اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۲۹

تشکیل کمیته  ویژه رمز ارزها

شاتا| معاون وزیر صمت با اشاره به تلاش کنگره امریکا برای جلوگیری از تولید رمز ارزها در ایران گفت: مقرر شده چند وزارتخانه به همراه بانک مرکزی، تولید رمز ارزها در کشور را تعیین تکلیف کنند. سعید زرندی در رابطه با تولید بیت‌کوین در کشور که بعضا توسط برخی واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد، بیان کرد: هنوز در رابطه با تولید بیت‌کوین تصمیم نهایی در کشور اتخاذ نشده است و همین موضوع موجب شده تا ما نتوانیم برخورد لازم را با واحدهای تولیدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه پیشنهادات مختلفی در حوزه تولید بیت‌کوین در کشور مطرح شده، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را به عنوان یک کار تولیدی بشناسیم، باید چارچوب‌های آن تعریف و مکانیسم نظارت را تهیه کنیم اما مهم اینجاست هنوز این فعالیت به نام کار تولیدی تعریف نشده است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: در بخش قیمت برق با دریافت دو تا سه برابری هزینه‌ها می‌توان مدیریت مصرف انرژی را در واحدهای تولیدی که در حوزه بیت‌کوین فعالیت می‌کنند، انجام دهیم علاوه بر این پیشنهادات دیگری هم در این رابطه مطرح شده، که برای اجرایی شدن آنها نیازمند تصمیم‌گیری کلی وزارتخانه‌ها و سیاست دولت هستیم.  این مقام مسوول درباره صحبت‌های اخیر مدیرعامل برق منطقه‌ای استان البرز مبنی بر شناسایی ۳۰۰ تا ۵۰۰ واحد صنعتی و خصوصی که از برق یارانه‌ای برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، گفت: استان البرز حدود ۳ هزار واحد صنعتی دارد و با توجه به صحبت‌های این مقام مسوول باید یک‌ششم این واحدها مشغول تولید بیت‌کوین باشند که به نظر من این ارقام نادرست است و باید دقت عمل بیشتری در این خصوص انجام شود. همچنین «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد تغییر گرایش برخی صنایع از تولیدات صنعتی خود به سمت بیت‌کوین در هفته‌های گذشته نیز گفت: هرچند این موضوع در حوزه تخصصی معاونت امور صنایع وزارتخانه نیست، اما در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و تایید بانک مرکزی، اقدامی خوب تلقی می‌شود.

تحقق رونق تولید نیازمند وحدت فرماندهی است

ایرنا| مشاور عالی وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی باید برمبنای حمایت واقعی از تولید باشد، تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم باید در کشور یک وحدت فرماندهی وجود داشته باشد.  صادق نجفی افزود: اولویت نخست امروز وزارت صنعت، رونق تولید است و در این زمینه امسال هفت برنامه طراحی و ارایه شده که شاه بیت آنها داخلی‌سازی و حفظ وضعیت موجود تولید است.

وی اظهار داشت: ساز مخالف زدن وزارت صنعت، اقتصاد، تعاون، بانک مرکزی، گمرک و سایر دستگاه‌ها، در مقوله تولید ما را به مقصود نمی‌رساند. نجات اقتصاد کشور از وابستگی به نفت، با دریافت مالیات یا مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از تولید در شرایط کنونی که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌بریم، میسر نمی‌شود.  وی گفت: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که رونق تولید در یک فضای مناسب و آسان و به دور از سختگیری‌های معمول، شکل بگیرد؛ در این راستا وزارت صنعت تلاش‌های زیادی را آغاز کرده، اما به نظر می‌رسد تاکنون حمایت از تولید و داخلی‌سازی به معنای واقعی کلمه اتفاق نیفتاده است. چند خودرو برای سال‌ها در کشور تولید می‌شدند اما امروز و با بروز برخی مشکلات مشخص شده تا ۴۰ درصد آنها اصلاً داخلی‌سازی نشده بود.  نجفی ادامه داد: اگر جنگ اقتصادی امروز و تحریم‌های دشمنان را قبول داریم، باید بدانیم در جبهه هیچکس مرز خود را از دیگری جدا نمی‌کند، بلکه به یاری سایرین می‌پردازد.

دپوی بیش از یک میلیون تن فولاد در کارخانه‌ها

تسنیم| یک عضو انجمن فولاد با اعلام اینکه در یک ماه گذشته بیش از یک میلیون تن فولاد در کارخانجات دپو شده، گفت: اگر مشکلات صادرات حل نشود، حجم فولادهای دپو شده در کارخانجات و قاچاق فولاد افزایش پیدا می‌کند.

رضا شهرستانی با اشاره به اینکه هنوز مشکلات واحدهای تولیدی فولاد در بخش صادرات برطرف نشده، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت میلگرد و محصولات فولادی کشور در مقایسه با بازارهای جهانی بسیار پایین است به نحویکه امروز فولاد داخلی 50 درصد ارزانتر از بازارهای جهانی است.

 وی با بیان اینکه نیاز داخلی کشور به فولاد حدود 12 میلیون تن است، افزود: در مقایسه با این رقم میزان تولید فولاد در کشور 25 میلیون است که امسال هدف تولید 28 میلیون تنی تعریف شده است. این ارقام نشان می‌دهد امروز واحدهای تولیدی با مازاد قابل توجه فولاد روبه رو هستند که توانایی صادرات آنها را هم ندارند.

شناسایی 20 صنعت ارزبر  در ایران برای بومی کردن

شاتا| معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به مشکلات تحریم‌ها، ۲۰ صنعت ارزبر را که بیشترین میزان ارز را برای ورود فناوری آن اختصاص می‌دادیم شناسایی کردیم و در سال ۹۸ به سمت بومی شدن فناوری‌های آنها می‌رویم، گفت: تاکنون ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ ثبت‌نام کردند و نیازهای علمی فناورانه خود را مطرح و ثبت کرده‌اند. همچنین از ابتدای امسال ۲۰۴ نیاز بنگاه‌ها و ۲۵۱ پروژه فناورانه و علمی در سامانه تاپ ثبت شده است.

برات قبادیان در نشست خبری افزود: سه پروژه اساسی در سال ۱۳۹۸ در برنامه کاری داریم که رابطه صنعت و دانشگاه مهم‌ترین محور آن با اجرای طرح تاپ است. تاپ به اختصار طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار خوانده می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر