اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۳۱:۲۰
کد خبر: ۱۴۳۵۳۵

تعرفه واردات در مرزهای عراق یکسان شد

خبرگزاری فارس| دبیر میز سلیمانیه عراق با اشاره به رشد صادرات ایران به عراق گفت: تعرفه واردات در تمام گذرگاه‌های ورودی عراق یکسان‌سازی شده است. اسماعیل رحمانی با اشاره به رشد صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق، گفت: صادرات ایران به عراق در سال 97 نسبت به سال 96 رشد داشت که این موضوع در مورد صادرات به اقلیم کردستان عراق هم صادق است. دبیر میز سلیمانیه عراق با اشاره به یکسان‌سازی تعرفه واردات به عراق در منطقه اقلیم کردستان در کلیه گذرگاه‌های عراق، گفت: پیرو دستور دولت مرکزی عراق، تعرفه واردات کالا در تمامی مرزها یکسان شده است.

او با بیان اینکه صادرات سیمان به اقلیم کردستان ممنوع شده، گفت: پیش از این نیز صادرات سیمان ایران به عراق ممنوع شده بود که این امر ناشی از خودکفایی در تولید سیمان در کشور عراق است. رحمانی در مورد راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در اقلیم کردستان عراق، گفت: اقداماتی برای راه‌اندازی این مرکز انجام شده بود، اما فعلا این موضوع محقق نشده است. دبیر میز سلیمانیه عراق بیان کرد: با راه‌اندازی این مرکز تجاری، تاجران عراقی برای خرید کالاهای معتبر ایرانی می‌تواند، به این پایگاه مراجعه و اجناس مورد نظر خود را در آن محل خریداری کند. او با اشاره به صادرات حدود 9 میلیارد دلاری به عراق، گفت: اقلیم کردستان عراق هم از ظرفیت خوبی برای صادرات برخوردار است. رحمانی اظهار کرد: گاز مایع، مصنوعات پلاستیکی، برخی از محصولات کشاورزی مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به منطقه اقلیم کردستان در عراق است.

عرضه شکر تازه به بازار طی روزهای آینده

خبرگزاری تسنیم| نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: خوشبختانه با فروکش آب در خوزستان برداشت مزارع نیشکر آغاز و همین‌طوردو کارخانه تصفیه شکر نیز آماده تصفیه شکر خام است بنابراین امروز یا فردا محصول تازه وارد بازار مصرف می‌شود. محمدمهدی راسخ افزود: زمان برداشت نیشکر قبل از سال بود که به دلیل بارندگی‌ها واحدهای نیشکری موفق به برداشت محصول خود نشدند چرا که برای برداشت نیشکر باید زمین خشک باشد تا دستگاه‌ها بتوانند محصول را برداشت کنند. او همچنین اظهار کرد: پس از عید نیز باوقوع سیل در خوزستان از مجموع هفت واحد نیشکری پنج واحد به‌طور کامل به زیر آب رفت. نائب رییس هیات‌مدیره شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: پیش بینی می‌شد درسال جاری کشور با کمبودشکر مواجه شودچرا که میزان تولید شکر به دلیل خشکسالی سال گذشته کمی دچار کاهش شده بود. او در ادامه افزود: به‌طورکلی با توجه به کمبودهایی که بود شرکت بازرگانی دولتی وارد عمل شد و مقداری شکر وارد کرد. راسخ اظهار کرد: جدا از بازرگانی دولتی به شرکت‌های خصوصی هم برای واردات شکر مجوز صادر شده واین شرکت ها در حال واردات شکر هستندبنابراین مردم نگران کمبود شکر نباشد و به مقدار نیاز واقعی خود خرید کنند. او گفت: تصمیم شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز معطوف به اینکه عمده شکر استحصالی کارخانجات نیشکری از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های تعاونی مصرف و اتحادیه‌های صنفی با قیمت مصوب در سطح کشور توزیع شود تا در ماه رمضان مردم بابت شکر مشکل خاصی نداشته باشند.

طرح تفکیک وزارت صنایع روی میزکار مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به برآیند عمومی در مجلس شورای اسلامی، تفکیک وزارت صنایع در این دوره رای می‌آورد. عبدالله رضیان، در گفت‌وگو با اکسپو نیوز، با اشاره به آمدن طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار مجلس در هفته آینده، اظهار کرد: از برآیند عمومی در مجلس شورای اسلامی و با وجود تعداد زیاد مخالفان، به نظر می‌رسد تفکیک در این دوره رای می‌آورد. او افزود: در رای‌گیری کمیسیون صنایع و معادن، تفکیک با 11 نظر موافق و 8 رای مخالف رای آورد و اگر اتفاق خاصی پیش نیاید، همین روند در صحن علنی هم ادامه خواهد داشت. رضیان با تاکید بر عملکرد مطلوب مدیریت فعلی سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت، یکی از نهادهای حساس کشور است واز نظر توسعه فضای تجارت خارجی و تامین ارز از اهمیت خاصی برخوردار است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: برخی از صادرکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را به دلیل مشکلات بانکی و مسائل پیش آمده به خارج از کشور ارسال کنند. او در تشریح راهکارهایی برای بهبود صادرات، افزود: یکی از روش‌ها می‌تواند صادرات قاچاق باشد به نحوی که دولت امریکا و وزارت دارایی این کشور، متوجه صادرات از ایران نشوند. رضیان در ادامه تصریح کرد: در این روش، می‌توان از ایرانیان مقیم خارج کشور استفاده کرد هر چند که این روش هم سختی‌ها و مشکلات خود را دارد و صادرکننده نمی‌تواند براحتی ارز حاصل از صادرات را به‌طور کامل به کشور بازگرداند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: وظیفه اصلی وزارت بازرگانی، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صادرات است.به عنوان مثال با وجود اینکه مرکبات شمال کشوراز نظر کیفیت و بسته‌بندی، تمام استانداردهای روسیه را پاس کرده است اما به دلیل نبود امکانات سخت‌افزاری نتوانسته‌ایم این محصول را به روسیه صادر کنیم.

 

ارسال نظر