اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۲۸

صادرات 7.8 میلیون تنی زنجیره فولاد

ایرنا|براساس آمارها، در مدت هشت ماهه امسال (منتهی به آبان) مجموع صادرات زنجیره فولاد کشور به رقم ۷.۸ میلیون تن رسید که قیمت متوسط فروش آن هرتن ۳۸۵ دلار ثبت شده است. بررسی آمار صادرات در دوره این گزارش نشان‌دهنده رشد ۲۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ است. جداول مورد بررسی مشخص می‌کند که در فروردین ۹۸ با صدور ۵۹۰ هزار تن زنجیره فولاد کمترین رقم در دوره مورد بررسی ثبت شد، اما در تیرماه یک میلیون و ۲۸۸ هزارتن ثبت شد که بالاترین حجم صادرات در این زمینه است. آمارهای پیشین نیز گویای آن است که در سال ۹۷ مجموع صادرات زنجیره فولاد به رقم ۹ میلیون و ۴۳۶ هزار تن رسید که در مرداد ۹۷ با صدور۵۳۱ هزار تن کمترین و اردیبهشت هم با یک میلیون و ۱۰۷ هزارتن بیشترین صادرات در این بخش انجام شد. علاوه براین سال ۹۶ نیز مجموع صادرات زنجیره فولاد ایران رقم ۹ میلیون و ۳۹۸ هزار تن ثبت شده بود که در آذر با رقم ۵۶۵ هزار تن کمترین میزان و بهمن ماه نیز با یک میلیون و ۲۸ هزارتن بیشترین سهم را در این ارتباط داشتند. امسال ظرفیت فولادسازی کشور افزون بر ۳۶ میلیون تن برآورد شده و انتظار می‌رود افزون بر ۱۰ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد محقق شود.ایران در جایگاه دهمین فولاد ساز جهان قرار دارد و پیش بینی شده در چارچوب سند چشم‌انداز (۱۴۰۴) ایران در بین هفت فولادساز شاخص دنیا قرار گیرد. انجمن جهانی فولاد در آمار ۱۱ ماهه ۲۰۱۹ (منتهی به ۹ آذر ۹۸) خبر از رشد تولید ۵.۳ درصدی فولاد ایران نسبت به دوره مشابه داد، در حالی که رشد متوسط کشورهای جهان ۲.۷ درصد ثبت شد. برابر آمار انجمن جهانی فولاد رشد تولید فولاد خام (میانی) ایران همچنان دو برابر رشد جهانی است و در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی به رقم ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ رسید، در حالی که تولید جهانی این فلز راهبردی رشد۲.۷ درصدی را در این مدت به ثبت رسانده است.

عملکرد  سازمان  حمایت در  مبارزه  با  قاچاق  کالا

42 هزار و ۴۰۰ مورد بازرسی از مراکز خرد وکلان در آذرماه سال جاری بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین بازرسان مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۴۲ هزار ۴۰۰ مورد بازرسی از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه انجام داده‌اند. در مجموعه بازرسی‌های انجام شده برای ۹۱۶ مورد پرونده تخلف به ارزش بیش از ۱۱۱ میلیارد ریال با میانگین ارزش هر پرونده 122 میلیون ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

بنابراین گزارش، در این بازه زمانی استان تهران با ۷۳۸۱ مورد بازرسی، سیستان و بلوچستان با ۸۸ مورد تشکیل پرونده و استان البرز با بیش از ۶۴ میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین عملکرد را در بین استان‌ها داشته‌اند. بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه نیز به ترتیب مرتبط با کالاها و مصنوعات گوناگون با ۳ میلیارد ریال، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد با ۲ میلیارد ریال، لوازم آرایشی و بهداشتی باید ۱.۲ میلیارد ریال و سوخت‌ها و روغن‌های معدنی با 1.2 میلیارد ریال بوده است. گفتنی است سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسان مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به عنوان تنها دستگاه‌های نظارتی حاکمیتی در حوزه نظارت بر بازار و موضوع ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این حوزه فعالیت می‌کنند. کشفیات انجام شده به تفکیک گروه کالایی شامل ابزارآلات، انواع پارچه، انواع تلفن و لوازم جانبی، انواع نوشیدنی‌ها، دارو و محصولات دارویی، روغن‌های اسانسی و فرآورده‌های عطری، سیگار، توتون، تنباکو و محصولات دخانی، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، کیف و کفش، گوشی تلفن همراه، لباس و متفرعات لباس، انواع لوازم پزشکی، لوازم التحریر، لوازم خانگی، لوازم یدکی، همچنین مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی، مواد شوینده و... است.

 

ارسال نظر