اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۲۰۶

پیشرفت ۷۵ درصدی سامانه جامع تجارت

شاتا|رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از پیشرفت ۷۵ درصدی سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: از آغاز امسال همه فرایندهای ثبت سفارش واردات تا قبل از امور گمرکی از طریق این سامانه انجام می‌شود و به‌طور خاص، امسال فرآیندهای ارزی در تعامل با سامانه جامع ارزی به‌طور سیستمی عملیاتی شده است. علی رهبری در خصوص پیشرفت سامانه جامع تجارت گفت: سامانه جامع تجارت یک درگاه واحد است که سامانه‌های بیش از ۳۰ دستگاه دیگر کشور به آن متصل شده و با تکمیل اتصال گمرک به آن، تحقق ۱۰۰ درصدی خواهد یافت. این سامانه تاکنون بیش از ۷۵ درصد پیشرفت داشته است. او افزود: طبق آمار هم‌اکنون حدود ۳۳ هزار کارت بازرگانی صادر شده که از این تعداد حدود ۲۳ هزار بازرگان فعال هستند. از دیگر سو، روزانه ۲ تا ۳ هزار ثبت سفارش انجام می‌شود که در روزهای سال این تعداد متفاوت است. رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: روزانه حدود هزار و ۵۰۰ مجوز صادر شده و بیش از هزار اعلامیه تأمین ارز صادر می‌شود، همچنین در گمرک حدود ۲ تا ۳ هزار پروانه برای ترخیص واردات کالا و روزانه حدود ۱۱۰ هزار بارنامه با تأیید برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صادر می‌شود و این داده‌ها همه از طریق سامانه جامع تجارت تبادل می‌شوند. او با بیان اینکه در صدور مجوز ورود، حدود ۲۳ دستگاه مجوزدهنده دخیل هستند، افزود: برای تسهیل ارتباط این دستگاه‌ها و تسریع کار مراجعین سامانه‌هایی در نظر گرفته شده است. رهبری اضافه کرد: سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری بازرگانان، سامانه جامع مجوزها، سامانه جامع ارزی، سامانه جامع حمل و نقل، سامانه جامع انبارها، سامانه جامع گمرکی، سامانه جامع معاملات از این سامانه‌ها هستند.

نقدینگی، عامل اصلی افزایش قیمت خودرو

پایگاه خبری اتاق ایران|رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: برای نوسان اخیر در بازار خودرو چند دلیل عمده ذکر شده و به نظر می‌رسد که تمام این عوامل در افزایش قیمت ناگهانی خودرو نقش داشته است. محمدرضا نجفی منش گفت: تمایل مردم به تبدیل ریال به کالای سرمایه‌ای، عدم تامین قطعات مورد نیاز خودروهایی که در انبار خودروسازان خاک می‌خورد و در نهایت کاهش تولید خودرو نسبت به سال گذشته به عنوان علت‌های افزایش قیمت خودرو در دوماه اخیر اعلام شده اما به نظر می‌رسد که افزایش حجم نقدینگی به عنوان عامل عمده گرانی در همه بازارها در این بین کمتر دیده شده است. حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در سال جاری نسبت به سال 84، حدود 28 برابر شده درحالی که تولید ایران 28 برابر نشده است. با توجه به درصد رشد نقدینگی هر کالایی با تورم قابل توجه به فروش می‌رسد و البته تورم خودرو نسبت به دیگر کالاها طی این سال‌ها کمتر بوده است.  او ادامه داد: میزان تولید خودرو در سال 97 نسبت به سال گذشته 40 درصد افت کرده است. بسیاری از واردکنندگان قطعات مور نیاز خودرو را وارد کرده‌اند اما گمرک براساس مقررات جدید این محموله‌ها را ترخیص نمی‌کند چراکه دریافت کد 17 رقمی از بانک مرکزی پس از ثبت سفارش و دریافت ارز الزام ترخیص محموله‌هاست اما بانک مرکزی ارز لازم را تخصیص نمی‌دهد و کدی در در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر قرار بود بانک مرکزی برای پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان یک وام ریالی و یک وام ارزی بپردازد. بر این اساس چهار هزار میلیارد تومان وام ریالی و 844 میلیون یورو وام ارزی در نظر گرفته شد که در هفته گذشته سه هزار و100 میلیارد تومان از وام ریالی پرداخت شده اما حتی یک یورو از وام ارزی پرداخت نشده است. نکته دیگر اینکه بانک مرکزی حاضر است ارز لازم برای واردات قطعه را بپردازد اما پس از 9 ماه واردکننده باید ارز را با نرخ روز به بانک مرکزی بازگرداند. این مطالبه بانک مرکزی هم به نوبه خود به مشکلات واردکنندگان قطعه دامن زده است.

آزادسازی واردات تلفن همراه مسافری

شاتا|مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره شرایط رجیستری گوشی‌های وارداتی از طریق مسافری گفت: رجیستری گوشی‌های همراه مسافری باید با پرداخت حقوق و عوارض و ثبت در سامانه گمرک انجام شود. محمد قبله افزود: رجیستری گوشی تلفن همراه تغییری را تجربه نکرده و عملیات رجیستری همچنان در حال انجام است. او درباره دلایل اختلال ایجاد شده در این بازار گفت: از حدود یک هفته پیش سامانه گمرک و سامانه نیروی انتظامی به یکدیگر وصل شد تا از این طریق هویت واقعی مسافران مشخص شود. قبله درباره اختلال رخ داده در بازار گوشی تلفن همراه و انتشار شایعاتی در خصوص توقف رجیستری گوشی‌های مسافری خاطرنشان کرد: وزارت صنعت به سرعت موضوع را مورد بررسی قرار داد، زیرا عملیات رجیستری به هیچ عنوان متوقف نشده است. او ادامه داد: با توجه به اینکه روزهای پایان سال فصل خرید گوشی است، به گمرک اعلام شد تا زمانی که عملیات ارتباط این ۲ سامانه (یعنی سامانه گمرک و سامانه نیروی انتظامی) به شکل کامل اتفاق نیفتاده، وضعیت به روال سابق ادامه یابد. مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: پیاده‌سازی عملیات از زمانی آغاز می‌شود که مشکلات در این بخش برطرف شده باشد. قبله ادامه داد: پس از ثبت مشخصات گوشی در سامانه گمرک، این مشخصات به سامانه «همتا» (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) برای رجیستری اعلام می‌شود.

 

ارسال نظر