اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۵۹

صادرات زمینی به همسایگان در دستور کار

فارس |عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد، دولت باید از وضع قوانین دست و پاگیری که فعالیت صادرکنندگان و فعالین اقتصادی را محدود می‌کند خودداری کند. فریال مستوفی در پاسخ به این سوال که دولت در سال جاری با توجه به محدودیت‌های صادرات نفت چه اقداماتی برای توسعه صادرات غیرنفتی باید انجام دهد، گفت: یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان وضع قوانین دست و پا گیر صادراتی در بخش‌های مختلف است بنابراین لازم است تا در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های ناعادلانه امریکا در جهت توسعه صادرات غیرنفتی از وضع این قوانین پرهیز شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در یک سال اخیر صدور بخشنامه‌ها و قوانین متعدد که هر کدام دیگری را نقض می‌کرد در حوزه صادرات بسیار اتفاق افتاد و با این مسائل صادرکنندگان شرایط بسیار سختی را پشت سرگذاشتند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه تسهیل صادرات برای صادرکنندگان در شرایط فعلی امری ضروری است، اظهار کرد: نباید با وضع قوانین دست‌و پاگیر تحریم‌های داخلی را برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی فراهم آورد. مستوفی همچنین با اشاره به لزوم توجه به صادرات به کشورهای همسایه گفت: با توجه به امکان حمل و نقل از مسیرهای زمینی به این کشورها باید توجه بیشتری روی صادرات به کشور‌های همسایه داشت تا حداقل بخشی از درآمدهای از دست رفته جبران شود.

سرنوشت نامعلوم ۵۰ کانتینر یخچال وارداتی قاچاق

تسنیم|رییس ستاد اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بابیان اینکه بی‌اعتمادی مشتریان خارجی از تولید بی‌کیفیت داخلی مضرتر است، افزود: ۵۰کانتینر یخچال در دو سال قبل ضبط شد اما سرنوشت این تعداد یخچال مشخص نیست وهنوز مبهم است. حبیب‌الله انصاری بیان کرد: هدف از مبارزه با قاچاق کشف و ضبط کالای قاچاق و بازداشت قاچاقچی نیست بلکه هدف، جلوگیری از ورود کالای قاچاق به حوزه بازار است. رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در نظر گرفتن زنجیره توزیع برای کالاهای قاچاق موجب نابودی بخشی از بازار تولیدات داخلی و جایگزینی کالای قاچاق به جای کالای داخلی خواهد شد.

این مقام مسوول همچنین تصریح کرد: قاچاق تاثیر مستقیمی بر کاهش تولید داخل و تقاضا در بازار می‌گذارد و به حوزه اقتصاد کشور ضربه می‌زند لذا کالای قاچاق نه‌تنها نباید تحت هیچ شرایطی وارد بازار شود بلکه باید برگشت داده شده یا معدوم گردد. انصاری در ادامه مطلب، واردات را در صورت نبود مواد اولیه کافی برای تولیدات صنعتی مجاز دانست و افزود: امروز در برخی صنایع به دلیل توان بالقوه کمی و کیفی در داخل، منع واردات داریم اما متأسفانه باز هم واردات انجام می‌شود. از دو سال قبل قرار بر این شد شناسه کلیه کالاهای موجود در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بررسی شود که متاسفانه به جایی نرسید. رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه افزایش نرخ ارز فرصتی برای تولید و صادرات است، عنوان کرد: شرایط اقتصادی امروز با سال گذشته برای برخورد با کالای قاچاق متفاوت است، امروز تولیدات ما باید صادرات محور و در مسیر توسعه اقتصادی باشند. رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: 50 کانتینر یخچال در دو سال قبل ضبط شد اما سرنوشت این تعداد یخچال مشخص نیست و هنوز مبهم است. انصاری با اشاره به ماده هفتم از قانون مبارزه با قاچاق کالا در رابطه با نحوه دریافت شناسه کالا برای کالاهای موجود در بازار تأکید کرد: کالاهای شناسه‌دار و بدون شناسه در بازار باید مورد بررسی و نظارت دقیق‌تری قرار گیرند.

«صندوق‌ خطرپذیر معدن» در آستانه تاسیس

شاتا|مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس می‌گوید: «صندوق

خطر پذیر معدن» در آستانه تاسیس است. سید رضا عظیمی با بیان این مطلب اظهار کرد: با اعلام دبیر شورای عالی معادن و معاونت امور معادن وزارت صمت، اختیارات شورای عالی معادن در خصوص تصمیم‌گیری معادن کوچک به شورای هماهنگی کارگروه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک تفویض شده و تصمیمات پیشنهادی این کارگروه با اولویت در شورای عالی معادن لحاظ شده و پس از ابلاغ توسط شورای عالی معادن لازم‌الاجرا است. او در ادامه افزود: طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک از جمله طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر حمایت وزارت صنعت، از سوی دولت نیز حمایت ‌شده و پایش خواهد شد.مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس خاطرنشان کرد: اطلاعات معادن کوچک پنج استان کشور آماده شده که امسال علاوه بر 5 استان، 15 استان دیگر وارد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک خواهند شد. عظیمی درباره جزییات شکل‌گیری نخستین صندوق‌ خطرپذیر در بخش معدن گفت: یکی از این صندوق‌ها در حال حاضر با حمایت و هماهنگی یکی از مجموعه‌های تأمین سرمایه در حال شکل‌گیری است. او ادامه داد: برای ایجاد این صندوق‌ها، سه بخش حقیقی یا حقوقی نیاز است که باید در کنار هم قرار گیرند که بخشی از آن را صندوق حمایت می‌کند.

 

ارسال نظر