اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۹۱

راه‌اندازی دفاتر تجاری در کشورهای همسایه

شاتا|وزیر صنعت، معدن و تجارت، از راه‌اندازی دفاتر تجاری این وزارتخانه در کشورهای «ترکیه، عراق، لبنان و سوریه» خبر داد. رضا رحمانی در دیدار با سفیر ایران در عمان با اشاره به پتانسیل اقتصادی کشور عمان گفت: عمان با توجه به تجارت آزاد با ۲۷ کشور دنیا، دروازه ورود به بازاری ۵۰۰ میلیونی است که ایران باید با افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری خود با این کشور، از این فرصت استفاده کند. او با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش مراودات تجاری با کشورهای عراق، ترکیه، سوریه و لبنان را در دستور کار قرار داده، گفت: ۵۵ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه است و بر این اساس، بخشی از برنامه، راه‌اندازی دفاتر تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهرهای اربیل، بصره و بغداد در عراق و استانبول در ترکیه است که در همین ارتباط با راه‌اندازی دفتر وزارتخانه در آنکارا پایتخت ترکیه فعال است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ۵۵ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه است، اظهار کرد: تنها ۲ درصد از واردات این کشورها از ایران است که برنامه ما افزایش این میزان به ۵ درصد است. رحمانی همچنین افزایش همکاری‌های اقتصادی با عمان، عراق و لبنان را دروازه ورود به بازار کشورهای عربی خواند و گفت: محور برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال آینده، افزایش صادرات، تولید ساخت داخل و فعال‌سازی معادن است.

رشد 6‚7 درصدی تولید فولاد خام ایران

شاتا|میزان تولید فولاد ایران در 2 ماهه نخست سال 2019 میلادی  6‚7 درصد افزایش یافت. در این مدت ایران 2‚4 میلیون تن فولاد تولید کرد. انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش تولید آورد: ایران طی ماه‌های ژانویه و فوریه، 4 میلیون و 245 هزارتن فولاد خام تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی، 3 میلیون و 945 هزارتن بود. میزان تولید ماه فوریه 2019 میلادی، 2 میلیون و 15 هزارتن بود که نسبت به رقم تولید ماه ژانویه 2019 میلادی (2 میلیون و 230 هزار تن)، 6‚9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. 64 کشور فولادساز جهانی طی 2 ماهه نخست سال 2019 میلادی، 287 میلیون و 609 هزار تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (277 میلیون و 191 هزارتن)، 7‚3 درصد افزایش نشان می‌دهد. 5 کشور نخست تولیدکننده فولاد خام جهانی شامل چین (5‚149 میلیون تن)، هند (9‚17 میلیون تن)، ژاپن (8‚15 میلیون تن)، امریکا (4‚14 میلیون تن) و کره جنوبی (8‚11 میلیون تن) است.

راه‌اندازی دفتر صندوق ضمانت صادرات در عراق

تسنیم|مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از راه‌اندازی دفتر کارگزاری این صندوق در کشور عراق تا ۳ ماه آینده خبر داد. افروز بهرامی با اعلام خبر راه‌اندازی دفتر کارگزاری صندوق ضمانت صادرات در کشور عراق اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش تجارت ایران و عراق و رسیدن به مبادلات 20 میلیارد دلاری تا سال 1400، دفتر کارگزاری این صندوق در عراق راه‌اندازی خواهد شد. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ادامه داد: این دفتر برای حمایت از صادرکنندگان در کشور عراق فعال می‌شود و گرچه هنوز محل دقیق احداث این دفتر مشخص نیست. اما قطعا تا 3 ماه آینده، دفتر صندوق ضمانت صادرات ایران در عراق آغاز به کار خواهد کرد. به دنبال سفر یکماه گذشته رییس‌جمهور ایران به عراق و سفیر اخیر نخست وزیر عراق، ارتقاء مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و عراق در دستورکار قرار گرفت و محقق شدن مبادلات دو کشور تا 20 میلیارد دلار تا سال 1400، جزو اهداف دو کشور اعلام شد و از همین رو توافقاتی در حوزه انرژی، بانکی، گمرکی، صنعتی و تجاری انجام شده که برخی از آنها طی روزهای گذشته عملیاتی شده و برخی دیگر در حال رایزنی برای عملیاتی شدن است.

فشار مالیات روی مولدها

ایسنا|دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران متنوع نبودن درآمدهای مالیاتی و عدم پرداخت مالیات از سوی بخش‌های پنهان اقتصاد را از جمله مشکلات ساختار مالیاتی کشور عنوان کرد و گفت که این عوامل باعث شده به بخش‌های مولد و تولیدکنندگان فشار وارد شود. به گفته محمدرضا مرتضوی، قوانین مالیاتی یکی از موضوعاتی است که سال‌ها مورد بحث تولیدکنندگان و قانون‌گذاران بوده است. تولیدکنندگان معتقدند که با توجه به اینکه واحدهای تولیدی موتور محرک کشور هستند و در اشتغالزایی نقش مستقیم دارند، باید مشمول معافیت‌های مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد و اخذ عوارض گمرکی باشند. از سوی دیگر، خرداد ماه سال گذشته گمرک ایران در بخشنامه‌ای اعلام کرد که واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و همچنین ماشین‌آلات خط تولید واحدهای تولیدی دارای مجوز تأسیس از وزارتخانه‌های ذی‌ربط از پرداخت چهار درصد علی‌الحساب واردات قطعی معاف هستند. اما در مورد اشکال مختلف مالیات و همچنین ساختار نظام مالیاتی کشور هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد. مرتضوی در این خصوص اظهار کرد: مالیات نباید فقط از واحدهای شناسنامه‌دار دریافت شود، بلکه باید به سراغ اقتصاد زیرزمینی برویم و از آنها نیز مالیات دریافت کنیم.

 

ارسال نظر