علاقه‌ای به قیمت‌گذاری فولاد نداریم

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۶۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: دولت هیچ علاقه‌ای در بحث ورود به قیمت‌گذاری ندارد، اما وقتی ببیند در حق مردم اجحاف می‌شود وظیفه آن است که ورود کند و بازار را به تعادل برساند.

رضا رحمانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به ضرورت توازن در زنجیره تولید فولاد عنوان کرد: در اقتصاد مقاومتی پروژه‌ای به نام طرح تکمیل زنجیره فلزات اساسی مانند «فولاد، مس و آلومینیوم» وجود دارد. زنجیره‌ها باید در توازن رشد کنند، در گذشته ایرادی که به صنعت فولاد وارد می‌شد، عدم توازن زنجیره تولید فولاد بود. وی مشکل بعدی صنعت فولاد را عدم توجه به جانمایی درست در احداث کارخانه‌ها دانست و گفت: برخی از کارخانه‌های فولاد بدون توجه به دسترسی به آب، مواد اولیه و... احداث شده‌اند و این امر باعث نگرانی برای تامین مواد اولیه شده است. بنابراین وزارت صمت علاوه بر بحث توسعه مجبور است به این مشکلات نیز توجه کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز امیدواری از حل مشکل تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد، افزود: در حال حاضر صدور بیش از حد مجوز برای توسعه صنایع پایین دست، باعث کمبود خوراک برای صنایع بالادست شده، که چاره آن توازن در زنجیره تولید است. وی کمبود سنگ آهن را یکی از نگرانی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال‌های آتی دانست وگفت: برای حل مشکل کمبود سنگ آهن باید در معادن سرمایه‌گذاری انجام شود که این امر نیازمند ماشین‌آلات پیشرفته، تجهیزات و منابع مالی است که در حال حاضر شرایط (منابع مالی) برای آن مهیا نیست و این امر نیازمند پیگیری است. رحمانی مشکلات صنعت فولاد را تنها برای زمان حال ندانسته و معتقد است این مشکلات از گذشته وجود داشته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۲۳ میلیون تن سنگ آهن در دو سال پیش گفت: سال گذشته حدود ۸ میلیون تن سنگ آهن صادر شد که این رقم نشان از اولویت تامین مواد اولیه صنایع داخلی است. وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از تولید سنگ آهن صادر می‌شود، افزود: یکی از سیاست‌های وزارت صمت، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده است. هر زمانی که احساس شود، بازار داخل نیاز به مواد اولیه دارد، صادرات را ممنوع یا عوارض را افزایش می‌دهیم. رحمانی بخشی از کمبود مواد اولیه را حاصل جو روانی دانست وگفت: در برخی مواقع معدن‌کاران نیاز به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات هستند که این امر نیازمند تامین ارز است؛ بنابراین معدن‌کاران باید بخشی از محصول خود را صادر و از طریق ارز حاصله واردات انجام دهد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد صادرات فولاد افزود: خوشبختانه فولاد ایران از لحاظ کیفیت بسیار مرغوب است و با توجه به اینکه مشتری برای فولاد ایران وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد برای صادرات فولاد در آینده با مشکل مواجه شویم. رحمانی در پاسخ به پرسشی در مورد بحث قیمت‌گذاری فولاد که اتاق بازرگانی مشخصا مخالف دخالت دولت است و معتقد است که با قیمت‌گذاری این صنعت زمین خواهد خورد، گفت: دولت هیچ علاقه‌ای در بحث ورود به قیمت‌گذاری ندارد، اما وقتی ببیند در حق مردم اجحاف می‌شود وظیفه آن است که ورود کند و بازار را به تعادل برساند. سال گذشته برخی محصولات پتروشیمی از ۳ هزار تومان به بیش از ۲۰ هزار تومان رسید؛ فقط به خاطر حضور دلال‌ها، ما مجبور بودیم دخالت کنیم، وجه ذاتی ستاد تنظیم بازار همین است.

وی ادامه داد: البته راه دیگر این است که روش‌ها را اصلاح کنیم که منجر به رانت نشود به‌طور مثال اکنون مدیریت محصولات پتروشیمی را آغاز کردیم و با بازدید میدانی به جایی رسیدیم که هر واحدی به اندازه‌ای که تولید می‌کند، مواد می‌گیرد. اما پیش از این به اسم تولید‌کننده مواد می‌گرفتند و بیرون چند برابر به تولیدکننده واقعی می‌فروختند.

وزیر صمت با بیان اینکه مکانیسم واقعی بازار این است که تولیدکننده‌ها رقابت کنند و در کنار آن قیمت پایین باشد، اظهار کرد: اگر این‌طور باشد نیازی به دخالت نیست اما اگر سوءاستفاده به وجود آید ما باید دخالت کنیم. رحمانی با اشاره به ظرفیت بخش معدن کشور گفت: اینکه معدن یک ظرفیت است در آن شکی نیست و یکی از جایگزین‌های نفت است. خداوند هم به این کشور لطف داشته و معادن فراوانی در کشور وجود دارد، به نظر من منابع هر چند محدود کشور، باید به معادن اختصاص یابد. چون ظرفیت به حرکت در آوردن اقتصاد را دارد. ما امسال در بحث معادن کوچک ورود کردیم و استقبال خوبی از آن شد با توجه به اینکه این معادن بیشتر در مناطق محروم هستند سیاست دولت این است که به آنها کمک کند.

 

ارسال نظر