نهضت ساخت داخل فرصتی در برابر تهدید تحریم‌های خارجی

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۵۳:۵۴
کد خبر: ۱۵۲۸۲۶
نهضت ساخت داخل فرصتی در برابر تهدید تحریم‌های خارجی

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های ایجاد شده توسط تحریم‌ها، گفت: باید قدر فرصت‌های ایجاد شده را بدانیم؛ یکی از این فرصت‌ها نهضت ساخت داخل و ایجاد پیشران‌ها و همچنین شناسایی گلوگاه‌های مهم حوزه تولید و صیانت از آنهاست.

به گزارش شاتا، رضا رحمانی در جلسه اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی مکلفند نیروی انسانی مورد نیاز خود را از مناطق بومی جذب کنند، افزود: معتقدیم وجود این قبیل واحدها و ثمرات آن باید برای مردمان منطقه ملموس باشد. او ادامه داد: همچنین گردش مالی اینچنین واحدها نیز باید به استان‌ها برگردد، در همین راستا معاونت معدنی وزارت صنعت موظف به پیگیری این موضوع به ویژه در بخش صنایع معدنی است.

وزیر صمت با تاکید بر لزوم داخلی‌سازی صنایعی مانند لاستیک خودرو و چادر مشکی اظهار کرد: بخش محدودی از نیاز کشور به لاستیک در داخل تولید می‌شود که طبق برنامه‌ریزی انجام شده این رقم به مراتب بیشتر خواهد شد. همچنین با توجه به اقدامات انجام گرفته به زودی اخبار خوبی در مورد تولید نخ تا پارچه چادر مشکی خواهیم داشت. او با اشاره به موضوع مصوبات ستاد تسهیل در سطح استان‌ها، گفت: هر آنچه در ستاد تسهیل استانی مصوب می‌شود در حکم ستاد تسهیل ملی بوده و لازم الاجراست؛ در همین راستا اختیارات لازم از سوی سران سه قوه به ستاد ملی و در عین حال ستادهای استانی تفویض شده است.

رحمانی یکی از راهکارهای برون رفت از چالش‌های تحریم، تامین نقدینگی و ارایه تسهیلات لازم و به هنگام به واحدهای تولیدی دانست و افزود: تسهیلات فقط شامل موضوعات مالی و بانکی نیست و سازمان‌های خدمات رسان می‌توانند با حمایت‌های لازم از واحدهای صنعتی و تولیدی، در ارایه تسهیلات غیر مالی موثر باشند.

او در این جلسه که نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی و همچنین استاندار آذربایجان شرقی و دیگر مدیران دولتی و نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور داشتند؛ گفت: مصداق‌های عملی محور‌های هفتگانه وزارت صمت که در ابتدای سال و در عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری ترسیم شده در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: اگر از توسعه ساخت داخل حرف می‌زنیم این استان نقش خوبی در حوزه قطعه‌سازی و ماشین‌آلات دارد و جدی شدن موضوع نهضت ساخت داخل در کشور بهترین فرصت است که واحدهای صنعتی استان از نمایشگاه دایمی که به همین منظور ایجاد شده استقبال کنند. او از نقش محوری آذربایجان شرقی در حوزه تجارت خارجی یاد کرد و اظهار کرد: در حوزه صادرات غیرنفتی نباید از کشورهای همسایه غافل شد؛ چراکه طبق آمار، سهم واردات این کشورها از ایران ۲ درصد است که تنها افزایش ۲ درصدی آن می‌تواند تحول بسیار بزرگی به وجود آورد. گرایش به فناوری‌های نو و استارت آپ‌ها نیز در بخش‌های صنعت و تجارت از دیگر موضوعاتی بود که رحمانی نقش پژوهشگران آذربایجان شرقی را در تحقق آن مهم دانست و عنوان کرد: پژوهشگران این استان می‌توانند ایفاگر نقش کلیدی توسعه فناورانه صنایع باشند و گواه این موضوع برگزاری موفق نمایشگاه ربع رشیدی در چند دوره اخیر است. او درباره پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: مجموعه سرمایه‌گذاری مس سونگون در منطقه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان است که شامل بخش ذوب، تغلیظ، لیچینگ و آهک هیدراته است که با تکمیل آنها سهم استان حدود یک واحد در صد در تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت که در حال حاضر این عدد ۴ است که تنها با پروژه مس به عدد پنج خواهد رسید. برای افزایش نیم واحدی سهم استان آذربایجان شرقی در GDP، تکمیل پروژه نفلین سینیت سراب است.

وزیر صمت افزود: موضوع نفلین سینیت به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تولید آلومینا برای کشور حیاتی است؛ چرا که اکنون بخشی از مصرف آلومینای کشور وارداتی است و این واردات برای تامین فلز استراتژیکی مانند آلومینیوم قابل توجیه نیست. بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی باید وابستگی را کم کنید پس لازم است طرح تولید آلومینا در نفلین سینیت سراب که میلیاردها تن ذخیره دارد بیش از این مورد پیگیری قرار گیرد .

 

 

ارسال نظر