سیاست‌های اقتصادی دولت نامشخص است

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۱:۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۴۱۰۳۶

عضو اتاق بازرگانی گفت: اگر دولت در سخنان خود برنامه‌های اقتصادی مشخصی ارایه کند و به کوچک کردن سازمان خود بپردازد، تولید‌کنندگان می‌توانند با امید بیشتری در اقتصاد ایران فعال باشند. حمیدرضا صالحی، دبیر کنفدراسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی، در خصوص بررسی چالش درونی اقتصاد نگاه به خارج و نه گفتن به توان ظرفیت داخلی و نیز پیامدها و راهکارهای آن گفت: به عقیده من مقداری باید ریشه‌ای‌تر به این موضوع پرداخته شود. البته مساله‌ای که کاملا مشخص است این است که اگر هر شهروند ایرانی به کالای مناسب و با کیفیت همراه با خدمات پس از فروش به راحتی دسترسی داشته باشد هرگز سراغ کالای خارجی نخواهد رفت.

به گزارش تسنیم، ریاست فدراسیون انرژی کشور با تاکید بر اینکه همه 80 میلیون جمعیت ایران در راستای حمایت از کالای ایرانی قطعا خواسته‌هایی داشته و حاضر به حمایت هستند، افزود: نکته اینجاست که چرا با وجود تمایل اقشار مختلف کشور، حمایت از کالای ایرانی محقق نمی‌شود؟ علت اینجاست که زیر ساخت‌های اقتصادی ایران مناسب نبوده و شاخص‌های کسب و کار کشور رتبه خوبی ندارند. او گفت: به علت اینکه در آزادی اقتصادی نیز رتبه خوبی نداریم همه این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند و سبب افزایش قیمت تمام شده کالای داخلی می‌شوند لذا مردم حق دارند از خرید کالای ایرانی اجتناب کنند. عضو هیات رییسه سندیکای صنعت برق با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ممکن است روزی نفت ایران را خریداری نکنند اذعان کرد: امروز ضروری است در مسیری قدم‌برداریم که بتوانیم از طریق داشته‌های مان ارزش افزوده ایجاد کنیم، لذا تغییر نگرش اقتصادی از سمت نفت به سوی داشته‌های پنهان کشور امری ضروری است که تاکنون تحقق نیافته است. دبیر کنفدراسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: آنچه تا به حال به عنوان نوع نگرش اقتصادی در ایران مطرح بوده، هدر دادن منابع ذی قیمتی است که به وفور یافت می‌شود، لذا سوق دادن زیر ساخت‌های اقتصاد به سمت اقتصاد آزاد تا حدی می‌تواند از این هدر رفت‌ها جلوگیری کند. صالحی در ادامه اضافه کرد: اگر می‌خواهیم کالای ایرانی رقابتی شود لازم است تولید‌کنندگان در تعیین قیمت کالاهای تولیدی خود نقش اساسی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی در ایران در سر در گمی به سر می‌برد، تصریح کرد: به یک‌باره دستور می‌دهند که فلان کالاها از امروز نباید به جایی صادر شود، در حالی که این‌گونه سیاست‌های بدون برنامه، تولید‌کنندگان را نیز به مرز جنون می‌کشد اما از این موضوع غافل‌اند که آنچه امروز در اقتصاد دنیا حرف اول را می‌زند بازار است، به طوری که اگر تیراژ بازار بالا برود قیمت‌ها پایین خواهد آمد و کیفیت کالا هم افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر