اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۶۵

ضوابط فنی صادرات سیب ابلاغ شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به گمرک ایران، ضوابط فنی صادرات سیب را اعلام کرد. در این ابلاغیه شرایط مربوط به کیفیت سیب صادراتی، بسته‌بندی و نشانه‌گذاری آن مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مشوق‌هایی که دولت در راستای حمایت از صادرات سیب ظرف هفته‌های گذشته تعیین کرده و بر اساس آن، واردات یک کیلوگرم آناناس و انبه در مقابل صادرات سه کیلوگرم سیب‌درختی مجاز اعلام شده است. متن نامه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به این شرح است: «به پیوست تصویب‌نامه مورخ ششم آبان‌ماه 1397 معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در مورد «نحوه اعمال ضوابط فنی صادرات سیب» ارسال می‌شود. خواهشمند است مراتب به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ و اطلاع‌رسانی شود. جزییات کامل ضوابط فنی صادرات سیب در سه بند تنظیم شده که به شرح زیر است: بند نخست به ویژگی‌های سیب صادراتی (ممتاز، درجه ۱ و درجه 2) اختصاص دارد، که براساس آن باید گوشت میوه سالم باشد؛ میوه باید فاقد لک، لکه سیاه، ضربه دیدگی، پلاسیدگی، زنگار و ترک‌خوردگی در محل دم‌گاه (ترمیم شده به‌صورت جزئی و کلی) باشد؛ داخل میوه باید فاقد آثار پوکی، کم‌آبی (چروکیدگی)، لکه‌های قهوه‌ای و آردی شدن باشد؛ عیوب جزئی سطحی که بر وضعیت ظاهری کیفیت محصول، کیفیت نگهداری و بسته‌بندی میوه تأثیری نداشته باشد، مجاز است؛ حداکثر مجاز میوه‌های دارای فساد یا نقص داخلی و بیرونی 3 درصد است. در بند دوم این ابلاغیه، به نحوه بسته‌بندی میوه اشاره شده، که براساس این بند بسته‌ها باید دارای منافذی برای تهویه مناسب باشند؛ نوع بسته‌بندی (وزن، اندازه، مواد بسته‌بندی) بر اساس تقاضای مشتری تنظیم شود. در نهایت و در بند سوم نیز نشانه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته که طبق این بند باید نام رقم و عبارت محصول ایران روی بسته‌ها درج شود؛ نام و نشان تولیدکننده یا صادرکننده نیز روی بسته‌ها درج شود؛ در صورت وجود برند محصول روی بسته‌ها درج شود.

تشکیل پرونده برای 71 هزار و 111 متخلف صنفی

شاتا |آمار بازرسی‌های انجام گرفته توسط بازرسان سازمان حمایت، صنعت، معدن و تجارت استان‌ها همچنین بازرسی اصناف در 45 روز از اجرای طرح تشدید بازار بعد از اصلاح قیمت بنزین در سطح کشور منتشر شد. در یک هفته گذشته مجموعاً 147 هزار و 685 مورد بازرسی در سطح کشور در بخش عرضه انجام شده است. در همین راستا برای 11 هزار و 282 متخلف صنفی پرونده تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی هر یک از استان‌ها ارسال شده است. بنا بر این گزارش در طول این مدت بازرسان سازمان حمایت و بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها 91 هزار و 328 مورد بازرسی انجام داده و برای 7 هزار و 743 واحد صنفی و خدماتی گزارش تخلف به ارزش بیش از 262 میلیارد و 45میلیون ریال صادر کرده‌اند. همچنین در این 7 روز کاری آمار بازرسی‌های اتاق اصناف در سطح کشور

56 هزار و 357 مورد اعلام شده که موجب تشکیل پرونده تخلف برای 3 هزار و 543 واحد صنفی با ارزش ریالی بالغ بر 320 میلیارد و 399 میلیون ریال شده است. در مجموع طی 45 روز از اجرای طرح تشدید بازرسی در سطح کشور بعد از اصلاح قیمت بنزین، بازرسان سازمان حمایت و سازمان‌های صمت استان‌ها و همچنین بازرسان اصناف با 961 هزار و 42 مورد بازرسی برای 71 هزار و 111 متخلف به ارزش 2هزار و 646 میلیارد و 192 میلیون ریال تشکیل پرونده داده و مراتب را جهت بررسی‌های بعدی به تعزیرات حکومتی ارجاع کرده‌اند. همزمان با تغییر نرخ بنزین در کشور و در راستای جلوگیری از افزایش قیمت انواع کالا و خدمات در سطح عرضه، طرح تشدید بازرسی با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسی سازمان‌های صمت استان‌ها، بازرسی اصناف همچنین تعزیرات حکومتی در حال اجراست و با هرگونه تخلف گرانفروشی، احتکار و امتناع از عرضه به‌طور جدی برخورد می‌شود.

 

ارسال نظر