چرا با ارز گران، صادرات رشد نکرد؟

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۲۶:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۹۰۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز ارز به 14 هزار تومان رسیده، اما به آن اندازه صادرات رشد نداشته و باید علت ریشه یابی شود. رضا رحمانی، در نشست مشترک با هیات رییسه فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه وزارت صنعت، حمایت از تولید است، افزود: باتوجه به شرایط ارزی، صادرات توجیه پذیر و واردات و قاچاق توجیه ناپذیر شده، با این حال انتظار می‌رفت صادرات در سال گذشته افزایش یابد، اما این‌گونه نشد و نیاز به ریشه یابی دارد. او تصریح کرد: همه تشکل‌ها متفق القول بودند که با افزایش نرخ ارز به 6 هزارتومان، صادرات رونق می‌یابد، درحالی اکنون ارز به 14 هزار تومان رسیده، اما صادرات به آن اندازه رشد نیافته است. رحمانی با بیان اینکه صادرات به کشورهای منطقه در اولویت قرار گرفته، گفت در سال جاری، به عنوان «رونق تولید» و راهکار اصلی آن توسعه صادرات است، بنابراین در مقابل کسانی که خلاف این شعار عمل کنند، می‌ایستیم. وزیر صنعت، بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارایه مشوق‌های صادراتی را 2 مساله مهم بخش تجارت قلمداد کرد وگفت: اکنون صادرات به کشورهای همسایه 23 میلیارد دلار است که 2 درصد واردات این کشورها را تشکیل می‌دهد، اما برای دستیابی به چهار درصد تلاش می‌شود.

رحمانی اضافه کرد: کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت خوبی برای واردات محصولات ایرانی دارند، اما صادرات به این کشورها ناچیز است و در این زمینه برنامه‌ریزی نیاز داریم. او ضمن تاکید بر اینکه برای صادرات به کشورهای همسایه، باید زیرساخت‌ها را فراهم و تقویت کرد، افزود: دولت هم در این ارتباط کم و کاستی‌هایی دارد، چنانچه در زمینه رایزن‌های بازرگانی مشکلاتی وجود دارد، باید آن را برطرف ساخت. وزیر صنعت، صادرات 9 میلیارد دلاری به عراق و 2 میلیارد و 600 میلیون دلاری به افغانستان را یادآور شد و گفت: رونق صادرات، نیاز به اصلاح زیرساخت‌ها دارد، اما باید باور کرد، اقلام مصرفی را نمی‌توان در شرایطی که مردم نیاز دارند، صادر کرد. او اضافه کرد: درباره پیمان سپاری ارزی نیز ضرورت دارد کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و نواقص آن بررسی و راهکار ارایه شود. رحمانی خاطرنشان کرد: چنانچه صادرات اهمیت دارد، باید مبلغ مشخصی را برای ایجاد این زیرساخت‌ها تخصیص دهیم و از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا با تخصیص اعتبار برای این منظور، به حل مشکلات و تقویت زیرساخت‌های صادرات کمک کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایندگان مجلس خواست تا با تخصیص اعتبار به حل مشکلات و تقویت زیرساخت‌های صادرات کمک کنند.

  تلاش برای حل مشکلات بنگاه‌ها

از آن‌سو، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در هفتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری برگزار شد، با تاکید بر اینکه شاه بیت تولید ملی کارگر و اشتغال است، گفت: منابع انسانی سرمایه است و اگر‌ این سرمایه را نداشته باشیم دیگر موارد کارایی ندارد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی ستاد تسهیل برای کارگران است، افزود: تصمیماتی که برای تسهیل امور واحدها گرفته می‌شود، در درجه اول به فعال بودن واحدها توجه داریم. چرا که باید تولید و درکنار ان اشتغال را تسهیل کنیم و واحدی که تعطیل باشد، اشتغال به دنبال خود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند حفظ وضع موجود کارخانه‌ها و اشتغال جهاد است. ما این موارد را قبل از سال جدید پیگیر بودیم. البته در سال گذشته در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فقط به واحدهای بحران‌دار رسیدگی می‌شد، اما در سال جدید به واحدهایی که دچار بحران نیستند، ولی ظرفیت پیشرفت دارند هم رسیدگی می‌شود.

رحمانی تاکید کرد: واحدها در تمام مشکلاتی که امروز برایشان حادث شده، مقصر نیستند؛ بلکه شرایط کنونی کشور به وجود آوردنده برخی از این مسائل است. آزادترین اقتصادها در دنیا در مواقع بروز بحران به صنعت‌شان کمک می‌کنند. وی با بیان اینکه وابستگی در تولید برخی از صنایع را در تحریم‌های جدید بیشتر حس کردیم، گفت: با اینکه در تولید فولاد پیشرفت خیلی خوبی داشتیم، اما باز هم وابسته هستیم. 70 درصد از آلومینای ما وارداتی است و باید این موارد را جدی‌تر پیگیری کنیم. به گفته او، در برخی از صنایع مثل لوازم خانگی و قطعات خودرو هم نیازی به واردات نداریم‌، اما باز واردات انجام می‌شود. همین‌طور که ستاد تحریم ‌از بحران، درمان ساخته است، اگر‌ در بسیاری از موارد بتوانیم به تولید دست پیدا کنیم، استفاده از فرصت‌های تحریم ‌است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امیدوارم با همکاری تمام دستگاه‌ها بتوانیم بخشی از این وابستگی‌ها را کم کنیم. با این کار اشتغال افزایش پیدا کرده و یک زنجیره تولیدی و اشتغال جدید ایجاد می‌شود. رحمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 50 درصد از مشکلاتی که در این ستاد بررسی شده، به مسائل پولی و بانکی مربوط بوده است، گفت: همین‌طور 7 درصد به مسائل مالیاتی و 7 درصد به تامین اجتماعی مربوط می‌شود که واحدها نتوانستند بدهی را پرداخت کنند و به تقسیط نیاز پیدا کردند. وی در مورد نقش سازمان تامین اجتماعی در تسهیل امور واحدها هم عنوان کرد: تامین اجتماعی در مواردی خودش ورود می‌کند و در مواردی که نیاز باشد، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ورود پیدا می‌کند. در کلان این سازمان با ستاد همراه بوده است، چرا که آنها بیکار شدن کارگران را به خوبی درک می‌کنند. در ادامه این جلسه علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگری گفت: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شاهد رصد وضع موجود واحدها هستیم. در شرایط کنونی باید واحدها را کارگاه به کارگاه بررسی کنیم. اگر یک کارگروه فقط دو کارگر داشته باشد، بررسی و رفع موانع تولید این کارگروه ارزشمند است. وی افزود: فعالیت این ستاد از دیدگاه مبتنی بر اشتغال و اهمیت دادن به کارگران مایه دل گرمی است. از شما و تمام اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکر می‌کنم.

 

ارسال نظر