو و زامیاد) خودرو شد که خانواده پراید با 188 هزار دستگاه در جایگاه اول و خانواده تیبا نیز با 160 هزار دستگاه در جایگاه دوم تولیدات این شرکت، ایستاده‌اند. همچنین چانگان با بیش از 5200 دستگاه و کیا سراتو با بیش از 3600 دستگاه، رتبه‌های اول و دوم را درمیان محصولات مونتاژی سایپا داشته‌اند. آریو نیز با 648 دستگاه، کمترین تیراژ تولید سایپا را در سال 98 به خود اختصاص داده است. دو زیر مجموعه خودروسازی سایپا نیز در سال 98 همچنان به تولیدشان ادامه دادند طوری‌که پارس خودرو تولیدی معادل 106 هزار دستگاه و زامیاد نیز تولیدی فراتر از 35 هزار دستگاه را ثبت کرده‌اند. 

اما روند تولید ماهانه خودروسازان در سال ۹۸ حاکی از این است که این دو خودروساز در اوایل سال بسیار نزدیک به هم در تولید خودرو پیش رفتند اما از خرداد تا آذر ماه سال گذشته، سایپا از ایران خوردو جلوتر بود. در آذرماه هردو به رقم 40 هزار دستگاه رسیده و پس از آن تا بهمن ماه ایران‌خودرو تیراژ تولید بیشتری نسبت به سایپا تجربه کرد. آخرین ماه سال ۹۸ را هم هردو مجدد در آمار تولید، نزدیک به هم بودند.

Taadol-07

ارسال نظر