اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۴۴

کره بسته‌بندی همچنان ارز دولتی می‌گیرد

ایسنا| وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای از رییس بانک مرکزی خواست تعرفه واردات کره بسته‌بندی در گروه کالایی یک باقی بماند و همچنان از ارز دولتی استفاده کند. طبق اعلام گمرک، رضا رحمانی طی نامه‌ای به عبدالناصر همتی درخواست کرد که کره بسته‌بندی از جدول ارسالی گروه‌های کالایی جدید (۱۰ ردیف) با توجه به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار و در پیش رو بودن ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، حذف شود و کماکان در گروه کالایی یک باقی بماند.گفتنی است؛ به واردات کالاهای گروه یک ارز دولتی تعلق می‌گیرد.

گشایش دفتر کنسرسیوم صادراتی ایران در عراق

ایرنا| نخستین دفتر کنسرسیوم صادراتی ایران در بغداد آغاز به کار کرد. رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: تمرکز کسب‌وکارهای مختلف و به وجود آوردن یک قابلیت واحد برای توزیع و بازاریابی مشترک به شکل کنسرسیومی می‌تواند یکی از راه‌های موفق جهت رشد تولید ناخالص ملی و افزایش صادرات به کشورهای هدف باشد. ناصر بهزاد، پیاده‌سازی الگوی کنسرسیومی را راهی به‌منظور رسیدن به نقطه بهینه تولید اقتصادی برای صادرات به بازارهای هدف دانست و افزود: نخستین دفتر کنسرسیوم صادراتی ایران با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در بغداد آغاز به کار کرده و نسبت به ارایه انواع کشمش ایرانی اقدام می‌کند. او افزود: اجرای روش کنسرسیومی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب افزایش توان صادراتی شرکت‌های عضو، کاهش هزینه حمل و جابه‌جایی، افزایش تأثیر تبلیغات و برندسازی می‌شود که نقش مهمی در رقابتی کردن محصولات ایفا خواهد کرد.

گفتنی است از ابتدای امسال تاکنون هشت میلیارد و 300 میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران به عراق صادر شده است. صادرات غیرنفتی ایران به عراق در این مدت از لحاظ وزن ۵۴ درصد و از نظر ارزش 45 درصد افزایش نشان می‌دهد.

سهم ۳۰ درصدی آلمان از کل صادرات اروپا به ایران

تسنیم| آلمان با صادرات ۲.۷ میلیارد یورویی بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی کالا به ایران در سال ۲۰۱۸ و ایتالیا با واردات ۲.۹ میلیارد یورویی، بزرگ‌ترین واردکننده کالا از ایران در این سال شناخته شده است. این در حالی است که‌ آمارهای یورواستات نشان می‌دهد آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران در میان کشورهای اروپایی در سال 2018 بوده است. آلمان در این سال 2.709 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است که معادل 30 درصد کل صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این سال بوده است.

صادرات آلمان به ایران در سال 2018 با افت 8 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. آلمان در سال پیش از آن 2.957 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود. ایتالیا با 1.687 میلیارد یورو و فرانسه با 895 میلیارد یورو به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از نظر میزان صادرات کشورهای اروپایی به ایران در سال 2018 قرار گرفته‌اند. در بخش واردات کالا از ایران نیز، ایتالیا در صدر کشورهای اروپایی قرار گرفته است. این کشور در سال 2018 بالغ بر 2.925 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده است که این رقم معادل 31 درصد کل واردات اروپا از ایران در سال 2018 بوده است. واردات ایتالیا از ایران در سال 2018 با افت 13 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایتالیا در سال 2017 بالغ بر 3.367 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بود. اسپانیا با 2.025 میلیارد یورو و فرانسه با 1.53 میلیارد یورو به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از نظر میزان واردات از ایران در میان کشورهای اروپایی در سال 2018 قرار گرفته‌اند.

افزایش 15 درصدی صادرات محصولات صنعتی و معدنی

سازمان توسعه تجارت ایران| مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در حالی که میزان کل صادرات 10 ماهه سال 97 (بدون احتساب میعانات گازی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد، صادرات محصولات صنعتی و معدنی  نزدیک به 15 درصد رشد داشته است. مسعود کمالی اردکانی با اعلام این خبر گفت: صادرات کالاهای صنعتی و معدنی  طی 10 ماهه سال جاری به رقمی بالغ بر 26 میلیارد دلار رسیده است.

او افزود: در مدت مذکور در گروه محصولات پتروشیمیایی، محصولات پتروشیمی با 12.3 میلیارد دلار و 25 درصد رشد، محصولات پایه نفتی شامل قیر و روغن‌های صنعتی با حدود 2میلیارد دلار و 10 درصد رشد و محصولات شیمیایی و پلیمری نیز با حدود 1.9 میلیارد دلار صادرات، 13 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. کمالی اردکانی درخصوص صادرات کالاهای گروه معدن گفت: مواد معدنی و صنایع فلزی شامل سنگ آهن، فولاد، فلزات رنگین و لوله و پروفیل 5 میلیارد دلار صادرات داشته است. همچنین صادرات صنایع غیر فلزی شامل سیمان، کاشی، سنگ‌های تزئینی و دیگر اقلام این گروه نیز با 1.6 میلیارد دلار صادرات، رشد 4 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهند.  او  بیان کرد: صادرات لوازم خانگی انرژی بر و غیر انرژی بر به ارزش 400 میلیون دلار با 15 درصد رشد همراه بوده است، محصولات نساجی و پوشاک با 7 درصد رشد به رقمی حدود 390 میلیون دلار رسیده و همچنین صادرات فرش ماشینی و موکت با 19 درصد رشد به رقمی بالغ بر 370 میلون دلار رسیده است.

 

ارسال نظر