اخبار

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۲۷

افزودن بحران کرونا به بند «فورس‌ماژور» قراردادها

رییس اتاق بازرگانی تهران، در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهور، پیشنهاد کرد مساله کرونا در قراردادها به‌ویژه در حوزه تولید و خدمات فنی و مهندسی، ، از ابتدای اسفند ماه ۹۸ شرایط «فورس‌ماژور» در نظر گیرد. مسعود خوانساری، در نامه‌ خود به رییس‌جمهور، با اشاره به اینکه بحران شیوع ویروس کرونا در کشور، اقتصاد بنگاه‌های تولیدی و خدمات فنی و مهندسی را آسیب‌پذیر کرده و در چنین شرایطی، تعهد انجام کار در بازه زمانی منعقده در قراردادها چالش‌برانگیز شده است، از حسن روحانی درخواست کرد تا بازه زمانی شیوع ویروس کرونا در کشور به عنوان یکی از شروط فورس‌ماژور در قراردادهای منعقده میان دستگاه‌های اجرایی به عنوان واگذارندگان کار با پیمانکاران اضافه شود. متن نامه به این شرح است: «احتراما، همان‌گونه که مستحضرید، بحران شیوع ویروس کرونا نه تنها سلامت آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار داده، بلکه اقتصاد کشور و به ویژه بنگاه‌های تولیدی و خدمات فنی و مهندسی که با انعقاد قرارداد، متعهد انجام کار در بازه زمانی مشخصی شده‌اند را نیز به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است به نحوی که بیشترین تأثیر مستقیم وضعیت موجود در بنگاه‌های مورد اشاره مربوط به تأخیر ناخواسته در زمان اجرای پروژه و افزایش هزینه‌های مترتب ناشی از تهدید منابع انسانی و شاغلان در پروژه‌ها و الزام به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.» خوانساری در ادامه این نامه، پیشنهاد اتاق تهران به عنوان نماینده بخش‌خصوصی کشور برای رفع مشکلات پیش‌آمده در این ارتباط را مطرح و تصریح کرد: «با عنایت به تعریفی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از شرایط فورس‌ماژور (شرایط غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، بیماری و غیره) دارد، یکی از بندهای قراردادهای منعقده فی‌مابین دستگاه‌های اجرایی (واگذارندگان کار) با پیمانکاران به این موضوع اختصاص داده می‌شود، لذا خواهشمند است دستور فرمایید بازه زمانی بحران مذکور که ابتدای آن اسفند ۹۸ بوده لیکن انتهای آن نامعلوم، جزو شرایط فروس‌ماژور اعلام شود.

2 مشوق برای فروش اینترنتی اصناف

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به برگزاری جشنواره بهاره مجازی گفت: در تلاش هستیم دو مشوق بلندمدت یعنی مشوق کاهش میزان مالیات بر ارزش افزوده و مشوق تحریک عرضه در فضای مجازی را برای فروش اینترنتی اصناف لحاظ کنیم. علی رهبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به جشنواره بهاره مجازی که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، گفت: این جشنواره شامل سه رکن اصلی یعنی خریداران اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های آفلاین (واحدهای صنفی) بود که در دوران شیوع ویروس کرونا با کاهش جدی فروش مواجه شد و در ریسک ورشکستگی قرار گرفتند.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: هدف از جشنواره مجازی این بود که فروشگاه‌های اینترنتی تسهیلاتی به اصناف ارایه دهند و اصناف آفلاین که به علت تعطیلی بازارها با کاهش شدید فروش مواجه شده بودند بتوانند بخشی از کالاها را‌‌‌ از طریق دفتر فروش اینترنتی ارایه کرده و به فروش برسانند.

نقش چین در مهار شوک بازار نفت

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و کارشناس انرژی در این باره به بازار می‌گوید: احتمال دارد که اعضای اوپک و اوپک‌پلاس در رابطه با توافق قبلی که ناکام مانده به یک جمع‌بندی مشترکی برسند و یک تصمیم فورس‌ماژور برای ۳ ماه بگیرند. اما مشکل اصلی شل امریکاست که قرار است دراین اجلاس حضور پیدا کنند. سید حمید حسینی با بیان‌اینکه احتمال می‌رود که شیل امریکا توافق اصلی که در رابطه با کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت است را ناکام بگذارد، ادامه داد: استخراج نفت‌شیل با بخش خصوصی است. شرایط در امریکا مثل روسیه و عربستان نبوده و اقتصاد نفتی آن دولتی نیست. بنابراین بعید می‌دانم که‌این تولید‌کنندگان قبول کنند که سهمی‌حدود ۲ میلیون بشکه‌ای از کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت را داشته باشند. این فعال بخش خصوصی ادامه داد: ضرر روسیه از قیمت‌های فعلی نفت روزانه چیزی ۲۰۰ میلیون دلار است. شاید در ظاهر اعلام شود که‌این کشور از افت قیمت نفت خیلی متضرر نمی‌شود و قادر به ادامه فعالیت با قیمت‌های فعلی هستند، اما واقعیت چیز دیگری است. به گفته او، روسیه به شرطی وارد توافق می‌شود که امریکایی‌ها هم بپذیرند که نظم جدید به بازار جهانی نفت بدهند. اما بدون حضور امریکا مشارکت تزارها درتوافق تقریبا غیر ممکن است. دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی همچنین در پاسخ به‌این سوال که‌ ایا افزایش ذخیره استراتژیک چین می‌تواند به بهبود وضعیت بازار نفت کمک کند، گفت: چین می‌تواند در ۹۰ روز حدود ۸۰۰ میلیون بشکه را خریداری و ذخیره‌سازی کند. بدون شک‌این حجم از تقاضا می‌تواند مازاد عرضه و شوکی که در بازار وجود دارد را تا حدودی مهار کند. حسینی البته‌ این نکته را هم گفت که همه‌چیز در بازار نفت و اقتصاد جهانی به مدت زمان بحران ناشی از ویروس کرونا دارد. اگر شرایط خیلی زود عادی شود حتی نیازی به کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نیست. اما اگراین بحران ادامه‌دار باشد هیچ راه‌حلی برای بهبود وضعیت بازار نفت وجود ندارد.

 

ارسال نظر