اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۲۷

سهم صادرات محصولات دانش بنیان قابل قبول نیست

شاتا| وزیر صنعت، معدن و تجارت، تغییر رویکرد به سمت نوآوری را یک ضرورت غیرقابل انکار در مسیر توسعه صنعتی کشور توصیف و بر برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات کالاهای دانش بنیان تاکید کرد. رضا رحمانی در دوازدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه با رویکرد توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: سهم صادرات محصولات دانش بنیان از صادرات کشور در حد قابل قبولی نیست و لازم است در تولید صادراتی کالاهای دانش‌بنیان برنامه‌ریزی بهتری انجام شود. او تاکید کرد که صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری، شرکت‌های دانش‌بنیان و ‌های‌تک

(High Tech) در اولویت قرار گیرد. برای تحقق همکاری‌های مشترک میان مراکز علمی و دانشگاهی با بخش‌های مختلف صنعتی کشور، باید انگیزه‌های لازم ایجاد شود. وزیر صنعت با اشاره به رونمایی از طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار در 8استان کشور، اضافه کرد: رییسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها وظیفه دارند محورها و اهداف طرح «تاپ» را به درستی برای واحدهای صنعتی خود تبیین و معرفی کنند.

صرافان رتبه‌بندی می‌شوند

تسنیم| مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت از اجرایی شدن رتبه‌بندی اعتباری صرافان به خواست بانک مرکزی خبر داد و گفت: میزان دسترسی صرافان به منابع ارزی و همچنین مجوزهای فعالیت آنها به رتبه‌ اعتباری آنها در سامانه رتبه‌بندی منوط می‌شود. علی رهبری با اشاره به درخواست بانک مرکزی برای رتبه‌بندی صرافان کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه صرافان در نظام ارزی کشور ذیل نظارت بانک مرکزی دارای تعهداتی هستند، بانک مرکزی از ما خواسته تا ساز و کاری برای رتبه‌بندی و اعتبارسنجی صرافان طراحی کنیم. وی افزود: از طرفی میزان خرید و عرضه ارز در سامانه نیما توسط صرافان باید در تعادل خاصی باشد و اگر این تعادل به هم بخورد، امکان آن وجود دارد که نیازهای ارزی با مشکلاتی مواجه شود؛ البته در حال حاضر بخشی از این فرآیند در سامانه نیما مدیریت می‌شود؛ یعنی اگر بالانس موجودی یک صراف آنقدر زیاد شود که از حالت طبیعی خارج شود، این تصور محتمل است که این صراف در حال جذب موجودی است ولی ارز را به بازار عرضه نمی‌کند که در نتیجه دسترسی خرید این صراف به بازار نیما کاهش می‌یابد.

 

 

ارسال نظر