اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۲:۵۳
کد خبر: ۱۴۵۷۰۱

کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات در سال 97

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین 7 محور و 26 برنامه برای رونق تولید در سال جاری خبر داد و گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل، طراحی و ساخت قطعات وارداتی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صمت در سال 98 است که برای تحقق آن نقش بخش خصوصی پررنگ است.  به گزارش شاتا، رضا رحمانی در حاشیه بازدید از کارخانجات شهرک‌های صنعتی، طی نشست هم اندیشی با صنعتگران و سرمایه‌گذاران گفت: برپایی نمایشگاه قطعات خودرو که در آینده برگزار خواهد شد، از جمله مهم‌ترین اقدامات برای رونق تولید داخلی خواهد بود. رحمانی «تعطیل نشدن تولید»، «حفظ اشتغال و تولید موجود» و «میدان داری انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی» را مهم برشمرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: واردات مواد مصرفی ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. رحمانی در ادامه افزود: با اعمال محدودیت در ورود برخی کالا‌ها به کشور، سال ۹۷ واردات ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت. بنابراین بطور میانگین در سال گذشته ۲۲ درصد از واردات به کشور کم شده و در مواد مصرفی نیز

۳۲ درصد واردات کاهش پیدا کرده که ناشی از برخی ممنوعیت‌ها و تغییراتی که روی تعرفه‌ها انجام شده بوده است. به گفته او، سیاست دولت این است که هر کجا واردات بی‌رویه وجود داشته، جلوگیری شده و اگر هنوز موردی وجود دارد، مسوولان مربوطه از آن بی‌اطلاع هستند.

او با بیان اینکه وزارت صنعت معدن و تجارت با واردات بی‌رویه و غیر لزوم برخورد خواهد کرد، بیان کرد: از ابتدای سال۹۸ تعداد ۱۴۲ قلم کالا را به ممنوعیت‌‌های سال قبل اضافه کردیم و هرکجا اطلاعاتی برسد به سرعت عمل می‌کنیم.  همچنین بیش از ۵۰۰ تعرفه اصلاح شده‌ تا از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود. همچنین در حاشیه بازدید از کارخانه‌های صنعتی، دو واحد صنعتی توسط وزیر صنعت و معدن و تجارت، افتتاح شد.

اعمال عوارض جدید برای صادرات خرما

ایرنا|وزارت صنعت با ارسال بخشنامه‌ای به گمرک، میزان عوارض صادرات انواع خرما را ابلاغ کرد. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت با صدور بخشنامه‌ای خطاب به گمرک، میزان دریافت عوارض صادرات انواع خرما را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، به ازای صادرات هر کیلوگرم خرمای مضافتی 8 هزار تومان و به ازای هر کیلوگرم خرمای کبکاب نیز 5 هزار تومان عوارض دریافت می‌شود. همچین میزان عوارض صادراتی دریافتی از سایر خرماها، به میزان ۳۰ درصد ارزش ریالی صادرات بر مبنای نرخ دلار در سامانه سنا در روز اظهار تعیین شده است.

صادرات مرغ آزاد شد

شاتا|ممنوعیت صادرات ۴ قلم کالا مرتبط با صنعت طیور از جمله مرغ با هدف جلوگیری از زیان تولید‌کنندگان رفع شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مکاتبه‌ای با رییس کل گمرک ایران رفع ممنوعیت صادرات برخی اقلام طیور از جمله مرغ را ابلاغ کرد. رضا رحمانی در این مکاتبه با اشاره به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر درخواست رفع ممنوعیت صادرات برخی محصولات طیور جهت جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، تاکید کرده صادرات ۴ قلم کالا شامل جوجه یک روزه گوشتی، جوجه یک‌روزه تخم گذار، گوشت مرغ و تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی پس از تأیید وزارت جهاد کشاورزی بلامانع است. این در حالی است که پیش از این، صادرات این اقلام با هدف تنظیم قیمت‌ها در بازار و تأمین نیاز داخلی ممنوع شده بود.

مشکلات ادامه‌دار کاغذ

ایسنا|رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی اظهار کرد تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ تخصیص داده شود، مشکلات این بازار حل نخواهد شد. ابوالفضل روغنی گلپایگانی اظهار کرد: مشکلات بازار کاغذ با توجه به تولید داخل حل خواهد شد؛ در غیر این صورت منابع ارزی کشور به ایجاد شغل در کشورهای خارجی و واردات کاغذ بی‌کیفیت، تخصیص داده می‌شود و راه برای افرادی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی سوءاستفاده می‌کنند باز می‌ماند. او ادامه داد: مابه‌التفاوتی که در نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ ایجاد شده باعث می‌شود افرادی به راه‌های فرعی رجوع کنند و این منابع مالی را در راه‌های دیگری به جز واردات کاغذ صرف کنند.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران توجه به تولید داخل را یکی از راهکارهای برطرف شدن مشکلات بازار کاغذ عنوان کرد و گفت: تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ تخصیص داده شود مشکلات این بازار حل نخواهد شد.

تغییر در بدنه وزارت صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی «سیدرضا مفیدی» را به عنوان مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه این وزارتخانه منصوب کرد. رضا رحمانی در متن حکم سیدرضا مفیدی آورده است: «مقتضی است براساس وظایف و تکالیف ابلاغی، نسبت به برنامه‌ریزی و طراحی شیوه‌های روزآمد، بهره‌گیری از توان علمی و تخصصی نیروی انسانی و سازماندهی امکانات و ظرفیت‌های موجود، در راستای تحقق اهداف سازمانی اقدام کنید.»

 

ارسال نظر