فرصت‌های تجاری و اقتصادی با همسایگان

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۲۲

هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر (ICBC) به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، در استان مازندران برگزار شد. سال گذشته این اجلاس در «ولگاگراد روسیه» برگزار شد و با برگزاری هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر، برای دومین بار است که این اجلاس در جمهوری اسلامی ایران و در استان‌های حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود. برگزاری «همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری» از مهم‌ترین رویدادهای جانبی این اجلاس همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

رییس اتاق ایران در آغاز این اجلاس اظهار کرد: برگزاری این اجلاس فرصت‌ مغتنمی برای و تعامل همه‌جانبه کشورهای حاشیه دریای خزر درزمینه تجارت و همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌آورد. به گفته غلامحسین شافعی، متاسفانه هنوز تجارت کشورهای حاشیه خزر مبتنی بر تبادل کالا و دور از انتظار است. او گفت: کشورهای حاشیه خزر علاوه بر مراودات اقتصادی، به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی نیز به یکدیگر پیوستگی و وابستگی کامل دارند اما اینکه خروجی همکاری‌های اقتصادی و تجاری این کشورها در حد قابل قبولی نیست باید در اینگونه نشست‌ها مورد نقد و کنکاش قرار گیرد. شافعی حرکت کشورهای حاشیه خزر به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ایجاد مناطق آزاد تجاری و تاسیس بانک مشترک را مقدمه‌ای برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و پیوستگی و همبستگی بیشتر دانست و تاکید کرد: این اجلاس و همکاری با کشورهای همسایه می‌تواند در شرایط فعلی کارنامه اقتصادی کشور را تغییر دهد و شاید بتوان با تعالی روابط اقتصادی نتایج خوبی کسب کرد.

او با اعلام اینکه کشورهای حاشیه خزر با ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت، گردش تجاری ۷۰۰ میلیارد دلاری دارند، گفت: باید پذیرفت رقم ناچیزی از این تجارت عظیم با کشورهای حاشیه خزر است و اکثر آن با بیرون از منطقه صورت می‌گیرد. رییس اتاق ایران افزود: باید بازنگری در تجارت و روابط اقتصادی کشورهای حاشیه خرز صورت گیرد تا موانع و نواقص برطرف شود، چراکه نباید با توجه به توان تولید و تجارت منطقه، نیاز‌های کشورها و مردم حاشیه خزر در جایی دیگر تامین شود. او تاکید کرد: بخش خصوصی باید دولت‌های خود را تحت فشار قرار دهند تا موانع تجاری کشورهای حاشیه را برچینند و در این زمینه مطالبه‌گر باشد. شافعی بر ضرورت آینده‌نگری با نگاه درست به تحولات بین‌المللی تاکید کرد و توضیح داد: بزرگ‌ترین اتفاق حال حاضر و آینده آسیا و دریای خزر، احیای جاده ابریشم است که به سرعت در حال انجام است و تا همین‌جا نیز ۶۷ کشور به احیای این کریدور تجاری پیوسته‌اند.

رییس اتاق ایران خواستار تجدید نظر نگاه کشورهای حاشیه خزر به اقتصاد جاده ابریشم شد و افزود: باید تمام کشورها در احیای جاده ابریشم جایگاه اقتصادی خود را مشخص کنند و موفقیت در این کریدور مستلزم همکاری با همسایگان و همپوشانی تجاری است. رییس پارلمان بخش خصوصی همچنین از پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به عنوان یک اتفاق مهم یاد کرد و گفت: یکی از دلایلی که باعث شد تا کشورهای حاشیه خزر نتوانند تاکنون مراودات تجاری خود را به حد انتظار برسانند این است که قراردادهای تجارت تلفیقی بر اساس قرار داد تجارت آزاد انجام نشده است. شافعی افزود: متاسفانه کشورهای عضو این اجلاسیه نتوانستند قواعد تجارت آزاد را اجرایی کنند که این خود بزرگ‌ترین ضعف تجاری – اقتصادی منطقه خزر محسوب می‌شود. او تاکید کرد: تا زمانی که همه ما به قراردادهای تجاری فی مابین پایبند نباشیم و آن را اجرایی نکنیم، هیچگاه به اهداف تجاری خود دست نخواهیم یافت.

ازآن‌سو، سفیر ایران در اسپانیا نیز که به نمایندگی از وزارت امور خارجه دراین اجلاس حضور داشت، در جمع شرکت‌کنندگان از آمادگی حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اسپانیا در ایران به خصوص در استان مازندران خبر داد. حسن قشقاوی، از بنادر «آستاراخان»، «آفتاب»، «باکو» و «ترکمن‌باشی» به عنوان مهم‌ترین زیرساخت‌های ایجاد شده برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای حاشیه دریای خزر یاد کرد و خواهان بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها برای گسترش روابط تجاری و بازرگانی شد.

از دیگر سو، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه هم با سخنرانی در این اجلاس تاکید کرد: انتظار ما این است که در آینده نه چندان دور تمامی اتاق‌های بازرگانی استان‌های ایران و استان‌های دیگر کشورها به اجلاسیه بپیوندند تا شاهد استفاده از تمامی ظرفیت‌ کشورهای حاشیه دریای خزر باشیم. هادی تیزهوش تابان، حذف تجارت بر پایه دلار را هدف مشترک اصلی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر حاشیه دریای خزر عنوان کرد.

 

ارسال نظر