بسته حمایتی برای مدیریت آثار کرونا برکسب وکارها

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۳۲
بسته حمایتی برای مدیریت آثار کرونا برکسب وکارها

تعادل |گروه صنعت|

وزارت صمت به منظور کاهش تبعات منفی اقتصادی بیماری کرونا بر کسب وکارها به دنبال ابزارهای مناسب وتدوین یک بسته حمایتی است. براساس توضیحات معاون طرح و برنامه وزیر صمت، بسته حمایتی پیشنهادی متناسب با شرایط موجود در حال تدوین است تا براساس آن، حدالامکان پیامدهای منفی ناشی از بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصاد مدیریت شود. راهکارهای پیشنهادی مدیریت پیامدهای کرونا در ایران در سه بخش «سیاستی طرف عرضه، طرف تقاضا و کسب‌ و‌ کارهای خرد» در حال تهیه است. «کاهش و به تعویق انداختن پرداخت‌های هزینه‌ای کسب وکارها اعم از مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، کاهش و به تعویق انداختن حق بیمه سهم کارفرمایان و کارگران تا زمان عادی شدن شرایط و استمهال، تمدید سررسید یا تجدید وام بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی» از جمله این پیشنهادات است. از سوی دیگر، اقدامات دیگری به منظور تسهیل ورود اقلام پزشکی در دستور کار قرار گرفته که در همین راستا، «لباس گان» مورد استفاده در مراکز بهداشتی از گروه کالایی چهار به گروه کالایی دو منتقل شده است. همچنین واردات محموله‌های پزشکی بدون ثبت سفارس وتشریفات گمرکی در دستور کار قرار گرفته، که اولین محموله وارداتی شامل « 2میلیون ماسک سه لایه، سه میلیون ماسک n۹۵ و ۱۰ هزار تب‌سنج» و «2 میلیون گان محافظ پزشکی» است. همچنین خبرها حاکی از این است که « 15میلیون عدد ماسک سه لایه و N95» طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، (28 و 29 اسفندماه) وارد کشور می‌شود.

   راهی برای حمایت از کسب وکارها

دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صمت، آثار ویروس کرونا بر کسب و کار ۲۲ رسته صنفی را بررسی کرده که در آن کاهش تقاضا از ۱۰۰ درصد تا ۳۵ درصد مشاهده می‌شود. براساس آمارها، خدمات گردشگری و باشگاه‌های ورزشی بیشترین میزان کاهش تقاضا را پس از شیوع بیماری کرونا داشته‌اند و کمترین میزان تقاضا مربوط به تاکسی سرویس‌ها بوده است. همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، میزان کاهش تقاضای خدمات گردشگری و باشگاه‌های ورزشی 100 درصد و میزان کاهش تقاضای تاکسی سرویس‌ها در این ایام 35 درصد بوده است. این در حالی است که میزان کاهش تقاضا در تالارهای پذیرایی، فست فودها و لبنیات فروشی‌ها (سنتی) 90 درصد و میزان کاهش تقاضای آرایشگاه‌های زنانه 85 درصد بوده است. بر همین اساس 2 صنف آجیل و خشکبار و رستوران‌داران با کاهش تقاضای 80 درصدی و چلوکبابی‌ها با کاهش تقاضای 75 درصدی روبه رو بودند. همچنین میزان کاهش تقاضا در صنوفی مانند پوشاک، شیرینی و شکلات و لوازم خانگی نیز 70 درصد بوده و صنوفی مانند گل و گیاه فروشی، مبلمان و دکوراسیون منزل کاهش تقاضای 60 درصدی را در این ایام تجربه کردند. همچنین میزان کاهش تقاضا در رسته‌های کابینت، خدمات فنی (تعمیرات و تاسیسات)، کیف و کفش، آرایشگران مردانه و خیاطان 50 درصد و خشکشویی‌ها نیز 45 درصد بوده است.

در همین حال، وزارت صمت به دنبال یک بسته حمایتی برای کاهش جبران کسب وکارهای آسیب دیده در پی شیوع ویروس کرونا است. براساس اظهارات، معاون طرح و برنامه وزارت صمت، آثار و پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا در بخش‌های مختلف تولید و تجارت کشور مورد بررسی قرار گرفته تا برای کاهش این پیامدها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد.

به گفته سعید زرندی، کاهش تقاضا مهم‌ترین چالش ناشی از بروز کرونا است، به گونه‌ای که برخی رسته‌های صنفی کاملا تعطیل شده‌اند و برخی دیگر بین 50 الی 70 درصد کاهش تقاضا را تجربه کردند. مابقی صنوف نیز به همین منوال با کاهش تقاضای کمتری مواجه بوده‌اند. او افزود: کشورهای درگیر شیوع بیماری کرونا نیز با هدف کاهش آثار منفی اقتصادی بیماری کرونا بسته‌های حمایتی و ابزارهای متناسبی را به‌کار گرفته‌اند که «چین، مالزی، ایتالیا، کره جنوبی و ...» از جمله این کشورها هستند. زرندی در ادامه افزود: بسته پیشنهادی متناسب با شرایط موجود در حال تدوین داریم تا براساس آن، حدالامکان این پیامدها مدیریت شود. براساس توضیحات او، راهکارهای پیشنهادی مدیریت پیامدهای کرونا در ایران در سه بخش راهکارهای «سیاستی طرف عرضه، طرف تقاضا و کسب‌ و‌ کارهای خرد» در حال تهیه است. زرندی در همین حال تاکید کرد که بخشی از این راهکارها مرتبط با بخش‌های کلان اقتصادی کشور بوده و بخشی از آن مربوط به وزارت صمت است. «کاهش و به تعویق انداختن پرداخت‌های هزینه‌ای کسب و کارها اعم از مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، کاهش و به تعویق انداختن حق بیمه سهم کارفرمایان و کارگران تا زمان عادی شدن شرایط و استمهال، تمدید سررسید یا تجدید وام بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی» از جمله این پیشنهادات است.

   نحوه توزیع اقلام پزشکی

از سوی دیگر، براساس مصوبه هیات وزیران و تصمیم ششمین جلسه کارگروه مقابله با ویروس کرونا اعلام شده لباس گان مورد استفاده در مراکز بهداشتی از گروه کالایی چهار به گروه کالایی دو منتقل شود. بر این اساس از رییس کل بانک مرکزی نیز خواسته شده که تغییرات مربوطه را تا اطلاع ثانوی در سامانه جامع ارزی بانک مرکزی اعمال کند.

 همچنین هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صمت در راستای تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تصویب کرد که «رفع ممنوعیت واردات، اعمال محدودیت و ممنوعیت صادرات، تغییر سود بازرگانی واردات و عوارض صادراتی اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تامین نیاز مراکز درمانی و مردم» برای مقابله و مهار ویروس کرونا به وزارت صمت واگذار شود.

در همین حال، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در اظهاراتی عنوان کرد: طبق دستور وزیر صمت، بخش تجارت وزارتخانه مذکور گام‌های متعددی را برداشته تا بتوان از ظرفیت‌های تولید داخلی نیز برای تامین اقلام مورد نیاز کشور در حوزه پزشکی اقدام شود؛ بر این اساس تمامی موانع پیش روی تولیدکنندگان و مجوزهای درخواستی در این رابطه حذف شده و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است. محمد قبله افزود: هر کارخانه تولیدی که توان تولید لباس و ماسک در کشور را دارد، هم‌اکنون فعال شده و با حداکثر ظرفیت در حال تولید است؛ ضمن اینکه حمایت‌های لازم نیز از این تولیدکنندگان از سوی وزارت صنعت و بهداشت انجام خواهد گرفت.

از دیگر اقدامات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و نیز تامین نیاز کادر درمانی کشور، بحث «واردات» است، که براساس توضیحات قبله، تعرفه واردات ماسک و اقلام و تجهیزات پزشکی هم‌اکنون صفر شده و رایزنی‌های لازم با تجار و فعالان اقتصادی برای تامین این اقلام از خارج از کشور انجام شده است. به گفته او، ماسک سه لایه معمولی نیز وارد شده تا بتوان به وفور در داروخانه‌های کشور توزیع شود. این در حالی است که به صورت یک روز در میان محموله‌های وارداتی ماسک و تجهیزات پزشکی به کشور وارد خواهد شد که بخشی از آن در داروخانه‌ها و بخشی دیگر در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد که تمامی این اقلام توزیعی در داروخانه‌ها، با نرخ مصوب توزیع خواهند شد.

به گفته قبله، واردات این محموله‌ها ادامه خواهد داشت تا بتوان به صورت کامل نیاز کادر درمانی و پزشکی و نیز مردم را تامین کند؛ بر این اساس ظرف 48 ساعت از ثبت سفارش تا واردات، کار به طول می‌انجامد؛ ضمن اینکه گمرک نیز برای ترخیص این اقلام، مسیر سبز راه‌اندازی کرده است؛ ضمن اینکه وزارت راه وشهرسازی، بانک‌ها، سازمان‌های تابعه وزارت صمت وگمرک همکاری بی‌نظیری را در حوزه واردات ماسک و تجهیزات پزشکی داشته‌اند، تا کالا در کمترین زمان ممکن ثبت سفارش شده و وارد کشور شود.

براساس او، این اولین محموله تجاری است و ظرف روزهای آینده، محموله‌های بزرگ‌تری نیز وارد کشور خواهد شد تا در مراکز درمانی و میان کادر پزشکی و مردم با صلاحدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شود. قبله همچنین توضیح داد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت صمت، واردات این کالاها بدون ثبت سفارش و با ترک تشریفات گمرکی صورت خواهد گرفت و در روزهای آینده نیز، محموله‌های دیگری وارد کشور خواهد شد تا بتوان نیاز بخش‌های مختلف را تامین کرد.

به گفته قبله، هر یک روز در میان یک محموله ماسک و تجهیزات پزشکی وارد کشور خواهد شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. این درحالی است که این اولین محموله ماسک وارداتی بود که در قالب 7 سورت پروازی وارد کشور خواهد شد. او همچنین افزود: ترخیص فوری با حداقل اسناد نیز صورت خواهد گرفت ضمن اینکه از قبل از فراگیر شدن شیوع کرونا، ممنوعیت صادرات اقلام پزشکی صورت گرفته و اظهارنامه‌های صادراتی نیز ابطال شد؛ ضمن اینکه اقلام پزشکی که در حال صادرات بودند، نیز به انبارهای مورد تایید وزارت بهداشت منتقل شده است. قبله بیان کرد: ترخیص در کمتر از یک ساعت با هماهنگی گمرک و وزارت بهداشت صورت خواهد گرفت.

   ورود اقلام جدید پزشکی به کشور

البته نخستین محموله ماسک که از چین وارد کشور شده و این واردات تا روز جمعه ادامه دارد. به گزارش ایسنا، طبق آنچه گمرک کشور اعلام کرده، این محموله شامل 2میلیون «ماسک سه لایه، سه میلیون ماسک n۹۵ و ۱۰ هزار تب‌سنج و دو میلیون گان محافظ پزشکی» است. از سوی دیگر، معاون فنی گمرک ایران نیز درخبر دیگری از ورود بیش از 15 میلیون عدد ماسک سه لایه و N95 طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (28 و 29 اسفندماه) به کشور خبر می‌دهد. به گفته مهرداد جمال ارونقی، علاوه بر محموله‌هایی که پیش از این اطلاع‌رسانی شد، محموله ماسک سه لایه به تعداد 4 میلیون عدد روز چهارشنبه 28 اسفندماه از کشور چین به طریق هوایی وارد فرودگاه امام خمینی (ره) و محموله بزرگ بعدی ماسک سه لایه به تعداد 11 میلیون عدد و 700 هزار ماسک N95 روز پنجشنبه وارد کشور خواهد شد.

لازم به توضیح است که به همراه این محموله‌های عظیم، 10 دستگاه تولید ماسک نیز در آستانه ورود به کشور است که ظرفیت تولید هر دستگاه، 120 هزار ماسک در روز است. گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به صورت شبانه روزی نسبت به انجام تشریفات گمرکی کالاهای مذکور اقدام کرده و مقرر گردیده کالاهای مذکور با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت گمرک مزبور بصورت حمل یکسره در اختیار مراجع ذیربط قرار گیرد. همچنین بنابر اظهارات، معاون فنی گمرک ایران، تشریفات بیش از 100 هزار ماسک مخصوص لارنژیال پزشکی نیز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گمرک شهید رجایی بندرعباس در حال انجام است که نسبت به ترخیص این تعداد ماسک نیز از طریق گمرک مذکور ظرف یوم جاری اقدام خواهد شد.

در همین حال، سخنگوی گمرک نیز به ارایه آماری درباره محموله‌های تجاری ثبت سفارش شده برای مقابله با کرونا پرداخت. براساس آمار اعلامی از سوی سید روح‌الله لطیفی، تاکنون برای واردات ۸۰ میلیون ماسک از سوی تجار ثبت سفارش شده، که از ابتدای سال جدید عملیات تجاری و واردات آن انجام می‌شود. همچنین بر اساس آنچه به گمرک ابلاغ شده، مقرر شده کالاهای مورد نیاز ۲۰ واحد تولیدکننده ماسک در کشور بدون نوبت و در اسرع وقت، تشریفات گمرکی‌شان انجام و از گمرک ترخیص شوند.

 

ارسال نظر