واردات ۸۰ هزار تنی کاغذ در سال جاری

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۲۴:۲۴
کد خبر: ۱۵۰۳۸۲

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از انجام بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات کاغذ از ابتدای سال جاری خبر داد وگفت: کل واردات انواع کاغذ در سال جاری، حدود ۸۰ میلیون دلار، معادل ۸۰ هزار تن کاغذ بوده، که نیاز کشور مقداری بیشتر از این میزان است.

به گزارش ایسنا، عباس قبادی در حاشیه افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، ‌مقوا و صنایع سلولزی با بیان اینکه توانایی تامین نیاز کشور در داخل وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیش از این تولید کاغذ در کشور توجیه اقتصادی نداشت، نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد، اما با تغییر رویه و برنامه‌ریزی برای تامین کاغذ از محل تولید در داخل کشور، در تلاش هستیم به این بخش از صنعت کشور کمک کنیم.

به گفته او، نوسازی ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت تولید انواع کاغذ، تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی، دریافت مجوز برای استفاده از چوب جنگل‌های شمال کشور و واردات چوب از جمله اقداماتی است که باید برای کمک به صنعت کاغذ انجام شود. دبیر ستاد تنظیم بازار از انجام بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات کاغذ از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: از این میزان ثبت سفارش حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده و ارز مورد نیاز ۵۲ سفارش نیز تامین شده است.

او از میزان دقیق تفاوت میزان واردات و نیاز کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد وگفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارد. اکنون بحرانی به نام «بحران کاغذ» در کشور وجود ندارد و مشکلات صنعت کاغذ به زودی برطرف شود. در زمینه تامین کاغذ مورد نیاز لوازم تحریر تدابیری اندیشیده شده که جلسات آن طی روزهای آینده برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، اکنون در تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه 3 واحد تولیدی با ظرفیت اسمی بالغ بر ۱۷۵ هزار تن در کشور فعال و 5 طرح دیگر با ظرفیت ۳۳۸ هزار تن طی چند سال آینده وارد فاز تولید می‌شوند. از طرف دیگر وزارت صمت اعلام کرده تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم از روش‌های مرسوم دیگر در تولید کاغذ است که در همین راستا و با توجه به هزینه‌های پایین تولید در این روش، حدود ۱۴۵ طرح صنعتی مجوز گرفته‌اند و ۱۵ مورد از این طرح‌ها با ظرفیت بالغ بر ۱۱۵ هزار تن ۶۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. بر اساس آمارهای ارایه شده اکنون مصرف سالانه کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور حدود ۳۳۵ هزار تن است که تقریبا بیش از ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود.

 

 

ارسال نظر