اولویت‌هایی برای تنظیم بازار

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۲۷

شاتا|

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: امروز محوری‌ترین موضوع فرا بخشی دولت تنظیم بازار و توسعه صادرات است و هدف اصلی از تنظیم بازار حفظ آرامش و تزریق این آرامش به مردم است و آرامش مردم در گرو آرامش بازار است و در تنظیم بازار، جریان تولید نباید متوقف یا حتی کند شود.

حسین مدرس خیابانی با اشاره به 4 محور کاری خود در سمت قائم‌مقامی وزیر، بیان کرد: «تنظیم بازار، توسعه صادرات، توانمندسازی و به‌روزرسانی شبکه‌های توزیع و تقویت زیرساخت‌های تجاری» را برای این مسوولیت پیش بینی کرده‌ام و 4 اولویت است. وی با اشاره به تنظیم بازار بیان کرد: کنترل و نظارت مستمر بر بازار توزیع و عرضه کالاها ضرورت دارد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و حوزه بازرسی اتاق اصناف در این حوزه کار می‌کنند که باید تقویت شوند و تامین منابع آنها از محل وصول جرایم تعزیراتی یا سایر منابع باید احیا شود.

وی با اشاره به ضرورت فعال شدن بازرسان افتخاری و مردمی، افزود: ستاد انصار در حوزه بازرسی و نظارت در دهه 70 فعال بود و در حال حاضر با وجود بیش از 3 میلیون واحد صنفی علاوه به میدان آوردن بازرسان صنفی به کمک بازرسان مردمی و افتخاری و هدفمند کردن بازرسی‌ها نیاز داریم.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در مورد مداخله قیمتی دولت در حوزه بازار نیز گفت: نگاهمان در مداخله قیمتی نگاهی حداقلی است، اما در قیمت‌گذاری ۲۱ قلم کالایی که ارز 4200 تومانی می‌گیرند باید ورود کنیم چراکه قیمت باید تثبیتی باشد. همچنین در حوزه ارایه خدمات انحصاری مانند خدمات پست و هواپیمایی و مدرسه و.... نیز سازمان حمایت ورود می‌کند.

مدرس خیابانی ادامه داد: خارج از این دو بخش کالایی، برای برخی کالاها که سایر ابزارهای تنظیم بازار نتوانسته قیمت آنها را تنظیم کند، مجبور هستیم دامنه قابل قبول قیمتی تعیین کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای الکترونیک برای رصد یکصد قلم کالای ضروری و پرمصرف مردم در حال طراحی است، گفت: تلاش می‌کنیم که این سامانه به صورت اپلیکیشن در دسترس عموم مردم قرار بگیرد و قیمت عرف کالا را به صورت هفتگی با دامنه قیمت (کمینه و بیشینه قیمت) و مقایسه با قیمت عرف در اختیار مردم قرار بگیرد تا بتواند اطلاعات لازم در اختیار قرار دهید؛ البته باید به گونه‌ای منتشر شود تا اعتماد را در بازار به وجود آورد.

وی همچنین در مورد طرحی برای تنظیم بازار مواد لبنی گفت: در مرحله اول می‌خواهیم مثلا قیمت سه قلم ماده لبنی پرمصرف را استاندارد‌سازی کنیم و در بسته‌بندی خاص با قیمت کمتر به شبکه‌های توزیع خاص برای عرضه بدهیم و پس از آن یک آزادی عمل بیشتری برای این عرضه آن به کارخانه‌های لبنی بدهیم. مدرس خیابانی با تأکید بر این نکته که در تنظیم بازار، جریان تولید نباید متوقف یا حتی کند شود، افزود: هر واحد تولیدی باید با همان ظرفیتی دارد بدون وقفه کار کند و اگر خیالمان از تولید راحت باشد، می‌توانیم تنظیم بازار را هم به خوبی انجام دهیم. وی با تأکید بر اهمیت توسعه صادرات برای ارزآوری گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، حوزه تولید باید درون زا و برون نگر باشد و این مهم را در دستور کار داریم.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای صنعتی و تولیدی در این شرایط، بیان کرد: این ظرفیت خالی می‌تواند به سمت صادرات برود و اشتغال پایدار در کشور حفظ شود. علاوه بر این صادرات با استفاده از ظرفیت خالی تولید منجر به کاهش قیمت تمام شده و در واقع عین تنظیم بازار است.

مدرس خیابانی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت برای صادرات به 15 کشور نزدیک و همسایه اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی صادرات تکلیف داریم که در 10 کشور رایزن بازرگانی به کار بگیریم و طبق هماهنگی با سازمان توسعه تجارت این رایزن‌ها در یک نظام سازمان یافته، مکلف به اجرای یک فرمت از پیش تعیین شده دارند. تا اطلاعات بازارهای هدف و وضعیت رقبا را مرتب تهیه و در اختیار تجار و تولید‌کنندگان قرار گیرد. وی با تاکید بر ضرورت فعال شدن در حوزه نمایشگاهی بیان کرد: یکی از جلوه‌های حضور واحدهای تولیدی ما در بازارهای هدف همین نمایشگاه‌ها هستند. تسهیل مقررات تجاری را هم در دستور کار داریم و با نظر موافق وزیر و وزارت کشور از ظرفیت بازارچه‌ها و مرزنشین‌ها با توجه به نیازمندی‌ها بیشتر استفاده کنیم و در این حوزه ثبت آماری جای ثبت سفارش را به عنوان یک هدف جهت تقویت این ظرفیت در دستور کار داریم.

مدرس خیابانی با اشاره به مشوق‌های صادراتی که مصوبه شورای عالی صادرات نیز هست، گفت: ثبت برند در کشورهای خارجی، کمک به اعزام هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌ها و کمک به ایجاد دفاتر خارج از کشور را در چارچوب این مصوبه در دستور کار داریم.

مدرس خیابانی با تشریح تقویت زیرساخت‌های تجاری به عنوان یکی از 4 محور کاری خود، بیان کرد: هر آنچه قبل و پس از تولید به مصرف کالا مرتبط می‌شود، مربوط به زیر ساخت است از جمله و در قالب سامانه جامع تجارت کارهای خوبی انجام شده و از مبدا ورود کالا تا رسیدن به گمرک و سطح عرضه کالاها ی اولویت‌دار رصد و ردیابی می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت حمل ونقل (ریلی و دریایی و هوایی) در موضوع زیر ساخت‌‌های تجاری اضافه کرد: این موضوعات لجستیکی را در دستور کار داریم و در مورد توزیع متوازن استفاده از بنادر جنوبی را نیز در دستور کار داریم و می‌خواهیم از ظرفیت‌های بندر چابهار و بندر انزلی استفاده کنیم. این دو بندر حجم مبادلات تجاری کمتری دارند و همه تمرکز برای ورود کالا نباید فقط در چند بندر جنوبی باشد.

 

ارسال نظر