چهار درخواست قطعه‌سازان از وزیر صنعت

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۸۸

تعادل |گردهمایی بزرگ قطعه‌سازان با موضوع «چشم‌انداز صنعت قطعه‌سازی در سال 98، فرصت‌ها و چالش ها» برگزار شد. در این مراسم، اعضای انجمن قطعه‌سازان فرصت یافتند تا در حضور سکاندار وزارت صنعت، خواسته‌های خود را در زمینه «تسریع در پرداخت تسهیلات»، «وضعیت قیمت‌گذاری‌ها»، «معافیت از مالیات و بیمه» و «ایجاد کانال ارزی مطمئن» مطرح کنند.

در این مراسم، وزیر صنعت معدن و تجارت اصلاح روابط خودروسازان با قطعه‌سازان را خواستار شد. رضا رحمانی گفت: همواره به خودروساز گوشزد کرده‌ام که باید از قطعات داخل در روند ساخت استفاده کنند و همیشه تاکید بر آن داشته‌ام که پکیج‌های وارداتی به ویژه از چین گشوده شوند تا در صورتی که قطعه‌سازان داخلی توان تولید آن را داشته باشند نسبت به آن اقدام کنند. البته استفاده از تولیدات داخلی تنها در خودروسازی نیست و باید در صنایع دیگر نیز از قطعاتی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد استفاده شود. واگذاری اموال غیردولتی خودروسازان و شرکت‌های وابسته آنان از دیگر خواسته‌های رحمانی بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد که باید داخلی‌سازی هر قطعه مورد نیاز صنایع مختلف که امکان ساخت آن وجود دارد، در اولویت کار قرار گرفته و این اقدام به فرهنگ تبدیل شود.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود از چهار برابر شدن تولید خودرو در اسفند ماه سال گذشته در دو کارخانه اصلی خودروسازی خبر داد و با اشاره به لزوم بررسی موانع صادرات قطعات خودرو گفت که هدف وزارت صنعت این است که میزان تولید خودرو در سال جاری افزایش یابد. رحمانی با بیان اینکه خیلی‌ها در خارج از مرزها مشتاق توقف صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی هستند، تصریح کرد: اما آمار تولید دو شرکت تولیدکننده عمده خودرو حاکی از افزایش نزدیک به چهار برابری تولید در اسفند ماه ۹۷ است.

وزیر صنعت در توضیح اهمیت صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور هم گفت: این صنعت برای کشور بسیار مهم است هر چند که ما از صنایع دیگر مانند فرش، مس و دیگر صنایع نیز حمایت می‌کنیم؛ اما این صنعت به دلیل سهم بالای آن در تولید ناخالص داخلی و اشتغال نقش مهمی دارد. او این موضوع را نیز مورد اشاره قرار داد که در سال 98 چند اولویت وجود دارد که بر اساس شعار سال یعنی رونق تولید است و باید از این فرصت و فضا استفاده کنیم و تولید را رونق دهیم.او افزود: علاوه بر ارتقای داخلی‌سازی، در سال جاری باید در حوزه صادرات به ویژه صادرات به کشورهای همسایه، افزایش سهم بخش معدن و توجه به بازار و فناوری در اولویت قرار گیرد. رحمانی یادآوری کرد: ایران سهم 2 درصدی در واردات همسایگان از کشور ما را دارد که رقمی حدود 25 میلیارد دلار است و بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد.

 اشتغال ۸۰۰ هزار در صنعت خودرو

در بخش دیگری از این همایش، مدیرعامل ایران خودرو گفت: اشتغال ۵۵۰ هزار نفری در صنعت قطعه و در مجموع اشتغال بیش از ۸۰۰ هزار نفری در صنعت خودرو و قطعه نیاز به حمایت مستمر دارد که خوشبختانه با کمک وزیر صنعت این صنعت جان گرفت. هاشم یکه‌زارع با اشاره به تولید 95 میلیون خودرو در دنیا و همچنین اشتغالزایی 70 میلیون نفری این صنعت، گردش مالی این صنعت را در جهان 3 هزار میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: با توجه به این ارقام نمی‌توان این صنعت را ساده فرض کرد چرا که صنعت خودرو در دنیا محرک صنایع داخلی به شمار می‌رود.او با اشاره به تعرفه 40 تا 90 درصدی صنعت خودرو در ایران گفت: این عدد در حالی در ایران تعیین شده که تعرفه صنعت خودرو در کشوری مانند «نیجریه» که صنعت خودرو ندارد 80 درصد و در «هند» که صنعت خودرو دارد، 90 تا 136 درصد و تایلند نیز 125 تا 155 درصد تعیین شده است. یکه زارع با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد لوازم خانگی موجود در بازار از طریق واردات تامین می‌شود که بالغ بر 22 میلیارد دلار ارزبری دارد، تصریح کرد: با این حال هیچ اعتراضی به این صنعت وارد نیست در حالی که صنعتی مانند خودرو تنها سه تا 4 میلیارد دلار ارزبری دارد.

 انتقاد از عدم حمایت دولت

در ادامه این همایش، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان با وجود مشکلات که بیشتر آن داخلی بود توانستند تولید را حفظ کنند، اظهار کرد: اگر برنامه تحریمی امریکا به واسطه برخی مشکلات داخلی، صنعت قطعه و خودرو را تضعیف و متوقف کند، بازگشت این صنعت غیرقابل امکان خواهد بود. به گفته فرهاد به نیا، نقش صنعت خودرو در اقتصاد و همچنین سهم 3، 3 درصدی از تولید ناخالص داخلی و در عین حال سهم 12 درصدی اشتغالزایی این صنعت باعث شد تا پس از نفت در اولویت تحریم امریکا قرار گیرد. او با اشاره به اینکه هنوز اهمیت این صنعت از سوی برخی مسوولان نادیده گرفته می‌شود، افزود: باید بر این موضوع تاکید شود که اگر برنامه تحریمی امریکا به واسطه برخی مشکلات داخلی، صنعت قطعه و خودرو را تضعیف و متوقف کند بازگشت این صنعت غیرقابل امکان خواهد بود و ضربه سنگینی به کل صنعت کشور وارد خواهد کرد. او با اشاره به تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی به صنعت قطعه‌سازی گفت: از این میزان تسهیلات 4 هزار میلیارد تومان پرداخت و 7 هزار میلیارد باقی مانده که انتظار می‌رود این رقم در چارچوب ریالی پرداخت شود.از آنسو، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران نیز ضمن ارایه گزارشی از وضعیت صنعت قطعه‌سازی در سال گذشته، چهار درخواست از وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تسریع در «پرداخت تسهیلات، وضعیت قیمت‌گذاری‌ها، معافیت از مالیات و بیمه و ایجاد کانال ارزی» مطمئن را مطرح کرد. مازیار بیگلو با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای قطعه‌سازان بود، گفت: قبل از شروع تحریم‌ها نیز شرایط تولید در این بخش دشوار بود. قیمت مواد اولیه این صنعت ۲.۵ برابر شد و با مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت نیز حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد شد.

 

 

ارسال نظر