اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۱:۲۶:۱۲
کد خبر: ۱۴۳۳۲۷

کیفیت خودرو؛ اولویت سازمان استاندارد

ایسنا|رییس سازمان ملی استاندارد گفت: همه محصولاتی که در داخل تولید و توزیع می‌شود باید از بیشترین کیفیت برخوردار باشند، بررسی این موضوع جزو وظایف اصلی سازمان است و در این راستا تمام تلاش خود را می‌کنیم. نیره پیروزبخت در جلسه مشترک با سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ارتقای استانداردها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید زیادی دارد. او ادامه داد: در راستای افزایش پوشش استاندارد، چند پروژه اصلی داریم که زنجیره ایمنی غذا از مزرعه تا دهان یکی از مهم‌ترین آنهاست.

این مسوول خاطرنشان کرد: اولویت بعدی پروژه معیار مصرف انرژی برای لوازم خانگی و بعدی بحث استاندارد خودرو است که از مطالبات جدی مردم است. رییس سازمان ملی استاندارد گفت: این پروژه‌ها در بازه زمانی پنج ساله اجرایی می‌شود که برش مقطی سه ساله در این خصوص را امروز به هیات مهمان از مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه دادیم. پیروزبخت گفت: امیدواریم در جلسات آتی از نظر اعضای مشخص مصلحت نظام برای پیشبرد اهداف سازمان ملی استاندارد بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

تجارت با پاکستان در اغما

تسنیم|سرپرست سازمان توسعه تجارت به موضوعات مطرح شده درباره تجارت ترجیحی ایران و پاکستان واکنش نشان داد و با اشاره به مشکلات پیشِ‌روی تجارت ترجیحی، تصمیم‌گیری درباره آن را منوط به یک اجماع جمعی دانست. محمدرضا مودودی با اشاره به مسائل مطرح شده درباره تفاهم ایران و پاکستان برای تجارت ترجیحی اظهار کرد: ما در حال حاضر در تلاشیم تا به توافقاتی در تجارت با کشور پاکستان برسیم ولی تجارت ترجیحی همواره با موانعی روبرو است. سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به موانع پیشِ‌روی تجارت ترجیحی گفت: ما تولیدکنندگانی داریم که گرچه شاید چندان تعیین‌کننده نباشند ولی ممکن است بر اثر تجارت ترجیحی، آسیب ببینند.

او ادامه داد: ما به عنوان سازمان توسعه تجارت معتقدیم در موضوع تجارت ترجیحی باید به یک تفاهم جمعی برسیم تا مشخص شود آیا می‌خواهیم همه کالاهای ما در حاشیه امن باشند، چراکه اگر بخواهیم چنین کنیم، تجارت ترجیحی آنطور که مد نظر است فعال نخواهد شد. مودودی اضافه کرد: راه دوم آن است که بپذیریم برخی اقلامی که چندان اثرگذاری بالایی ندارند، قربانی شوند تا یک بخش قوی‌تر و مزیت‌دار اقتصادمان را توسعه دهیم و بخش عمده‌ای از بازارهای همسایه را در اختیار بگیریم. سرپرست سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: انتخاب یکی از این 2 راه، نیازمند یک تفاهم عمومی و جمعی است تا در این مساله اختیار داشته باشیم و در آینده متهم نشویم که برخی صنایع در تجارت ترجیحی آسیب دیدند. مودودی گفت: بحث تجارت ترجیحی یک بحث ملی است که نیازمند یک جمع‌بندی کلی است.

افزایش ظرفیت تولید فولاد

شاتا|معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۵ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور در چهار سال آتی اضافه خواهد شد تا شرایط برای تأمین خوراک کارخانه‌ها فراهم شود. اردشیر سعدمحمدی افزود: از ۳۵ میلیون ظرفیت فولاد کشور، ۲۵ میلیون تن طی سال گذشته تولید داشته‌ایم که ۳۰ درصد ظرفیت خالی داریم. او افزود: نیازمند برنامه‌ریزی لازم در زیربناها، جاده و ماشین آلات در بخش معادن هستیم تا بتوانیم ظرفیت این حوزه را افزایش دهیم.

سعدمحمدی با بیان اینکه ارزش منابع طبیعی دنیا حدود ۸۱۰ تریلیون دلار و سهم کشور ما از این رقم ۲۷ و ۳ دهم تریلیون دلار است گفت: در سال جاری حدود ۳ میلیارد دلار طرح معدنی افتتاح خواهد شد و همچنین طرح‌های بسیاری نیز برای عملیاتی شدن در دست اقدام و عملیاتی شدن است. این مقام مسوول ادامه داد: با استفاده از ذخایر معدنی در کشور و عناصر استراتژیک با فراهم کردن شرایط می‌توانیم در اقتصاد دنیا نقش آفرینی کنیم.

تهدید اثربخشی بازار متشکل ارزی

پایگاه خبری اتاق تهران|عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که ریشه انباشت تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار ارز در عدم اطمینان و غیرقابل پیش بینی پذیر بودن شرایط آتی است. به گفته عباس آرگون، در آینده نزدیک بازار متشکل ارزی در کشور شکل می‌گیرد و شرایط حضور عرضه‌کنندگان از جمله بانک‌ها و صرافی‌ها در این بازار هم تعیین شده است. راه‌اندازی بازار متشکل ارزی می‌تواند به خرید و فروش غیررسمی ارز در شهرها پایان داده و با ساماندهی معاملات به تعیین قیمت شفاف و منصفانه ارز کمک کند. این مکانیزم عرضه و تقاضاست که قیمت واقعی ارز را در این بازار کشف می‌کند. بنابراین با ایجاد بازار متشکل ارزی طرح قیمت‌های مختلف برای ارزهای خارجی جایگاهی نخواهد داشت. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه نگاه کالایی و سرمایه‌گذاری به ارز از آسیب‌های اثرگذاری بازار متشکل ارزی در اقتصاد کشور است، گفت: اگر چنین نگاهی به بازار ارز با تمهیدات دولت اصلاح نشود، این بازار تبدیل به یکی از مراجع تعیین قیمت ارز در کنار دیگران خواهد شد و یک نرخ به دیگر نرخ‌های ارز اضافه می‌شود. نگاه سرمایه‌گذارانه به بازار ارز باید تغییر کند و باید برای اثربخشی بازار متشکل ارزی چاره‌ای برای تقاضای سرمایه‌گذاری اندیشید تا خرید و فروش اسکناس و سفته بازی در بازار ارز فروکش کند.

 

ارسال نظر