اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۱۸

بررسی مجدد اظهارنامه‌های برخی کالاهای  ترخیص شده

تسنیم | دستور بررسی ارزش اظهارنامه‌های ثبت سفارش توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر شد.  سرپرست دفتر ارزش گمرک ایران، مکاتبه دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص بررسی ارزش برخی کالاهای اساسی ثبت سفارش شده توسط وزارت جهاد کشاورزی را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه،  مکاتبه معاون وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص فهرست ارزش میانگین ساده 11 قلم کالاهای اساسی و ضروری اظهاری به گمرک شامل (گندم، ذرت دامی، جو دامی، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، روغن خام، شکر خام، برنج سفید برنج قهوه‌ای، گوشت مرغ، تخم مرغ خوراکی) به گمرکات ابلاغ شد. بررسی این اقلام مربوط به فاصله 16 مرداد سال 97 تا 5 مرداد سال 98 مقطع تایید ثبت سفارش‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی است. به این ترتیب گمرکات اجرایی باید اظهارنامه‌های مربوطه را بازبینی و چنانچه ارزش‌های اظهاری در سقف قیمت‌های اعلامی باشد را مورد پذیرش قرار دهند.

قزاقستان واردات سیمان را ممنوع کرد

سازمان توسعه تجارت | مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران از ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان خبر داد و گفت: این موضوع از طریق نمایندگی کشورمان در قزاقستان همچنین سفارت این کشور در تهران در دست پیگیری است.  و به نظر می‌رسد دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم، افزایش تولید داخلی سیمان در این کشور، همزمان با کاهش ساخت‌ و سازها و کاهش صادرات این کشور است.بهروز حسن الفت افزود: براساس توضیحات سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو، وزارت صنعت و توسعه زیرساخت‌های قزاقستان طی تنظیم مقررات جدید مورخ 9 آوریل2020، واردات انواع خاصی از سیمان را از کشورهای ثالث به مدت 6 ماه ممنوع اعلام کرد و مقرر شده این قانون به مدت 10 روز پس از انتشار رسمی آن یعنی از 27 آوریل مصادف با 8 اردیبهشت1399 اجرایی شود. به طور خاص این ممنوعیت مربوط به سیمان کلینکر، سیمان پرتلند، سیمان آلومینا و سایر سیمان‌های هیدرولیکی است.  در این خصوص، حبیب‌الله ملکوتی‌فر، سرکنسول ایران در آکتائو گفت: با توجه به صادرات عمده سیمان از کشورمان به جمهوری قزاقستان، فعالیت بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی و کارخانجات سیمان در ایران با مشکلاتی رو به رو خواهد شد. این نمایندگی از هفته گذشته درگیر این موضوع بوده و با جهات مختلف در استانداری و گمرکات تماس داشته است. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و راهبردی بودن موضوع صادرات سیمان از طریق بندر آکتائو به عنوان یکی از کالاهای اصلی صادراتی کشور از این طریق، انتظار می‌رود تمام تلاش‌ها در سطوح مختلف برای چاره‌اندیشی در خصوص واردات سیمان ایران و رفع هرگونه محدودیت در این خصوص اعمال شود.  ملکوتی فر بیان داشت: این موضوع جدی است و طرف قزاقی برای فهماندن جدیت موضوع، هم‌اکنون سخت‌گیری زیادی را برای تخلیه بار یکی از کشتی‌های ایرانی که حامل محموله سیمان است، روا داشته و تذکراتی را برای محموله بعدی داده است.  وی گفت: مقامات بندری آکتائو اظهار می‌دارند این تصمیمی نیست که آنها بتوانند در آن تغییری ایجاد کنند یا تاثیرگذار باشند؛ موضوع کشوری است.

ازبکستان محدودیت های ترانزیتی کامیون های ایرانی را لغو کرد

سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران گفت:  بر اساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند محدودیت‌های ترانزیتی کامیون‌های ایرانی در قلمرو کشور ازبکستان لغو شد. لطیفی افزود: با تصمیم کمیسیون مقابله با بحران جمهوری ازبکستان، محدودیت‌های حمل و نقلی برای کشورهای ایران، افغانستان و ایتالیا، با رعایت دقیق موازین بهداشتی لغو شد. لطیفی گفت: مدت توقف برای کامیون‌های خارجی در ازبکستان برای رویه‌های ترانزیت، صادرات و واردات حداکثر ۱۰ روز تعیین شده است و رانندگان قبل از پایان این زمان باید این کشور را ترک کنند.

کرونا تقاضای گوشی را ۲۵ درصد افزایش داد

ایلنا | کرونا تقاضای گوشی را ۲۵ درصد افزایش دادرییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی تصویری و تلفن اظهار داشت: افزایش تقاضا به دنبال برگزاری کلاس‌های آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها، عدم واردات این کالا در 2 ماه اخیر و کاهش تولید شرکت‌های تولیدکننده از دلایل اصلی افزایش قیمت 20 تا 25 درصدی گوشی‌های تلفن همراه در بازار است.ابراهیم درستی درخصوص افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه در بازار، گفت: باتوجه به آنکه 99 درصد گوشی‌های تلفن موجود در کشور وارداتی است، بنابراین افزایش نرخ ارز از دلایل اصلی افزایش قیمت این کالا در بازار است، از طرف دیگر افزایش تقاضا به دنبال برگزاری کلاس‌های آنلاین مدارس و دانشگاه‌ها، عدم واردات این کالا در 2 ماه اخیر و کاهش تولید شرکت‌های تولیدکننده از دلایل اصلی افزایش قیمت 20 تا 25 درصدی گوشی‌های تلفن همراه در بازار است. وی خطاب به شرکت‌های توزیع کننده نیز گفت: از تمام شرکت‌های توزیع کننده تقاضا داریم تا توزیع و فروش گوشی‌های تلفن همراه را با کمترین سود انجام دهند تا مصرف کننده با قیمت پایین‌تر این کالا را دریافت کند.  

 

ارسال نظر