تخلف 61 میلیارد تومانی فروشندگان

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۵۲
تخلف 61 میلیارد تومانی فروشندگان

واریز ۱۰۰ لیتر سهمیه مازاد به وانت بارها تا 24 ساعت آینده

تعادل|

ارزیابی‌های وزارت صمت حاکی از این است که پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین وپس از اجرای طرح تشدید بازرسی در سطح کشور، بازرسان سازمان حمایت، سازمان‌های صمت استان‌ها و همچنین بازرسان اصناف 251 هزار 565 مورد بازرسی برای 17 هزار و 643 متخلف به ارزش 614 میلیارد و 456 میلیون ریال تشکیل پرونده داده، که مراتب را جهت بررسی‌های بعدی به تعزیرات حکومتی ارجاع کرده‌اند. در همین حال، روش گذشته آخرین نشست ویژه ستاد تنظیم بازار با یک خبر خوب بنزینی برای وانت بارها برگزار شد. براین اساس، کمیته سه نفره سوخت شامل «وزارت نفت، معاونت بازرگانی و صنایع وزارت صمت و وزارت کشور»، با واریز ۱۰۰ لیتر سهمیه مازاد به کارت‌های سوخت وانت بارهای کم مصرف و پرمصرف طی یک روز آینده موافقت کردند. افزایش سهمیه بنزین وانت بارها با هدف جلوگیری از ایجاد اختلال در حمل کالاهای اساسی و مصرفی به شهرهای بزرگ، انجام گرفته است.

  بازرسی‌ها به روایت آمار

همزمان با تغییر نرخ بنزین در کشور و در راستای جلوگیری از افزایش قیمت انواع کالا و خدمات در سطح عرضه، طرح تشدید بازرسی با همکاری سازمان حمایت، بازرسی سازمان‌های صمت استان‌ها، بازرسی اصناف و همچنین تعزیرات حکومتی در حال اجرا است و با هرگونه تخلف گرانفروشی، احتکار و امتناع از عرضه به‌طور جدی برخورد می‌شود. برهمین اساس، آمار بازرسی‌های انجام‌گرفته به صورت روزانه منتشر می‌شود و مردم می‌توانند در صورت برخورد با هرگونه تخلف صنفی به‌ویژه در حوزه گرانفروشی، احتکار و امتناع از عرضه می‌توانند شکایات خود را به 4 روش «حضوری، تلفن 124، سامانه ثبت شکایت 124 و آپلیکیشن آپ» به اطلاع مراجع نظارتی جهت بررسی‌های لازم برسانند.

 اما روند بازرسی‌ها از روند تخلفات چگونه است؟

 آمار منتشر شده از روند بازرسی‌های انجام‌گرفته از سوی، بازرسان سازمان حمایت، صنعت، معدن وتجارت استان‌ها و همچنین بازرسی اصناف در 10 روز نخست اجرای طرح تشدید بازار در سطح کشور نشان می‌دهد، روز دوشنبه این هفته در مجموع 33 هزار 168 مورد بازرسی در سطح کشور در بخش عرضه انجام شده است. در همین راستا برای 2 هزار 538 متخلف صنفی پرونده تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی هر یک از استان‌ها ارسال شده است. همچنین مطابق ارزیابی‌ها، روز دوشنبه بازرسان سازمان حمایت و بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت استان‌ها 18 هزار 685 مورد بازرسی انجام داده و برای یک هزار و 847 واحد صنفی و خدماتی گزارش تخلف به ارزش بیش از 109 میلیارد و 190 میلیون ریال صادر کرده‌اند. در این روز آمار بازرسی‌های اتاق اصناف در سطح کشور 14 هزار 483 مورد اعلام شده که موجب تشکیل پروند تخلف برای 691 واحد صنفی با ارزش ریالی بالغ بر

2 میلیارد و 459 میلیون ریال شده است. در مجموع طی 10 روز نخست اجرای طرح تشدید بازرسی در سطح کشور، بازرسان سازمان حمایت و سازمان‌های صمت استان‌ها و همچنین بازرسان اصناف با

251 هزار 565 مورد بازرسی برای 17 هزار و 643 متخلف به ارزش 614 میلیارد و 456 میلیون ریال تشکیل پرونده داده و مراتب را جهت بررسی‌های بعدی به تعزیرات حکومتی ارجاع کرده‌اند.

در همین حال، آخرین نشست ویژه ستاد تنظیم بازار بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین روز گذشته در محل وزارت صمت برگزار شد. حسین مدرس‌خیابانی در این نشست عنوان کرد که با موافقت کمیته سوخت کشور برای سهمیه اختصاصی وانت بارها، 100 لیتر

علی الحساب حداکثر تا 24 ساعت دیگر به کارت سوخت وانت بارهای پرمصرف و کم مصرف که نسبت به حمل کالا ومواد غذایی مبادرت می‌کنند، واریز خواهد شد.  او افزود: برای افزایش سهمیه بیشتراز سهمیه تخصیص یافته به وانت بارها قرار است، که کمیته سه نفره با حضور نماینده ستاد تنظیم بازار نشست ویژه برگزار کند و در مورد اختصاص سهمیه مناسب تصمیم‌گیری شود. مدرس خیابانی همچنین با اشاره به مصوبات آخرین نشست ویژه ستاد تنظیم بازار گفت: بازرسی و نظارت با حضور دستگاه‌ها و به صورت گشت‌های مشترک و در جهت احقاق حق مصرف‌کنندگان ادامه خواهد داشت.

مدرس خیابانی در ادامه به ارایه توضیحاتی درباره شایعه افزایش قیمت لوازم خانگی در بعضی نقاط کشور پرداخت. براساس آمار اعلامی او، تولید برخی اقلام لوازم خانگی 11 تا 13 درصد افزایش داشته و در جلسه‌ای که تمامی اتحادیه‌های زنجیره تولید و عرضه لوازم خانگی با اتحادیه اصناف داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی در مبادی تولید لوازم خانگی صورت نگرفته و براساس گفته آنها تمامی مکان‌های عرضه و فروش لوازم خانگی با تخفیف عرضه و به فروش می‌رسد. او در عین حال، از مردم درخواست کرد چنانچه در مراجعات خود متوجه افزایش قیمت شده‌اند، در تماس با سامانه 124 شکایات خود را مطرح کنند تا رسیدگی شود.اما از افزایش قیمت کالاهای فصلی چه خبر؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، «تخم مرغ و گوجه فرنگی» همچنان در صدر کالاهای گران قرار دارند، که البته به گفته مدرس خیابانی و براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، سازمان میادین و میوه و تره بار غرفه‌های ویژه، رایگان و محل‌های مناسب برای عرضه کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد و ستاد تنظیم بازار هم تامین کالاهای سازمان میادین و تره بار را دراولویت قرار می‌دهد؛ ضمن اینکه سهمیه ویژه برای کالاهای اساسی به استان‌ها اختصاص داده شده تا آثار روانی فضای افزایش قیمت‌ها را مدیریت کند. حال با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار می‌خواهد، آثار روانی بر افزایش نرخ کالا‌ها در کشور را کنترل کند، تمامی حوزه‌ها از مبادی تولید تا مصرف به صورت روزانه رصد می‌شود. بنابه اظهارات او، بخشی از نوسانات نرخ کالا فصلی و طبیعی است، به عنوان نمونه، در بخش «لبنیات و تخم مرغ» همیشه در نیمه دوم سال افزایش مصرف داشتیم و حتی اگر این طرح هم اجرا نمی‌شد، «قیمت تخم مرغ و گوجه رنگی» در نیمه دوسال افزایش پیدا می‌کرد.

   وضعیت اختصاص بنزین به گروه‌های هدف

«اختصاص سهمیه بنزین به گروه‌های هدف» از دیگر موارد مهمی بود که طی دو روز گذشته در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفت. از این رو، مدرس خیابانی در اظهاراتی عنوان کرد: قبل از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، گروه‌های مصرف‌کننده آن را مصرف می‌کردند، که از جنس آلودگی، ترافیک و مصرف بود، اما امروز با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، تخصیص سهمیه ویژه به گروه‌های مولد و کارآفرین ارایه می‌شود و آنهایی که از محل بنزین شغل و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. به گفته او، باید به این مساله توجه کرد که اگر شرکت فرآورده‌های نفتی سهمیه خاصی را تخصیص می‌دهد نترسد، چراکه به بنزین را از مصرف به بخش تولید سوق داده‌ایم. او گفت: کارگروه سوخت در وزارت نفت، معاونت بازرگانی و صنایع وزارت صمت و وزارت کشور در تلاش هستند که تخصیص سهمیه‌های سوخت براساس پیمایش باشد، تا وزارت نفت هم اطمینان را کسب کند که اگر سهمیه‌ای تخصیص می‌دهد از جنس مازاد کارت و فروش آزاد در بازار نباشد.

به گفته او، به‌طور قطع ظرف دو تا سه ماه آینده سامانه‌ای راه‌اندازی خواهد شد که تخصیص سهمیه‌های بنزین بر اساس پیمایش وانت بارها، پیک‌های موتوری و تاکسی‌های اینترنتی تخصیص خواهد یافت.

مدرس خیابانی البته تاکید کرد که کمیته سه نفره نماینده ستاد تنظیم بازار تلاش خواهد شد که برای پیک‌های موتوری هم سهمیه‌ای در نظر بگیرید. همچنین به گفته او، وزارت کشور برای لنج‌های صیادی پیشنهادی را ارایه داده، که در جلسه آینده سه نفره سوخت مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.اما تکلیف خودروهای فرسوده برای دریافت سهمیه بنزین چه می‌شود؟ قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در این باره عنوان کرد که ما در تلاش هستیم تا ممنوعیت و محدودیت مصرف کارت سوخت خودروهای فرسوده را تمدید کنیم، چراکه وزارت نفت اشاره می‌کند که به خودروهای فرسوده، نمی‌خواهد که کارت سوخت بدهد و اعتقادداریم که در ابتدای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین نباید ممنوعیت استفاده از کارت‌های سوخت خودرو‌های فرسوده اجرا شود. به گفته او، دو شرکتی که در این زمینه فعال هستند، اعلام کرده‌اند که هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند؛ آنها برای جلوگیری از متضرر شدن رانندگان از درصد کارمزدی را کاهش می‌دهند. همچنین با اختصاص سهمیه که دو روز گذشته به کارت‌های سوخت آنها واریز شد، نباید افزایش قیمت داشته باشند. او همچنین درباره نظارت بر عملکرد تاکسی‌های هم بیان کرد: آنچه که وزارت کشور اعلام کرده، گشت‌ها و کنترل‌های شهری تشدید شده است.

  واردات کالاهای ممنوعه آزاد نشده

از سوی دیگر، دبیر ستاد تنظیم بازار هم با اشاره به اینکه اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین مانع از تغییر در سیاست‌های پیشین وزارت صمت در واردات کالاهای ممنوعه نیست، گفت: سیاست‌های وزارت صمت در 7 محور و با توجه ویژه به حمایت از ساخت و تولید داخل اجرا خواهد شد و واردات کالاهای ممنوعه آزاد نشده است. کالاهایی هم که در گروه 2 و 4 هستند هیچ تغییری در سیاست نداشته و سیاست اعمالی آنها همانند قبل اجرا می‌شود.همچنین بنابه توضیحات عباس قبادی، در بعضی از فصول سال مصرف برخی از کالاها افزایش می‌یابد و تولید بعضی از کالاها با نوساناتی مواجه است؛ در این مقطع سال گوجه فرنگی مصرف و نرخ آن افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه در اکثر کشور این محصول خیلی کم برداشت می‌شود و تا 2 هفته آینده با آغاز برداشت محصول در مناطق جنوبی، بازار شرایط بهتری خواهد گرفت. او درباره دیگر نرخ دیگر کالاها نیز گفت: تغییر قیمت بنزین اگرچه تاثیرگذار است و باید بپذیریم که هزارتن، تبدیل به 1500 تن در بخش سهمیه‌بندی شده، اما افزایش قیمت در کالاهایی که در سفره مردم هستند، تاثیر زیادی نداشته است.

در ادامه قبادی به وضعیت قیمت برخی از کالاها در بازار اشاره کرد. بنابه توضیحات او، در بخش لبنیات که به صورت روزانه عرضه می‌شود، هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم و در میوه و مرکبات هم افزایش قیمت قابل توجه نبوده است. قبادی با اشاره به واردات برنج به کشور گفت: امسال بیش از سال‌های گذشته واردات برنج به کشور داشته انجام شده و امسال نزدیک به یک میلیون تن شلتوک در خوزستان تولید شده که بیش از 600 هزار تن آن استحصال می‌شود.

او با بیان اینکه شرایط تولید و ذخیره برنج کشور در ده سال گذشته بی‌نظیربوده، بیان کرد: واردات برنج، برنامه‌ریزی شده از قبل است و براساس همان برنامه واردات آن انجام خواهد شد. قبادی گفت: واردات برنج براساس اعلام واحد تامین و عرضه کشور انجام خواهدشد و اجرای طرح بنزین برنامه و سیاست‌های قبلی را تغییر نخواهد داد.

 

ارسال نظر