ثبت رکورد مثبت تولید در صنایع معدنی

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۶۰
ثبت رکورد مثبت تولید در صنایع معدنی

تعادل|

آمارهای ارایه شده از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت در هفت ماه نخست امسال نشان از رشد موفق تولیدهای معدنی دارد. بر اساس این آمار از میان 12 قلم کالای شاخص معدنی، 9 قلم با رشد تولید مواجه هستند که دو قلم از آنها رشد 2 رقمی دارد. در میان کالاهای صنعتی، تولید سیگارت با 25.7 درصد رشد رتبه اول را به خود اختصاص داده است؛ اما تولید محصولاتی مانند انواع «خودرو سواری، لاستیک خودرو و تلویزیون» تا پایان مهرماه 98 شرایط مساعدی از نظر تولید را تجربه نکرده و با افت روبرو بودند. همچنین مطابق آمار وزارت صمت، حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی ناشی از طرح‌های مصوب هیات سرمایه‌گذاری تا پایان مهرماه 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.1 درصد رشد داشته، طرح‌های مصوب هیات سرمایه‌گذاری خارجی در این مدت 55 فقره گزارش شده، که این طرح‌ها در سال گذشته 43 فقره بوده است.

     معدنی‌های موفق کدامند؟

براساس آمارهای ارایه شده از سوی وزارت صمت، در هفت ماه نخست امسال از مجموع ۱۲ قلم کالای مورد بررسی، ۹ قلم کالای شاخص صنایع معدنی رشد تولید داشته است که پنج قلم آنها رشد دو رقمی را تجربه کرده‌اند. جداول آماری دوره مورد بررسی گویای آن است که ظروف چینی 22.3 درصد، ظروف شیشه‌ای 15.8 درصد، چینی بهداشتی 13.5 درصد، کاتد مس 13 درصد و شیشه جام 10.2 درصد در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید داشتند. همچنین سیمان 7.2 درصد، محصولات فولادی 6.6 درصد، فولاد خام (میانی) 6.5 درصد، کاشی و سرامیک 5.7 درصد رشد را در مدت هفت ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته داشتند.

آمارهای ارایه شده از سوی وزارتخانه صمت، همچنین نشان می‌دهد که تولید فولاد خام در دوره این گزارش به ۱۴ میلیون و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن رسید که نسبت به رقم ۱۳ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۲۰۰ تن عملکرد هفت ماهه ابتدایی ۹۷ رشد ۶.۵ درصد را تجربه کرده است. علاوه بر این، تولید محصولات فولادی در بازه زمانی یاد شده، به رقم ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ تن رسید که در مقایسه با مشابه در سال ۹۷ که رقم ۱۱ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۲۰۰ تن بوده، افزایش ۶.۶ درصدی را تجربه کرده است. بررسی داده‌های آماری نشانگر این است که کاتد مس هم با تولید ۱۵۶ هزارتن تا پایان مهرماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۳۸.۱ هزار تن بود، افزایش ۱۳ درصدی داشته است.

بر اساس آمارهای وزارت صمت در هفت ماهه امسال تولید شمش آلومینیوم با افت ۳۱.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۱۴۵ هزارتن رسید، درحالی که سال گذشته ۲۱۱ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده بود. تولید پودر آلومینا نیز در دوره زمانی مورد بررسی با کاهش 5 درصدی نسبت به 7 ماه سال ۹۷ به رقم ۱۳۲ هزار و ۷۰۰ تن رسید، سال گذشته در این دوره ۱۳۹ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده بود. کنسانتره زغالسنگ هم در هفت ماهه ۹۸ با افت ۶.۷ درصدی به رقم ۸۹۱ هزار و یکصدتن رسید، درحالی که تولید این محصول در همین مدت در سال گذشته ۹۵۵ هزار و یکصد تن تولید ثبت شده است. سیمان تولیدی براساس آمارها، به رقم ۳۶ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۶۰۰ تن رسیده که نسبت به ۳۴ میلیون و ۷۴ هزار و ۲۰۰ تن عملکرد هفت ماهه ابتدایی ۹۷ رشد ۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد. کاشی و سرامیک تولیدی در هفت ماهه امسال با رشد ۵.۷ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۷ به رقم ۲۲۸ میلیون و ۸۹۹ هزار مترمربع رسید، درحالی که سال گذشته رقم ۲۱۶ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۴۰۰مترمربع بود.

شیشه جام نیز از دیگر محصولات منتخب به شمار می‌رود که هم در هفت ماهه ۹۸ برابر با ۶۲۸ هزار و ۶۰۰ تن تولید داشته که در مقایسه با ۵۷۰ هزار و ۲۰۰ تن در دوره هفت ماهه ۹۷ رشد ۱۰.۲ درصدی دارد. ظروف شیشه‌ای هم در دوره مورد بررسی به رقم ۳۰۴ هزار و ۳۰۰ تن رسید که در مقایسه با ۲۶۲ هزار و ۸۰۰ تن عملکرد هفت ماهه ابتدایی ۹۷ رشد ۱۵.۸ درصدی را ثبت کرد.

آمار ظروف چینی هم گویای رشد عملکرد ۲۲.۳ درصدی در دوره هفت ماهه امسال است که بالاترین رشد در حوزه صنایع معدنی و آمار ۱۲ ماده مورد بررسی است، به این ترتیب که در دوره مورد بررسی ۳۳ هزارتن تولید انجام شد و در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲۶ هزار و ۹۰۰ تن بود. آخرین کالای مورد بررسی در آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به تولید چینی بهداشتی با رشد ۱۳.۵ درصدی نسبت به عملکرد هفت ماهه ۹۷ است و تولید امسال به رقم ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن رسید، درحالی که سال گذشته در مدت یاد شده، ۵۶ هزار و ۲۰۰ تن تولید ثبت شده بود.

     افت تولید «خودرو سواری و تلویزیون»

آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی طی 7 ماهه امسال نشان‌دهنده افت تولید محصولاتی مانند انواع «خودرو سواری، لاستیک خودرو و تلویزیون» است. در عین حال، تولید داروی انسانی و ماشین لباسشویی با افزایش همراه بوده است. آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی طی 7 ماهه امسال نشان‌دهنده افت 35.8 درصدی تولید انواع سواری، کاهش 10.3 درصدی تولید لاستیک خودرو، افت 56.14 درصدی تولید الیاف اکریلیک و همچنین کاهش 5.3 درصدی تولید انواع تلویزیون است. در عین حال تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز طی 7 ماهه امسال 66.2 درصد کاهش داشته است. همچنین تولید الیاف اکریلیک با کاهش 56.14 درصدی همراه بوده است. از سویی می‌توان به افزایش 20.2 درصدی تولید تراکتور، رشد 30.1 درصدی تولید داروی انسانی، افزایش 22.8 درصدی تولید نخ پلی استر و رشد 13.1 درصدی تولید ماشین لباسشویی طی 7 ماهه امسال اشاره کرد. در این مدت تولید سیگارت نیز 25.7 درصد رشد داشته است.

     رشد جذب سرمایه خارجی

حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی ناشی از طرح‌های مصوب هیات سرمایه‌گذاری در هفت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.1 درصد رشد داشته است. طرح‌های مصوب هیات سرمایه‌گذاری خارجی در هفت ماه امسال 55 فقره و در هفت ماهه سال گذشته 43 فقره بوده که بر این اساس 27.9 درصد طرح‌های مصوب هیات سرمایه‌گذاری رشد داشته است. حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در هفت ماهه اول 1398 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.1 درصد رشد داشته است. البته رشد طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری به معنای جذب و بهره‌برداری از سرمایه نیست و فقط گامی در جهت بالفعل شدن آن تلقی می‌شود و بهتر است آمار جذب سرمایه‌گذاری نیز منتشر شود.

     تسهیلات پرداختی بانک‌ها

از سوی دیگر، داده‌های آماری وزارت صمت، از جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان مهرماه 98 نشان می‌دهد، به بخش بازرگانی 83.6 هزار میلیارد تومان بوده است. تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در هفت ماهه سال 1398 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 447.8 هزار میلیارد تومان است. تسهیلات پرداخت شده، به بخش صنعت و معدن 137.3 هزار میلیارد تومان است. در بخش بازرگانی نیز 83.6 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی به ترتیب 30.7 و 18.7 درصد بوده است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی سال جاری مبلغ 241 هزار میلیارد تومان (معادل 53.8 درصد کل تسهیلات پرداختی) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 25.2 هزار میلیارد تومان معادل 11.7 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در بخش صنعت و معدن مبلغ 99.3 هزار میلیارد تومان معادل 72.4 درصد از کل تسهیلات اعطایی به این بخش است.

 

ارسال نظر