هدف‌گذاری بازگشت ۲ هزار واحد راکد به چرخه تولید

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۷۴

شاتا|

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۲۲ واحد به سمت فعال‌سازی حرکت و حدود ۱۹ هزار نفر اشتغال جدید ایجاد کرده‌اند.

فرشاد مقیمی گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام «رونق تولید» نامگذاری شده است، دولت برای تحقق شعار سال، در راستای احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال اهتمام دارد.

وی در خصوص تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی نیز گفت: برخی واحدهای تولیدی با نبود مواد اولیه مواجه هستند که در صورت عدم رفع این مشکل، کالا را سفارش دهند و اگر مشابه داخلی آن وجود داشته باشد، از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تأمین می‌شود.

مقیمی در خصوص تأمین نیازهای صنعتی در داخل کشور افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم وزارتخانه، ساخت داخلی کردن کالای خانگی است و در این رابطه، هم‌اکنون طرح‌های مختلفی احصا شده که بتوان در موضوعات مختلف جایگزینی داخلی را پیدا کرد. در حوزه لوازم خانگی، خوش‌بختانه پروژه‌هایی مانند یخچال و لوازم صوتی با برنامه به پیش رفته و هم‌اکنون نیز این موضوع یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

مقیمی همچنین افزود: وزارت صنعت و معدن برای تحقق رونق تولید دارای هفت سرفصل است، اما مهم‌ترین آن در حوزه تولید، بحث مربوط به ساخت داخل است و پروژه‌هایی برای ساخت داخل در رشته‌های مختلف مثل صنعت خودرو، لوازم خانگی، نساجی و پوشاک تعریف شده است. یعنی در مجموعه صنعت، محوری‌ترین برنامه، بسته‌ای از پروژه‌هایی است که می‌تواند کشور را از واردات محصولات نهایی، مواد واسطه و مواد اولیه که برای حوزه تولید استفاده می‌شود بی‌نیاز کند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح‌ها را با توجه به موضوع پروژه‌های «داخلی‌سازی» تعریف کرده، البته چهار هزار پروژه و چهار هزار واحد افزایش ظرفیت، در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر صمت گفت: بنابراین در بحث زیرظرفیت‌ها نیز حداقل چهار هزار واحد در نظر گرفته شده و اقدامات آنها نیز دنبال می‌شود تا بتوانند به ظرفیت برسند و مهم‌ترین برنامه نیز بحث مربوط به جلوگیری از واردات محصولات مواد اولیه و مصارف واسطه‌ای بوده که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد و در این رابطه نیز هزار و ۵۲۱ تعرفه ممنوع و مدیریت هزار و ۳۴۳ طرح به‌شدت اعمال می‌شود.

 

ارسال نظر