ایران نخستین کشور در اجرای پلاسمادرمانی بیماران کرونایی

۱۳۹۹/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۸۸

بخش اول پروژه پلاسمادرمانی با اتمام تزریق پلاسما به ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا و بهبودی این افراد به پایان رسیده و احتمالاً این روش از هفته‌های آینده برای درمان بیماران به کار گرفته می‌شود.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، ناصر ریاحی، عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ذوق‌زدگی برخی رسانه‌های خارجی از آغاز فعالیت امریکا در روش پلاسمادرمانی کرونا تاکید کرد که ایران نخستین کشور در اجرای پلاسمادرمانی برای بیماران مبتلا به کرونا بوده و بخش اول و مهم این پروژه با تزریق پلاسما به ۲۰۰ بیمار تکمیل شده و نرخ بهبودیافتگان خبر از اثرگذاری این روش می‌دهد؛ به ویژه بهبودی بیماران بدحالی که درمان‌شان با پلاسمادرمانی در واقع یک معجزه تمام‌عیار است.

عضو هیأت رییسه اتاق تهران با اشاره به این تعبیر که «معجزه پلاسمادرمانی بیماران کرونا از ایران طلوع کرده است» از اتمام آزمایش این روش روی ۲۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا خبر داد و از بهبودی ده‌ها بیمار سخن گفت. ریاحی با اعلام این خبر افزود: با پایان یافتن تحقیقات، احتمالاً این روش از هفته‌های آینده برای درمان بیماران مبتلا به کویید ۱۹ در سطحی گسترده‌تر آغاز می‌شود.

وی افزود: بخش اول پروژه پلاسمادرمانی با اتمام تزریق پلاسما به ۲۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا و بهبودی این افراد به پایان رسیده و با پایان یافتن تحقیقات، احتمالاً این روش از هفته‌های آینده برای درمان بیماران مبتلا به کویید ۱۹ در سطحی گسترده‌تر آغاز می‌شود. وی افزود: برای آغاز این پروژه، مجوزهایی از کمیته اخلاق وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون و شورای عالی انتقال خون دریافت کردیم که همه این مجوزها، بابت پروژه تحقیقاتی بود. البته از روز اول تقریباً مشخص بود که تزریق پلاسمای افراد بهبودیافته، به بیماران روش مفیدی است. عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی تهران افزود: پلاسمادرمانی پیش از این در مورد بیماری‌هایی مثل سارس و ابولا به عنوان تنها راه‌حل سریع درمان مورد استفاده قرار گرفته بود. ذهنیت ما این بود که تزریق پلاسما زیانی را متوجه بیمار نمی‌کند و این روش همواره برای افزایش حجم خون مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: در اسفند ماه پروتکل‌هایی برای دریافت پلاسما و نحوه درمان کلینیکی نوشته و مقرر شد نتایج به صورت مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر شود تا سایر کشورهای که درگیر این بیماری هستند نیز بتوانند از آن بهره ببرند. به گفته ریاحی، خبر خوب اینکه آزمایش این روش روی ۲۰۰ بیمار به پایان رسیده است. البته نتایج دقیق تحقیقات در روزهای آینده، توسط محققان منتشر خواهد شد و خبر خوب دیگر اینکه بر اساس تحلیل‌های اولیه ده‌ها بیمار تحت درمان با این روش بهبود پیدا کرده‌اند. بهبودی تعدادی از این بیماران که بدحال بودند، شبیه یک معجزه تمام‌عیار است.

وی اظهار داشت: این پروژه، پروژه کوچکی نبود و با مشارکت تعداد زیادی نیروی انسانی و با سرمایه‌گذاری سنگین توسط بخش خصوصی انجام گرفت. این پروژه را باید پروژه تحقیقاتی-درمانی اتاق بازرگانی تهران دانست. چرا که به اعتبار حمایت و فعالیت محوری اتاق بازرگانی تهران در این پروژه، شرکت‌های بسیاری از بخش خصوصی امکاناتی خوبی را در اختیار این پروژه قرار دادند. عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: پس از آنکه اطمینان حاصل کردیم، روش ما صحیح است، با کشورهای صاحب دانش این حوزه نظیر آلمان، ایتالیا و فرانسه در اروپا برای ارایه اطلاعات و انتقال تجربیات، تماس‌هایی برقرار شده است و آنها هم در حال آماده شدن برای کار روی این روش هستند.

به گفته ریاحی، برخی کشورهای اروپایی فاقد زیرساخت جمع‌آوری پلاسما هستند. از این رو، از طریق وزارت امور خارجه و سفرا به آنها اطلاع داده شده است که می‌توانیم پروتکل‌ها و تجربیات خود را در اختیار آنها بگذاریم و افزون بر این، امکان آن وجود دارد که زیرساخت‌های مورد نیاز را از طریق فراخوان نیروهای داوطلب در این کشورها ایجاد کرده و تحویل پزشکان آنها دهیم. بخش خصوصی ایران حتی برای اعزام نیرو، هزینه‌ای از این کشورها دریافت نکرده و این هدیه‌ای از طرف کشور ما به کشورهای دوست خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه اجرای این روش درمانی در ایران، چندان از سوی افکار عمومی مورد توجه قرار نگرفته و گویی تحت‌الشعاع برخی داروهای مورد اشاره از سوی پزشکان قرار گرفته اما به محض آنکه امریکا تحقیق در مورد این روش درمانی را آغاز کرده، برخی رسانه‌ها که اغلب رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور هستند، این مساله را مطرح می‌کنند که معجزه از غرب طلوع می‌کند اما باید گفت معجزه از شرق و از ایران طلوع کرده است. ریاحی گفت: پروتکل پلاسمادرمانی در ایران از ۵اسفند آماده شده بود، حدود دو هفته پیش FDA امریکا پروتکل‌های این روش درمانی را منتشر کرد که با پروتکل تنظیم شده از سوی متخصصان ما اختلافات جزئی و قابل اغماضی داشت. امریکا به تازگی نسبت به دریافت نخستین پلاسما اقدام کرد، در حالی که در ایران فرآیند تزریق پلاسما به ۲۰۰ بیمار نیز به پایان رسیده است. بنابراین ایران به‌طور قطع نخستین کشور و پیشتاز در اجرای این روش درمانی برای بیماران کروناست.

وی افزود: ایران در صنعت خون و پلاسما به‌طور قطع جزو  ۵ کشور برتر محسوب می‌شود. دلیل آن نیز وجود سازمان انتقال خون است که قدمت آن به بیش از نیم قرن می‌رسد و خوشبختانه بعد از انقلاب هم پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرد.

 

 

ارسال نظر