کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۳۹:۰۹
کد خبر: ۱۵۴۸۱۸

تاکید رییس‌جمهوری عراق بر اصلاح کابینه

رییس‌جمهوری عراق بر ضرورت اجرای اصلاحات در کابینه دولت برای بهبودی عملکرد آن برای برآورده کردن خواسته‌های شهروندان عراقی، مقابله با بیکاری و تحقق عدالت اجتماعی تأکید کرد. به‌گزارش روسیا الیوم، برهم صالح تاکید کرده: «وظیفه ما اجرای اصلاحات و فراهم کردن زندگی آزاد و کرامتمندانه برای شهروندان عراقی است و تظاهرات مسالمت‌آمیز برای تمامی اقشار مردم بدون اینکه خون کسی ریخته شود یا به اموال عمومی آسیبی برسد، حق آنان است.» عراق در روزهای گذشته دستخوش ناآرامی‌ بوده که در جریان آن ده‌ها تن کشته و هزاران تن مجروح شده‌اند.

توافق روسیه و ترکیه برای حذف دلار

مسکو و آنکارا بر سر جایگزین کردن دلار با روبل و لیر توافق کردند. به‌گزارش راشاتودی، وزارت دارایی روسیه اعلام کردند روسیه و ترکیه بر سر جایگزینی تدریجی دلار با ارزهای ملی به منظور کاهش وابستگی به ارزهای دیگر در روابط دو جانبه به توافق رسیده‌اند. سال گذشته حجم مناسبات دوجانبه بین روسیه و ترکیه با ۱۶ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۲۵.۵میلیارد دلار رسیده بود. این توافق جدید باعث گسترش و تقویت روابط بانکی دو کشور و تضمین وجود کانال پرداخت مطمئن برای بنگاه‌های تجاری خواهد بود.

اعدام 2 تبعه پاکستان در عربستان

عربستان حکم اعدام دو شهروند دیگر پاکستانی را درحالی به اجرا درآورد که سازمان‌های بین‌المللی با این اعدام‌ها مخالفت کرده بودند. منابع پاکستانی به نقل از سازمان قضایی سعودی گفتند: غلام قمر و محمد اکبر دو تبعه پاکستانی پس از ثابت شدن جرم قاچاق موادمخدر، به مجازات اعدام محکوم شدند. عربستان تا ماه سپتامبر ۲۱ پاکستانی را اعدام کرده است. اواخر فروردین ماه امسال نیز دولت سعودی یک زوج پاکستانی را به جرم حمل موادمخدر اعدام کرد.

غنی: بحران انتخاباتی ۲۰۱۴ نباید تکرار شود

رییس‌جمهوری افغانستان از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اطمینان تیم انتخاباتی‌اش به پیروزی او در انتخابات، تاکید کرده بحران ناشی از انتخابات ۲۰۱۴ نباید تکرار شود. اشرف غنی به اشپیگل گفته: «مدعی پیروزی در انتخابات نیستم. تیم من و خودم به قوانین پایبندیم و تا اعلام نتیجه انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات صبر می‌کنیم. هر حرفی که قبلا گفته شد، پیش‌بینی بود که فایده‌ای ندارد.» غنی و عبدالله عبدالله در انتخابات ۲۰۱۴ هم رقیب اصلی یکدیگر بودند، هر دو یکدیگر را به تقلب متهم کردند و اختلاف بین آنها ماه‌ها افغانستان را درگیر بحران کرد.

 

ارسال نظر