اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۵۳

واردات اتانول آزاد شد

شاتا| مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صمت از لغو ممنوعیت واردات اتانول خبر داد. سعید عباسپور با بیان این مطلب توضیح داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ایجاد تمهیدات لازم برای مقابله با گسترش آن در شرایط حساس کنونی و تامین اقلام مورد نیاز، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واردات اتانول برای واحد‌های تولیدی آزاد شد. او ادامه داد: واحد‌های تولیدی تحت نظارت سازمان حمایت و وزارت بهداشت می‌توانند برای استفاده و تولید مواد ضدعفونی‌کننده اقدام به واردات اتانول کنند. عباسپور همچنین توضیح داد: بانک مرکزی موظف به تامین ارز مورد نیاز و گمرک هم موظف به ترخیص این اقلام از گمرکات کشور برای مقابله با کرونا کند.

تجارت خارجی ایران به مرز ۸۰ میلیارد دلار رسید

بررسی آمار منتشر شده درخصوص تجارت خارجی ایران حکایت از آن دارد که در ۱۱ ماهه سال ۹۸ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۵ میلیون تن و به ارزش حدودی ۳۸.۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایشی ۱۷.۶۱ درصدی در وزن و کاهشی ۴.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۱۰.۸۴ درصدی در وزن و ۲.۳۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، به ارقام ۳۲ میلیون تن و حدود ۴۰ میلیارد دلار رسیده که به گفته سخنگوی گمرک ایران، از این مقدار ۶۵ درصد آن کالاهای اساسی بوده است. طی یازده ماهه سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۸.۸۷۰ میلیارد دلار و سهم ۲۳ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۸.۵۰۸ میلیارد دلار و سهم ۲۲.۰۴ درصد، ترکیه با ۴.۹۶۱ میلیار دلار و سهم ۱۲.۸۵ درصد، امارات متحده عربی با ۴.۰۷۷ میلیارد دلار و سهم ۱۰.۵۶ درصد و کشور افغانستان با ۲.۱۴۳ میلیارد دلار و سهم ۵.۵۵ درصد از کل ارزش صورت گرفته است. همچنین طی یازده‌ماهه سال ۹۸، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۰.۱۰۶ میلیارد دلار و سهمی در حدود ۲۵.۳۰ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای امارات متحده عربی با ۷.۹۴۲ میلیارد دلار و سهم ۱۹.۸۹ درصد، ترکیه با ۴.۶۵۸ میلیارد دلار و سهم ۱۱.۶۶ درصد، هند با ۳.۴۲۵ میلیارد دلار و سهم ۸.۵۸ درصد و آلمان با ۱.۹۱۹ میلیارد دلار و سهم ۴.۸۱ درصد از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

ثبت سفارش کالاهای مقابله با کرونا یک ساعته شد

شاتا| معاون امور بازرگانی توسعه تجارت سازمان صمت استان تهران گفت: کلیه کالاها از جمله الکل، دستگاه تب‌سنج، ماسک، گان و... که در جهت جلوگیری از شیوع کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد در کمتر از یک ساعت ثبت سفارش می‌شود. مجتبی شیر‌قاضی افزود: واردات ماشین آلات و مواد اولیه تولید موادضدعفونی‌کننده و ماسک از زمان ارسال تقاضا توسط متقاضی تا تایید نهایی حداقل زمان در نظر گرفته شده انجام می‌شود و تا اطلاع ثانوی این درخواست‌ها در اولویت می‌باشند. از ابتدای واگذاری موضوع ثبت سفارش کالا و خدمات به استان‌ها تاکنون بیش از 102هزار و 244فقره درخواست وارد سامانه استان تهران شده که 75هزار و 579 مورد آن تایید شده است. ارزش کل ثبت سفارشات توسط استان بالغ بر 22هزار و 218 میلیون یورو بوده که بالغ بر 60درصد کل ثبت سفارشات کشور را شامل می‌شود.

 

 

ارسال نظر