صرفه‌جویی ارزی در صنایع کلید خورد

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۵۹
صرفه‌جویی ارزی در صنایع کلید خورد

تعادل|

«لیست ممنوعه‌های وارداتی طولانی‌تر شد.» براساس اظهارات روز گذشته وزیر صمت، سیاست کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کشور تا سال ۱۴۰۰ دنبال می‌شود؛ بر همین اساس، ‌از این پس شاهد ممنوعیت‌های بیشتری در حوزه واردات به ویژه در بخش‌های مختلف صنعتی کشور خواهیم بود. اما دستیابی به چنین هدفی، نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی (در مجموع حدود چهار میلیارد دلار) است. با اتخاذ این سیاست، کاهش ارزی بری در صنایعی چون «نساجی و پوشاک، صنایع سلولزی، صنایع شیمیایی، صنایع معدنی، صنایع فلزی، لوازم خانگی، ماشین‌آلات، صنعت خودرو و لوازم برقی و الکتریکی» رخ خواهد داد. البته در همین راستا، بانک مرکزی تضمین کرده است با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور سرمایه‌های مردمی را جذب کند تا در صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

   سیاست کاهش واردات

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو از برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کشور تا سال ۱۴۰۰ خبر داد که بخشی از آن در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل دنبال می‌شود و گفت: دستیابی به این هدف نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی (در مجموع حدود چهار میلیارد دلار) است.

رضا رحمانی ادامه داد: ۱.۲ میلیارد دلار از این صرفه‌جویی در صنعت نساجی و پوشاک، ۵۰۰ میلیون دلار در صنایع سلولزی، ۲.۷ میلیارد دلار در صنایع شیمیایی، ۲.۴ میلیارد دلار در صنایع معدنی، ۶۰۰ میلیون دلار در صنایع فلزی، ۶۵۰ میلیون دلار در لوازم خانگی، ۶۵۰ میلیون دلار در ماشین‌آلات، ۱.۴ میلیارد دلار در صنعت خودرو و ۲۵۰ میلیون دلار در لوازم برقی و الکتریکی خواهد بود. او از قول مساعد این بانک برای تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع در ۶ ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: اکنون برنامه‌های توسعه‌ای و ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده است و انتظار می‌رود کسانی که توانایی همکاری دارند پای کار بیایند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حجم سرمایه‌های سرگردان در سطح جامعه، ابراز امیدواری کرد: بانک مرکزی با تضمین کردن تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور سرمایه‌های مردمی را جذب آنها کند تا در صنایع مورد استفاده قرار گرفته شود. او به برنامه‌ریزی برای افزایش ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری بیشتر در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته (در مجموع ۱.۲ میلیون دستگاه خودروی سواری در سال ۹۸) اشاره کرد که نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی است.رحمانی همچنین از برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی 2 هزار واحد صنعتی راکد در سال جاری خبر داد که نیازمند نقدینگی است. او درباره تولید لاستیک خودروهای سنگین در کشور گفت: تا سال گذشته ۷۰ درصد این لاستیک‌ها وارداتی بود، اما با تعریف 5 طرح در این زمینه در شهرهای «اردبیل، بیرجند، کرمانشاه، سنندج و زابل‌« حداکثر تا 3 سال آینده نیازهای کشور را رفع خواهیم کرد.این مقام مسوول اظهار کرد: اکنون در تولید چادر مشکی ۸۰ درصد واردات داریم، اما با تعریف طرحی در قزوین و با تولید ۳۰ میلیون متری این محصول، ۳۰ درصد از واردات آن کاسته خواهد شد. او بیان کرد: تا پایان سال پنج میز تعمیق ساخت داخل دیگر در صنعت خودرو خواهیم داشت و علاوه بر آن برگزاری این میزها در صنایع لوازم خانگی، فولاد، مس، پتروشیمی، موتورسیکلت، برق و الکترونیک و حوزه فناوری اطلاعات را در برنامه داریم.

   ضرورت کاهش یارانه‌های پنهان

از آنسو، در این نشست عضو هیات عالی حل اختلاف سران قوا نیز با بیان اینکه سالانه بیش از یک تریلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود، گفت: این رقم در کشور همسایه غربی ما صفر است و دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر حداقل این عدد را به یک‌چهارم برسانند تا اقتصاد کشور آسیب نبیند. محمدحسن ابوترابی‌فرد اظهار کرد: دشمن همواره به دنبال این بوده که با اعمال تحریم‌ها، صنعت کشور را نابود کند. هر چند ما در روزهای اول شاهد رکود و تعطیلی برخی صنایع بودیم اما اکنون تمام آمارها حکایت از جهش در تولیدات حوزه‌های مختلف دارد. او با اشاره به بازدید خود از کارخانه سایپا گفت: این مجموعه نیز پس از یک دوران رکود شاهد جهش معناداری در تولید است و پیش بینی سایپا این است که تولیدات این شرکت در سال ۹۸ تا ۵۴۰ هزار خودرو افزایش پیدا کند و تهدیدها به یک فرصت تبدیل شود. امروز ما توانسته‌ایم به معنای واقعی تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. در سال ۹۷ تولید سایپا تا ۷۰۰ دستگاه در روز کاهش پیدا کرده بود، اما در شش ماهه نخست امسال تولید بین ۱۸۰۰ تا 2 هزار دستگاه در روز افزایش یافته و حدود سه برابر شده است. امروز با یک جهش معنادار مواجه هستیم. عضو هیات عالی حل اختلاف سران قوا همچنین با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت درباره نیاز به تامین مالی گفت: اینکه آقای رحمانی گفتند ما به منابع مالی زیادی نیاز نداریم و فقط سرمایه در گردش می‌خواهیم به معنی این است که در سال‌های قبل سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شده است. منابع همیشه محدود هستند و مهم این است که سیاست‌گذاران کشور منابع را به سمتی هدایت کنند که اثرگذار و مولد باشد.

   کاهش 85 میلیون یورو ارزبری در یک سال

از سوی دیگر، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت نیز در این نشست عنوان کرد: با برگزاری نخستین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در ماه‌های گذشته، تاکنون ۹ قطعه به تولید انبوه رسیده و با تولید انبوه سه قطعه بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودروی ناقص خودروسازان از کف پارکینگ‌ها خارج شد. مهدی صادقی نیارکی افزود: در میز نخست تعمیق ساخت داخل قراردادهایی بین «ساپکو، سازه گستر و مگاموتور» با ۳۲ شرکت قطعه ساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد. ارزش ریالی سرمایه‌گذاری این قراردادها ۷۴۰ میلیارد تومان بود که انتظار می‌رود طی یک سال ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری به دنبال داشته باشد. او با اشاره به اینکه اکنون، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه ساز با هدف داخلی‌سازی ۴۲ قطعه منعقد می‌شود، افزود: ارزش این قراردادها بین خودروسازان و قطعه‌سازان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و صرفه جویی ارزی ۹۰ میلیون یورویی به دنبال خواهد داشت. با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

در این راستا، مدیرکل دفتر حمل ونقل وزارت صمت نیز در این نشست گفت: در میز اول تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو برای داخلی‌سازی ۳۵ قطعه قرارداد امضا شد که 12 قطعه آن تاکنون به تولید انبوه رسیده و در میز دوم برای داخلی‌سازی ۴۲ قطعه با ۳۶ قطعه ساز قرارداد بسته شده است. سیدرضا مفیدی بیان کرد: ایجاد سامانه توانیران برای پیگیری ساخت داخل یک ابتکار بوده تا سرمایه‌گذاران به سمت اطلاعات درست هدایت شوند. مفیدی افزود: در میز اول، 32 شرکت سازنده تولید 35 قطعه را بر عهده گرفتند و ۱۲ قطعه از ۳۵ قطعه میز اول ساخت داخل به تولید انبوه رسیده و ۲۳ قطعه تا پایان سال وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد. او وارداتی بودن قطعه و سرمایه‌گذاری کم و متوسط و قطعاتی از خودروهای راهبردی از ویژگی‌های میز دوم دانست و بیان کرد: در میز دوم خواستیم محصول قطعه‌سازان کوچک و متوسط را تحت پوشش قرار دهیم و در این میز برای داخلی‌سازی ۴۲ قطعه با ۳۶ قطعه ساز قرارداد بسته شد. به گفته او، ارزش قراردادهای میزدوم بالغ یک هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان است که بالای ۹۱ میلیون یورو کاهش ارزبری دارد.

   پنج پیشنهاد

از سوی دیگر، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان هم در اظهاراتی بیان کرد: براساس سیاست داخلی‌سازی قطعات تا پایان سال جاری، سهم داخلی‌سازی قطعات خودرویی به ۲۵ درصد ارزش واردات آن خواهد رسید. آرش محبی‌نژاد افزود: برگزاری دو میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، تاکنون موجب شده تا حدود ۲۰۰ میلیون دلار داخلی‌سازی در این صنعت انجام شود و بر این اساس مانع ورود ۱۰ درصدی واردات شده است. بنابه آمار اعلامی از سوی او، سالانه ۳.۵ میلیارد دلار صرف واردات کالاها و قطعات مورد نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان شده، ۱.۱ میلیارد دلار قطعات قاچاق وارد می‌شود و ۱.۵ میلیارد دلار در بازار خدمات پس از فروش خودروها صرف می‌شود. در همین حال، مدیرعامل ایران خودرو هم بیان کرد: از محل قرادادهایی که در راستای داخلی‌سازی قطعات در میز نخست تعمیق داخل با قطعه‌سازان منعقد شده، ۴۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در ایران خودرو انجام می‌شود. فرشاد مقیمی افزود: در میز نخست که به همت وزارتخانه در ماه‌های گذشته تشکیل شد، اکنون ۶ قطعه مورد نیاز محصولات ایران خودرو به تولید انبوه رسیده و در خطوط تولید در حال استفاده است. او بیان کرد: پنج قطعه دیگر نیز در مراحل پایانی تولید انبوه است و تایید نمونه یک قطعه دیگر نیز به انجام رسیده است. این مقام مسوول از مشخص شدن سهم داخلی‌سازی پنج ماژول اصلی محصولات این گروه صنعتی شامل برق و الکترونیک، بدنه، تزیینات داخلی، شاسی و قوای محرکه به منظور کاهش آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌ها خبر داد.

همچنین در این نشست، سیدجواد سلیمانی، ‌مدیرعامل سایپا با بیان این اینکه این گروه خودروسازی در میز نخست داخلی‌سازی، تعداد ۱۵ قطعه و در میز دوم ۲۴ قطعه مورد نیاز محصولات خود را بومی‌سازی کرده، گفت: در میز نخست برای هر دستگاه خودرو ۱۸۶ یورو کاهش هزینه محقق شد که این عدد در میز دوم به ۲۴۷ یورو رسیده است. بنابراظهارات او، با اجرای این پروژه تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه از ۹۶ هزار دستگاه در ابتدای سه‌ماهه دوم امسال به کمتر از ۲۵ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است. سلیمانی عنوان کرد: تا انتهای هفته، تعداد خودروهای دارای کسری قطعه در کف کارخانه سایپا به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید. او افزود: بزودی طرح سایپا برای بومی‌سازی قطعات محصولات پلت‌فرم SP۱۰۰ و نحوه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی اعلام خواهد شد. ارزبری هر دستگاه پراید هزار و ۸۳۰ یورو بود که با بومی‌سازی کامل چندین قطعه این خودرو، نیاز ارزی این محصول به هزار و ۴۰۰ یورو کاهش یافته و قصد داریم تا پایان سال جاری این رقم را به کمتر از هزار یورو برسانیم.

 

ارسال نظر