اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۴۴

تدوین نقشه‌راه توسعه صادرات در مراحل پایانی

خبرگزاری مهر |یک مقام مسوول از پایان راه تدوین «نقشه راه توسعه صادرات» خبر داد و گفت: این برنامه مبنای حرکت تجارت خارجی کشور در سال ۹۹ خواهد بود. مرجان فقیه نصیری با بیان اینکه نقشه راه توسعه صادرات از سمت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در مراحل پایانی تدوین و بازنگری قرار گرفته است، گفت: پیش نویس نقشه راه توسعه صادرات غیرنفتی به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط جهت دریافت نظرات به منظور کارآمد شدن هر چه بیشتر ارسال شده تا اگر نقطه نظری در این رابطه وجود دارد، آن را مورد بازبینی قرار دهیم. رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین این نقشه راه در اختیار تمامی معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای ذی‌ربط قرار گرفته تا اظهارنظرهای تکمیلی را در مورد آن انجام دهند. وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از استعلام‌های صورت گرفته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی پاسخ داده شده است که امیدواریم بتوانیم کار را هر چه سریع‌تر نهایی کنیم. به گفته فقیه نصیری حداکثر تا انتهای هفته آینده جمع‌بندی نقشه راه توسعه صادرات صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه به صورت موردی با معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی‌هایی به عمل آمده تا نقشه راه توسعه صادرات همراستا با نقشه راه تنظیم بازار کشور باشد. این مقام مسوول در وزارت صمت خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران، کشور نیاز به افزایش صادرات غیرنفتی به عنوان یک برنامه مشخص دارد تا بتوان نیازهای ارزی کشور را به خوبی پاسخ داد اما لازمه این موضوع حرکت بر اساس یک نقشه راه واحد و مشخص است تا بتوان به رشد مناسبی در حوزه صادرات غیرنفتی دست یافت. فقیه نصیری گفت: تأکیدِ نقشه راه توسعه صادرات بر ۱۵ کشور همسایه به علاوه هند، چین و اورآسیا بوده و نقشه‌های مشخصی تدوین شده تا افزایش صادرات، ماندگاری آن و کیفیت صدور کالاهای ایرانی را ارتقا دهد. وی با بیان اینکه بخش لجستیک صادرات نیز باید تجهیز شود، خاطرنشان کرد: بخش‌هایی همچون حمل و نقل، پایانه‌های صادراتی و انبارهای موردنیاز از جمله نیازهای بخش لجستیک در حوزه صادرات هستند و این نقشه راه مبنای برنامه سال ۹۹ کشور در حوزه صادرات خواهد بود.

نرخ سود بازرگانی ترخیص ماشین‌آلات حذف شد

ایلنا|هیات دولت پیشنهاد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مبنی بر صفر شدن نرخ سود بازرگانی ترخیص دایم ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز صنایع داخلی که در نمایشگاه‌های داخلی به نمایش گذاشته می‌شوند را به تصویب رساند. حسین‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اعلام کرد: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران پیشنهاد خود به هیات دولت را به منظور تسهیل در ورود و ترخیص تجیهزات و کالاهای مورد نیاز صنایع داخلی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به نمایش گذاشته می‌شوند، ارایه داد که هیات وزیران نیز این پیشنهاد را به تصویب رساند. وی افزود: طبق این مصوبه از این پس آن دسته از ماشین آلات و سایر کالاها که به صورت موقت در داخل کشور برای نمایش در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی قرار داده می‌شوند، مشروط به عدم امکان ساخت داخل و با تایید وزارت صمت از سود بازرگانی هنگام ترخیص قطعی معاف خواهند شد. حسین‌زاده همچنین به راه‌اندازی گمرک در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اشاره و اظهار کرد: این دو اقدام صورت گرفته به منظور تسهیل در ورود تکنولوژی‌ها و کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای مورد نیاز صنایع داخلی و ارایه خدمات به تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان کشور صورت گرفته است. وی در پایان با اشاره به سال رونق تولید و تاکید مقام معظم رهبری به حمایت از کالای ایرانی، یادآور شد: این شرکت تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده تا بتواند به عنوان یکی از حامیان اصلی کالاهای ایرانی تلقی شود.

واردات برنج با ارز 4200 تومانی ادامه دارد

رضا رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که آیا ارز 4200 تومانی با توجه به گفته‌های سرپرست وزارت جهاد کشاورزی برای واردات برنج حذف می‌شود،‌گفت:‌ من صحبت ایشان را ندیده و نخوانده‌ام اما معتقدم اینگونه مسائل را باید بر اساس تصمیم مراجع اصلی اعلام کرد. وی در پاسخ به این سوال که منظور شما کدام مراجع است،‌گفت: این مسائل را یا دولت و یا ستاد اقتصادی باید تصمیم‌گیری کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در بودجه سال 99 ارز 4200 تومانی برای واردات برنج در نظر گرفته شده است، بیان کرد: تا امروز هم صحبت اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات این کالاست لذا تشکیک ایجاد کردن درست نیست مگر اینکه در مورد آن تصمیم  گرفته شود.

 

ارسال نظر