تولیدکنندگان، تحریم‌ را پس زدند

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۵۳

یک فعال اقتصادی معتقد است با وجود فشارهایی که در ماه‌های گذشته بر تولیدکنندگان داخلی وارد شده، آنها توانستند بخش زیادی از ظرفیت‌های تولیدی خود را حفظ کرده و در این مسیر به اقتصاد کشور کمک کنند.

جمشید عدالتیان شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته تولیدکنندگان ایرانی از سویی به دلیل تحریم‌های امریکا در فضای بین‌المللی با محدودیت‌های جدی مواجه بودند و از سوی دیگر با توجه به برخی تلاطم‌های داخلی همچون افزایش نرخ ارز، تغییراتی جدی در فضای کاری آنها به وجود آمد؛ اما با وجود این عملکرد تولیدکنندگان و صادرکنندگان بود که به عبور کشور از تحریم‌ها و حفظ بخشی از درآمدهای ارزی کمک کرد. به گفته او، با وجود آنکه افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن هزینه تولید شد اما در صادرات به بسیاری از کشورها نیز توانست به ایران کمک کند تا شرایط رقابت با محصولاتی خارجی را به دست آورده و در بعضی بازارها حرف اول را بزند.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این موضوع که حفظ بازار از به دست آوردن آن دشوارتر است، گفت: در بازار داخلی امروز به دلیل کاهش واردات، بسیاری از کالاهای ایرانی توانسته‌اند بازارهای خود را گسترده کنند اما نگاه بلندمدت ایجاب می‌کند که با افزایش کیفیت تولیدات، حتی در زمانی که واردات از سر گرفته شد نیز؛ کالاهای ایرانی توان رقابت داشته باشند. یعنی ما باید به سمتی حرکت کنیم که در بازاری برابر نیز کالای ایرانی توان رقابت با خارجی‌ها را داشته باشد. او افزود: در بازارهای صادراتی نیز روال کار به همین ترتیب است. پس از نزدیک شدن قیمت کالاهای ایرانی به نرخ‌های استاندارد، این کیفیت ما خواهد بود که تداوم حضورمان در یک بازار را تضمین می‌کند.

عدالتیان با بیان اینکه در شرایط تحریم‌های اقتصادی باید شرایط داخلی کشور متناسب با رشد و رونق تولید تعریف شود، افزود: با برطرف کردن برخی مشکلات قانونی و مقرراتی می‌توان حرکت به سمت بهبود تولید را تسریع کرد. افزایش سرعت تامین نقدینگی نیز یکی دیگر از اولویت‌های تولید است که باید در مسیر حفظ تولید برای آن برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشت.

بر اساس این گزارش، دولت اعلام کرده در شرایط تحریم با تمام توان خود از فعالیت‌های تولیدی کشور دفاع خواهد کرد تا در کنار تبیین نیازهای داخلی بازار صادرات غیرنفتی کشور گسترش یابد. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی ایران در هفت ماهه ابتدایی امسال از نظر وزنی رشدی ۱۷ درصدی داشته است.

 

 

ارسال نظر