اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۶:۱۳
کد خبر: ۱۵۵۸۶۳

اصرار به ثبات نرخ ارز، تولید را دچار مشکل می‌کند

باشگاه خبرنگاران|  رییس اتاق تهران، درباره وضعیت ثبات نرخ ارز در بازار اظهار کرد: هم‌اکنون یک ثبات نسبی ارزی در بازار شکل گرفته و همین امر موجب شده که وضعیت بازار، به یک شرایط طبیعی برسد. مسعود خوانساری، در ادامه گفت: خوش‌بختانه نوسان در بازار ارز به حداقل خود رسیده است و سامانه نیما در تلاش برای همسان‌سازی نرخ با بازار آزاد است، فاصله نرخی این 2 بازار بسیار اندک شده است. امیدواریم این وضع ادامه داشته باشد. خوانساری با تاکید بر اینکه اصرار بیش از اندازه به ثبات نرخ ارز، تولید را دچار مشکل و بسیاری از شرکت‌های تولیدی را با معضلات جدی مواجه می‌کند، تصریح کرد: امیدواریم دولت‌ها عواقب نرخ‌سازی در بازار ارز را بررسی و راهکار و چاره اساسی برای ایجاد یک نرخ واحد و واقعی اندیشیده باشند. باید اجازه دهیم که ارز هم به عنوان یک کالا، قیمت‌گذاری شده و دولت تنها کنترل و مدیریت آن را به عهده داشته باشد. رییس اتاق تهران در ادامه اظهار کرد: برخی کارشناسان معتقدند دلیل اصلی کاهش نرخ ارز مربوط به اقدامات بانک مرکزی در حوزه مدیریت ارزی کشور است.

دعوا بر سر گران‌فروشی شیر

تسنیم|رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: دامداران شیر را به‌قیمت ۲۳۹۰ تومان می‌فروشند و هرگونه افزایش قیمت مواد لبنی تخلف است. احمد مقدسی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: دامداران شیر را به‌قیمت 2390 تومان می‌فروشند اما بعد از فروش پایه، نرخ کرایه و غیره به این قیمت پایه اضافه می‌شود.

وی گفت: قیمت پایه شیر با 3.2 درصد چربی و 3 درصد پروتئین بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، ​2 هزار و 390 تومان است. مقدسی همچنین گفت: هرگونه فروش شیر خارج از قیمت‌های مصوب، غیرقانونی است و دامداران با وجود افزایش قیمت نهاده‌های دامی به مصوبه ستاد تنظیم بازار پایبند هستند. وی افزود: از گران‌فروشی حمایت نمی‌کنیم و با تخلفات به‌شدت برخورد می‌کنیم. مقدسی گفت: ما تخلفی در دامداران ندیدیم و اگر کسی مستنداتی مبنی بر گرانفروشی دارد، ارایه کند. این در حالی است که سید داوود موسوی معاون سازمان حمایت گفت: قیمت شیر مصوب است اما دامداران بیشتر از مصوب می‌فروشند.وی با بیان اینکه قیمت مصوب 2390 تومان است، اضافه کرد: مواردی هست که قیمت شیر خام 3000 تومان هم فروخته می‌شود. موسوی گفت: برای متخلفان پرونده‌های حقوقی تشکیل می‌شود و حتماً جریمه می‌شوند. وی ابراز کرد: 14 قلم کالای لبنی افزایش قیمت نداشته است.

پاکستان ۱۱۸ هزار تن انبه به ایران صادر کرد

خبرگزاری تسنیم | پاکستان در یک ساله منتهی به ماه سپتامبر ۱۱۸ هزار تن انبه به ایران صادر کرد در حالی که این رقم در سال گذشته ۸۰ هزارتن بود. پاکستان در یکساله منتهی به ماه سپتامبر 118 هزار تن انبه به ایران صادر کرد در حالی که این رقم در سال گذشته 80 هزار تن بود. این میزان صادرات شامل انبه‌ای که به صورت غیررسمی از افغانستان به ایران صادر می‌شود نیست. به گفته منابع پاکستانی، ایران چند مجتمع ضدعفونی میوه در پاکستان را غیراستاندارد تشخیص داده است. چندی قبل یک هیات از کارشناسان سازمان قرنطینه ایران برای بازدید از این مجتمع‌ها که به شهرهای مختلف پاکستان سفر کرده بود. بر اساس این گزارش، هیات کارشناسی ایران مجموعا از 19 مجتمع ضد عفونی میوه بازدید کرده و در گزارش اولیه ارسالی خود به دولت پاکستان تنها 4 تا 5 مجتمع را استاندارد اعلام کرده است. فلک ناز، رییس سازمان حفاظت از نباتات پاکستان گفت، استانداردهای ایران و پاکستان در این زمینه یکسان نیست. هر کشوری استانداردها و مقررات خود را دارد... ما از همه کشورها دعوت می‌کنیم تا از کارخانجات ما بازدید کنند. وی افزود: استرالیا 3 مجتمع ضدعفونی میوه در پاکستان را تایید کرده و امریکا نیز یک یا دو مجتمع را مورد تایید قرار داده است.

 

ارسال نظر