اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۵۶

فهرست کالایی برای فروش‌ فوق‌العاده پایان سال اعلام شد

شاتا|فهرست کالاها و خدماتی که در نمایشگاه‌های فروش بهاره و فروش‌های فوق‌العاده عرضه می‌شوند اعلام شد. بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مسوولیت برگزاری فروش‌های فوق‌العاده بر عهده اتاق‌های اصناف سراسر کشور نهاده شده است. بر این اساس اتاق‌های اصناف سراسر کشور مکلف هستند برگزاری فروش‌های فوق‌العاده را طبق ضوابط مرتبط یعنی کیفیت، میزان تخفیف‌های اعمالی و... با اطلاع‌رسانی مناسب مدیریت و نظارت کنند. درنتیجه برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره نیز طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت با مسوولیت و محوریت اتاق‌های اصناف در سراسر کشور با حداقل هزینه غرفه، برنامه‌ریزی خواهد شد.

اقلام اساسی و مواد غذایی مانند برنج، شکر، روغن خوراکی، حبوبات، ماکارونی، رب گوجه‌فرنگی و... در کنار اقلام پروتئینی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ در این نمایشگاه‌ها و فروش‌های ویژه پایان سال عرضه خواهند شد. در عین حال لبنیات مانند شیر، پنیر، کره و ماست، شیرینی و شکلات، اجیل و خشکبار، کیف و کفش و پوشاک و مواد شوینده و بهداشتی نیز در این دوره با عرضه ویژه همراه خواهند بود. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده تایر خودرو و روغن موتور در کنار سایر اقلام مورد نیاز در نمایشگاه فروش بهاره و فروش‌های فوق‌العاده سراسر کشور عرضه می‌شوند. در عین حال ستاد تنظیم بازار فهرست خدمات مشمول را حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری شامل بار و مسافر، هوایی، ریلی و جاده‌ای و دریایی، خدمات تعمیر خودرو و خدمات پس از فروش، امکان تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتلداری و گردشگری، خدمات گردشگری، ارایه خدمات خبازی، قالیشویی و خشکشویی و... اعلام شده است. صنوف منتخب، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتحادیه تعاونی‌های کارمندی، کارگری، فرهنگیان و نیروهای مسلح در اولویت شبکه‌های توزیع طرح بوده و مکلف به همکاری حداکثری در اجرای طرح ایام پایانی سال هستند.

۸۰ درصد از واحد‌های صنعتی کد شناسه کالا گرفتند

باشگاه خبرنگاران جوان|عباس هاشمی مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت درباره اجرای طرح شناسه کالا برای لوازم خانگی اظهار کرد: طرح اعمال شناسه کالا برای لوازم خانگی از ۱۵ دی برای واحد‌های تولید و از تاریخ ۱۵ بهمن برای واحد‌های توزیعی آغاز شد. او گفت: با توجه به میزان قاچاق لوازم خانگی که در کشور وجود دارد و آسیبی که به تولیدکننده و مصرف‌کنندگان این حوزه می‌زند اجرای طرحی در راستای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری است؛ یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد اجرای طرح شناسه کالا برای لوازم خانگی است که در آینده با ارایه کد رهگیری همراه خواهد بود. هاشمی با اشاره به تنظیم آیین‌نامه جامع پیشگیری از قاچاق گفت: مطابق این برنامه باید تمام کالا‌های موجود در انبار‌ها و تولید شده در کارخانجات شناسه کالا دریافت کند تا از ورود اجناس تقلبی و قاچاق به بازار اجتناب شود. تولیدکنندگان و واردکنندگان همگی موظف به اخذ شناسه کالا برای اخذ محصولات خود شدند. مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت بیان کرد: در مرحله بعدی این افراد موظف به اخذ کد رهگیری برای کالا‌ها خواهند شد؛ ارایه کد رهگیری برای محصولات باعث می‌شود تا هر محصول از ابتدا تا انتها مورد ارزیابی قرار بگیرد به عبارتی دیگر برای هر واحد کالای تولید شده کدی اختصاصی در نظر گرفته می‌شود و با استفاده از این کد می‌توان تشخیص داد که محصول فوق در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه مسیری را طی کرده است.

او افزود: کد رهگیری برای کالا‌ها عملکردی شبیه به GPS دارد و با استفاده از آن می‌توان شرایط کالا را در هر لحظه ارزیابی کرد و دلیل نامگذاری آن همین است چرا که با استفاده از این کد می‌توان مسیر طی شده و شرایط فعلی محصول را به‌طور کامل رهگیری کرد. هاشمی تصریح کرد: در مرحله فعلی شناسه کالا برای هر محصول ارایه شد و این به معنای آن است که هر نوع محصول تولید شده در کارخانجات داخلی یا وارد شده در کشور باید شناسه مشخصی داشته باشد برای مثال شرکتی که ۱۰ مدل یخچال تولید می‌کند موظف به دریافت ۱۰ شناسه برای هر نوع محصول تولید شده است، اما کد رهگیری بر خلاف شناسه کالا به تک تک محصولات اختصاص پیدا می‌کند. مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت بیان کرد: واحد‌های تولیدی و واردکننده‌ها استقبال خوبی از اجرای این طرح داشتند که بنا بود در مرحله اول برای ۸ کالا شامل یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، لوازم صوتی و تصویری و مواردی از این قبیل اجرایی شود، اما تولیدکنندگان برای کالا‌هایی مثل اتوی برقی، چرخ خیاطی، ماکروویو، پکیج و کولر گازی هم داوطلبانه شناسه کالا دریافت کردند. او افزود: در حال حاضر توسط واحد‌های تولیدی داخلی حدود ۴ هزار شناسه دریافت شده که به ۱۹۶ واحد صنعتی مربوط است؛ شرکت‌های واردکننده هم حدود ۸ هزار و ۳۱۰ شناسه دریافت کرده‌اند. بیش از ۸۰ درصد از واحد‌های صنعتی مشمول این طرح شناسه کالای مورد نیاز برای محصولات خود را دریافت کردند. هاشمی تأکید کرد: سیاست وزارت صنعت جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار است بنابراین اجرای چنین طرحی به هیچ عنوان باعث افزایش قیمت و ایجاد التهاب در بازار لوازم خانگی نخواهد شد کنترل بازار اولویت اول وزارت صمت است و در تمام جلساتی که برای اجرای این طرح برگزار شد بر آن تأکید داشتیم.

 

ارسال نظر