اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۱:۵۷
کد خبر: ۱۴۰۸۵۵

ترخیص مشروط خودروهای وارداتی تا ۱۶ دی

ایسنا | وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی اعلام کرد آن دسته از خودروهای متوقف در گمرک که با انتقال ارز و به صورت گشایش ال‌سی وارد شده‌اند در صورتی که تا شانزدهم دی ماه امسال قبض انبار دریافت کرده باشند، اجازه ترخیص خواهند داشت. از ابتدای تیرماه امسال دولت واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو را ممنوع کرد. این موضوع باعث شد تا از این تاریخ ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات متوقف شده و این خودروها در مبادی ورودی کشور دپو شوند.

این موضوع مشکلاتی را برای پیش خریداران این خودروها ایجاد کرد تا اینکه سرانجام حدود دو ماه پیش هیات دولت تصویب کرد خودروهای وارداتی موجود در گمرک که تا تاریخ شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده‌اند، اجازه ترخیص خواهند داشت. این موضوع اما اعتراض رییس کل بانک مرکزی را به دنبال داشت و عبدالناصر همتی اعلام کرد که برای کنترل بازار ارز تنها به خودروهایی که تا تاریخ شانزدهم مرداد ماه امسال قبض انبار دریافت کرده‌اند اجازه واردات بدون انتقال ارز را می‌دهد. در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور بخشنامه‌ای دستورالعمل صادره در این زمینه را اصلاح کرده است. براساس این بخشنامه خودروهای متوقف در گمرک به دو دسته خودروهایی که با انتقال ارز و گشایش ال‌سی وارد شده‌اند و خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شده‌اند، تقسیم شده‌اند. طبق تصمیم وزارت صنعت خودروهای دسته اول (وارد شده با انتقال ارز) در صورتی که تا شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده باشند اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت. اما در خودروهای دسته دوم (وارد شده بدون انتقال‌ارز) تنها آنهایی مجاز به ترخیص هستند که قبض انبار آنها تا شانزدهم مرداد ماه صادر شده باشد.

تشدید بازرسی‌ها در ایام منتهی به سال نو

ایسنا |رییس سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش گشت‌های بازرسی از ابتدای ماه جاری خبر داد و گفت که در یکی از بازرسی‌های اخیر این سازمان ۹۰۰۰ سیلندر غیر استاندارد کشف شده است. روز گذشته مراسم امضای تفاهم‌نامه بین سازمان ملی استاندارد ایران و منطقه آزاد کیش با حضور روسای دو مجموعه برگزار شد. در این نشست نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد به تناسب زمان‌های مختلف اقدامات متمرکزی در راستای حفظ سلامتی و ایمنی مردم انجام می‌دهد، از افزایش گشت‌های بازرسی از ابتدای ماه جاری خبر داد وگفت: برای مثال در سال جاری از اول فروردین تا ۱۲ اسفند امسال حدود ۳۲۳ هزار واحد صنفی بررسی شده، اما این بازرسی‌ها در ایام اسفند و فروردین خیلی بیشتر است. او افزود: نمونه‌برداری‌هایی که از سطح بازار انجام شده نیز از ابتدای سال تا دوازدهم اسفند حدود ۱۴ هزار مورد بوده اما در این ۱۷ روز باقیمانده تا آخر سال حداقل ۳۵۰ هزار واحد صنفی نمونه‌برداری خواهد شد. پیروز بخت با اشاره به اینکه در این مدت بازار از نظر عرضه کالای بی‌کیفیت ناامن می‌شود، تصریح کرد: آمار نهایی بررسی‌ها پایان سال اعلام خواهد شد، اما به عنوان نمونه در یکی از گشت‌ها حدود دو ماه پیش ۹۰۰۰ سیلندر سی ان‌جی غیر استاندارد کشف شد که همراه تولیدکنندگان خودرو فراخوان دادیم و این سیلندرها بازگردانده شد و در حال انهدام هستند. به گفته او، برای واحدهایی که تخلف می‌کنند خط تولید متوقف یا پرونده به دستگاه قضایی منتقل می‌شود و برخوردهایی قضایی صورت می‌گیرد. در ادامه غلامحسین مظفری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز از برگزاری جشن جهانی نوروز در ایام تعطیلات در جزیره کیش خبر داد که تاکنون 8 کشور رسماً برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده‌اند. وی افزود: نوروز یکی از ایامی است که بیشترین حجم مسافر به کیش سفر می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار مسافر داشته باشیم.

لیست واردات ۱۴۰ میلیون دلار کالای ممنوعه گروه ۴

تسنیم| لیست واردات ۱۴۰ میلیون دلار کالای ممنوعه گروه ۴ منتشر شد. براساس مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی دولت که با حضور نمایندگان بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت، سازمان مناطق آزاد و سامانه جامع تجارت به تصویب رسیده است امکان ورود 140 میلیون دلار کالای ممنوعه گروه4 به این مناطق مجاز شده است. اعلام همین خبر باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان به این موضوع اعتراض کرده و بگویند در شرایط فعلی تولید با رکود بازار روبه رو است و صدور این مجوز نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه سهم بازار تولیدکننده داخلی هم به تصاحب اجناس وارداتی در می‌آید. این موضوع به ویژه از آن رو حائز اهمیت است که در این فهرست تقریباً‌ هر نوع کالایی، از اقلام کشاورزی گرفته تا اقلام صنعتی قابل مشاهده است. شیر خشک صنعتی، شیر و فرآورده‌های دامی،  گردو، انواع خرما، انجیر، نارنگی، لیمو، توت فرنگی، گیلاس و آلبالو، چای، روغن زیتون، خاویار، گوجه، ماهی، قارچ، سبزیجات، سیب زمینی، نخود فرنگی،ابزار برای سوراخ‌کردن، حدیده‌کردن یا قلاویز کردن، رنده، اسکنه، مغار و ابزارهای برنده همانند برای کار روی چوب، انواع دستگیره و پلاک در ساختمانی، رادیاتورهای گرم‌کننده مخزنی، لامپ حبابی رشته‌ای مونتاژ شده بدون کلاهک (سرپیچ)، دستگاه‌های درست کردن قهوه یا چای،تنها بخشی از اقلام مورد اشاره در این فهرست هستند.

 

ارسال نظر