سهم عمده اسپانیا از صادرات زعفران

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۵۲:۱۸
کد خبر: ۱۴۲۴۵۶

خبرگزاری تسنیم| عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران با بیان اینکه سهم بزرگی از بازار بین‌المللی زعفران در اختیار اسپانیا است که تولید ندارد گفت: بیشترین آسیب به کالای صادراتی زعفران از ناحیه صادرات این محصول به‌صورت فله حاصل شده است. فرزاد سحرخیز اظهار کرد: زعفران در سفره ایرانی بیشتر جنبه تزئینی دارد حال اینکه با توجه به خواص گسترده دارویی این گیاه از جمله ضد افسردگی و ضد سرطان بودن در کشورهای خارجی بیشتر به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران با اشاره به اینکه زعفران جزو کلیدی‌ترین محصولات صادراتی ایران به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در خارج از مرزهای کشور استقبال بی‌نظیری از زعفران ایرانی می‌شود که شاکله این استقبال از اعتماد به وجود می‌آید. سحرخیز مهم‌ترین چالش اصلی که زعفران ایرانی در دنیا با آن مواجه است نوع بازاریابی دانست و تأکید کرد: باید این را گفت مسائلی که در مورد کشور اسپانیا و تلاش‌های این کشور برای کسب بازار بیشتر مطرح شده موضوع اصلی نیست، بلکه آنچه مهم است اقدامات سازمان‌یافته‌ای است که اسپانیا در طول سالیان متمادی بر پایه اصول علمی بازار و بازاریابی علمی انجام داده و توانسته با توسل به آنها سهم بزرگی از بازار بین‌المللی زعفران را در اختیار خود در آورد.

او با اشاره به سلامت‌محور بودن کالای زعفران، خاطرنشان کرد: برای توسعه تولید ارگانیک زعفران در استان خراسان رضوی به عنوان مهم‌ترین قطب تولید این محصول اقداماتی انجام شده که خود این اقدامات سبب تقویت و ارتقای جایگاه برند زعفران ایرانی در بازار هدف در 5 قاره جهان می‌شود. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران با نقد صادرات زعفران به‌صورت فله، افزود: در واقع باید گفت که بیشترین آسیب به این کالای صادراتی راهبردی از طریق شرکت‌هایی به محصول زعفران وارد شده که که به‌صورت فله، زعفران را به دنیا صادر می‌کنند. او همچنین گفت: صادرات با طراحی اصیل ایرانی به‌نوعی سفیر و معرفی‌کننده فرهنگ اصیل کشورمان به بازار بین‌المللی است. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران گفت: آموزش نقش مهمی در روند توسعه‌ای برند می‌تواند داشته باشد براین‌اساس مجوز تأسیس دانشگاه علمی کاربردی سحرخیز با محوریت آموزش کشاورزان برای ارتقاء کیفیت تولید و ارتقاء کیفی کشت و روش‌های نوین صادر شده که از مهرماه امسال اقدام به جذب دانشجو می‌کند.

سحرخیز ادامه داد: همچنین حفظ جایگاه راهبردی بر پایه 4 اصل شامل تمامیت، اصالت، سبب‌ساز و منشأ بودن یعنی ایجاد جریان‌ پایدار در کشاورزی و صنعت و آموزش در حوزه زعفران کشور پیوسته مدنظر ما قرار داشته که در این راستا نیز اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

ارسال نظر