اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۰۶

برنامه‌ریزی برای افزایش 2 برابری سرمایه صندوق

ایلنا| مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: از آنجا که سرمایه صندوق ریالی بود به مروز زمان از میزان آن کاسته شد، در حالی که 2 سال پیش سرمایه ما نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار بود؛ اما اکنون به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است. در حالی که سرمایه ثبتی همتای ما در ترکیه ۲ میلیارد و در عربستان ۴ میلیارد دلار است. افروز بهرامی درباره افزایش سرمایه این صندوق افزود: متاسفانه میزان سرمایه صندوق به صورت ریالی تعیین شده در حالی که تعهدات ما همگی ارزی است و بطور کلی در بحث صادرات همیشه ارزهای خارجی مطرح می‌شود. او ادامه داد: با بخشنامه جدید بانک مرکزی دیگر صادرات به عراق و افغانستان که تا پیش از این ریالی بود به صورت ارزی منظور می‌شود و ما نیز به عنوان یک بیمه‌گذار و پوشش‌دهنده ریسک تعهد ارزی می‌‌دهیم. بهرامی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که ما با وجود این محدودیت منابع توانستیم سال گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه اول را در بحث پوشش ریسک صادرات غیرنفتی به دست آوریم. او با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان و نقش این صندوق در این برهه زمانی عنوان کرد: صادرات مهم‌ترین راه مبارزه با تحریم‌ها است و با این میزان سرمایه صندوق نمی‌توان از صادرات کشور حمایت کرد. در حالی که صندوق ضمانت صادرات فعلا نقش اصلی را در بحث تبادلات مالی صادرات به عهده دارد اما سرمایه آن 0.3 درصد صادرات غیرنفتی کشور است.

تجهیزات پزشکی تولید داخلی می‌شوند

شاتا| مدیرکل دفتر صنعت برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت از گردش مالی2 و نیم میلیارد دلاری در تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: یکی از حوزه‌های بسیار مهم در تولید، توجه به تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور است. کیوان گردان عنوان کرد: براساس سیاست‌هایی که در معاونت صنایع اتخاذ شده است و در راستای حمایت از تولید داخل، دفتر صنایع برق و الکترونیک به عنوان یک دستوالعمل به دنبال شناسایی سرشاخه‌های اصلی در این حوزه است تا با اطلاعاتی که از رصد و پایش این حوزه‌ها به دست می‌آید؛ سرشاخه‌های اصلی که ارزبری بیشتری دارند مشخص شوند و به تناسب آن توانایی‌های تولید در آن حوزه هم رصد و پایش شود. او ادامه داد: براساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده، گردش مالی در حوزه تجهیزات پزشکی در طول یکسال مالی آن بیش از 2 و نیم میلیارد دلار بوده است. با توجه به رقم به دست آمده و سهمی که این حوزه به خود اختصاص داده است، توجه ویژه به آن در جهت حمایت از رونق تولید یکی از مباحث مورد تاکید و مهم است. گردان توضیح داد: حوزه تجهیزات پزشکی ارزبری زیادی دارد چرا که بسیاری از تجهیزات از مبادی مختلف به کشور وارد می‌شود از سوی دیگر با توانمندی‌هایی که در داخل وجود دارد امکان تولید داخلی این محصولات نیز در کشور وجود دارد. او با اشاره به سیاست‌های وزارت صمت در زمینه حمایت از تولید داخل بیان کرد: حمایت از تولید داخلی محصولاتی که دانش آنها در کشور وجود دارد و در زمینه علمی دانشگاه‌ها توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف به دستاوردهایی برسند، جز سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توجه به رونق تولید و نهضت ساخت داخل خواهد بود.

بی‌توجهی به آیین‌نامه مجلس در تصویب وزارت بازرگانی

فارس| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس تصویب این طرح به دوسوم آرا نمایندگان نیاز داشت که متاسفانه رییس مجلس به آن توجهی نکرد. محمد حسین فرهنگی درباره تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس عنوان کرد: طبق آیین نامه داخلی مجلس تصویب این طرح به دو سوم آرا نمایندگان نیاز داشت که متاسفانه رییس مجلس به آن توجهی نکرد. او ادامه داد: هم کلیات طرح و هم ماده‌های آن باید با دوسوم آرا تصویب می‌شد که به دلایل نامعلومی هیات رییسه مجلس آن را نپذیرفت. این تصمیم عواقب خوبی برای کشور نخواهد داشت. تشکیل وزارت بازرگانی، کشور را ۱۰ سال به عقب بر می‌گرداند و نوعی بازگشت به عقب محسوب می‌شود. فرهنگی درباره تبعات تشکیل وزارت بازرگانی در کشور گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی جریان واردات کالا افزایش خواهد یافت و خودکفایی کشور در تولید محصولات استراتژیکی همچون گندم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر